• Anonym
    Äldre 30 Sep 13:02
    34210 visningar
    8 svar
    8
    34210

    Svart mens

    Har p-spiral och därför inte så mycket mens. Den mens som kommer är dock väldigt mörk, nästan svart. Det kommer väldigt lite, räcker med ett vanligt trosskydd som skydd. Varar 1-2 dagar ungefär en gång i månaden. Är det normalt att ha nästan svart mens?

  • Svar på tråden Svart mens
  • synanc­eia
    Äldre 30 Sep 13:09
    #1

    Jag kan tro att det är normalt. Men jag undrar, den mensen som kommer, är den helt flytande eller mest seg? Jag har också haft så men då var blodet rätt segt och inte alls så flytande. Färgen på blodet beror på hur mycket syre det är i. Om blodet är syrerikt är det klarrött om det är syrefattigt så är det mörkare. Att mensblodet är syrefattigt är inte onormalt.

  • Anonym
    Äldre 30 Sep 13:10
    #2

    gammalt blod?

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 30 Sep 13:13
    #3
    Svar på #1
    Svårt att säga, det är så lite. Är egentligen inte mer än flytningar, men homogent färgade mörkt brunt, nästan svart. Inte som ÄL-flytning dock, mer som innan.mensen-flytning om du förstår.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 30 Sep 13:14
    #4
    Svar på #2
    Kanske, men hur vet man det? Och är det normalt?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 30 Sep 14:18
    #5

    Puff... Någon annan som varit med om detta?

  • Anonym (binda­n)
    Äldre 30 Sep 14:30
    #6

    Ja, när jag käkade p-piller hade jag precis sån mens som du beskriver: sparsam och vääääldigt mörk. Tror att det hänger ihop såhär: Hormonerna minskar på mängden mens, och då blir det en långsammare "genomströmning" ---> det tar längre tid för mensen att lämna kroppen och då hinner den mörkna, och typ levra sig.

    Äckelvarning utfärdas, men som jag minns det luktade den sparsamma, mörka mensen helt annorlunda mot rikligare, ljusröd mens. Typ lite unket. Men det är rätt vanligt att det blir så och det är inte farligt.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 30 Sep 14:32
    #7
    Svar på #6
    Tack! Det där lät precis som min. Vad skönt, då slipper jag oroa mig.
  • Äldre 30 Dec 04:46
    #8

    mensen började i rätt tid, blodet var svart och jag blödde en väcka som vanligt.  Sedan började o komma riktigt rött blod, så nu har jag blött i 1,5 veckor.  Använder inte spiral eller e-piller!  Vad kan denna svarta blödning betyda?

Svar på tråden Svart mens