• Anonym (FörDy­rt?)
    Äldre 6 Oct 21:01
    23400 visningar
    10 svar
    10
    23400

    Vad kostar det att anställa någon?

    Jag jobbar som egen företagare (grafiker) och funderar på att anställa någon. Nu undrar jag a) om jag måste byta företagsform för det och b) vad det kostar mig. Någon som vet?

    Jag ska naturligtvis ta upp allt detta med min revisor men han är på semester och jag vill gärna bolla några tankar/idéer innan jag kan träffa honom.

    Alltså, vad kostar det mig t.ex. om jag vill betala ut en lön på 10 000 kr till en anställd? Det är ju inte bara de 10 000 utan visst tillkommer en massa avgifter?

  • Svar på tråden Vad kostar det att anställa någon?
  • TBS
    Äldre 6 Oct 21:09
    #1

    Du behöver inte byta företagsform om du bara ska ha en anställd.
    Jag tror att min revisor sa att man ska lägga på ca 80% på lönen (sociala avg. etc)
    Så om lönen är 10.000:- blir den totala kostnaden 18.000:-/månad

  • Äldre 6 Oct 21:10
    #2

    Att du ska ha en anställd som ska tjäna 10 000:- kommer kosta dig omkring 20-25000:- och det är ju arbetsavgifter samt försäkringar odyl.
    Det är ju inte bara att anställa någon idag utan det krävs ju noga tänkande och planering.
    Hoppas det hjälpte dig lite granna...
    MVH.Rosen

  • Äldre 6 Oct 21:14
    #3

    Om jag fattat saken rätt tillkommer ca 40 % i arbetsgivaravgifter + att du får ju räkna med att betala så att din arbetstagare verkligen får ut 10 000 netto, då tillkommer ju skatten också. När en som jag kände för 7 år sedan (hon hade gått starta-eget-kurs) pratade om hur mycket man kostade som anställd vill jag minnas att det var ca dubbelt så mycket som man får i lönekuvertet men det är ju visserligen flera år sedan nu och kan ju ha ändrats.