• Anonym (FörDy­rt?)
    Äldre 6 Oct 21:01
    23400 visningar
    10 svar
    10
    23400

    Vad kostar det att anställa någon?

    Jag jobbar som egen företagare (grafiker) och funderar på att anställa någon. Nu undrar jag a) om jag måste byta företagsform för det och b) vad det kostar mig. Någon som vet?

    Jag ska naturligtvis ta upp allt detta med min revisor men han är på semester och jag vill gärna bolla några tankar/idéer innan jag kan träffa honom.

    Alltså, vad kostar det mig t.ex. om jag vill betala ut en lön på 10 000 kr till en anställd? Det är ju inte bara de 10 000 utan visst tillkommer en massa avgifter?

  • Svar på tråden Vad kostar det att anställa någon?
  • TBS
    Äldre 6 Oct 21:09
    #1

    Du behöver inte byta företagsform om du bara ska ha en anställd.
    Jag tror att min revisor sa att man ska lägga på ca 80% på lönen (sociala avg. etc)
    Så om lönen är 10.000:- blir den totala kostnaden 18.000:-/månad

  • Äldre 6 Oct 21:10
    #2

    Att du ska ha en anställd som ska tjäna 10 000:- kommer kosta dig omkring 20-25000:- och det är ju arbetsavgifter samt försäkringar odyl.
    Det är ju inte bara att anställa någon idag utan det krävs ju noga tänkande och planering.
    Hoppas det hjälpte dig lite granna...
    MVH.Rosen

  • Äldre 6 Oct 21:14
    #3

    Om jag fattat saken rätt tillkommer ca 40 % i arbetsgivaravgifter + att du får ju räkna med att betala så att din arbetstagare verkligen får ut 10 000 netto, då tillkommer ju skatten också. När en som jag kände för 7 år sedan (hon hade gått starta-eget-kurs) pratade om hur mycket man kostade som anställd vill jag minnas att det var ca dubbelt så mycket som man får i lönekuvertet men det är ju visserligen flera år sedan nu och kan ju ha ändrats.

    Om du måste byta företagsform för det vågar jag inte svära på, har du tänkt att den anställde ska vara "bara" anställd och inte ha något med ägande att göra har jag ingen aning, vill du dela med dig av ägandet och att den andre ska sata i företaget antar jag att det blir ett handels- eller kommanditbolag. Lycka till!

  • Äldre 6 Oct 21:16
    #4

    www.nutek.se/sb/d/978/a/5083

    Ganska bra mall men jag är rädd att de räknat lite i underkant

    Mvh J

  • Anonym (FörDy­rt?) Trådstartaren
    Äldre 6 Oct 21:20
    #5

    Attans, var det så dyrt. Men ok, jag måste alltså räkna med att det kostar mig runt det dubbla.

    Jag har inte tänkt att anställa fler personer, bara en, så man kanske kan bibehålla företagsformen...

    Ska som sagt kolla upp allt detta men nu har jag iaf ett hum. Tack!

  • Anonym (FörDy­rt?) Trådstartaren
    Äldre 6 Oct 21:22
    #6
    casca skrev 2008-10-06 21:16:44 följande:
    www.nutek.se/sb/d/978/a/5083Ganska bra mall men jag är rädd att de räknat lite i underkantMvh J
    Det var ju mycket billigare!
  • halloj­77
    Äldre 6 Oct 21:24
    #7

    Tänk på att det är ett stort ansvar och en chansning att anställa någon - de kan bli sjuka och du måste betala sjuklön osv.
    Jag gör så att jag anlitar andra egna företagare med F-skatt sedel så skickar de mig en faktura på arbetad tid och så får de sköta skatter och försäkringar själva. Fungerar väldigt bra.

  • Anonym (FörDy­rt?) Trådstartaren
    Äldre 6 Oct 21:40
    #8
    halloj77 skrev 2008-10-06 21:24:48 följande:
    Tänk på att det är ett stort ansvar och en chansning att anställa någon - de kan bli sjuka och du måste betala sjuklön osv.Jag gör så att jag anlitar andra egna företagare med F-skatt sedel så skickar de mig en faktura på arbetad tid och så får de sköta skatter och försäkringar själva. Fungerar väldigt bra.
    Jo, det gör jag också men jag behöver någon "in house", för saker som jag inte kan anlita någon extern för (mest kontorsgrejor, bokföring,... en "hjälpreda", typ). En familjemedlem som jag verkligen litar på skulle profitera om jag anställde henne men jag vet inte om det kanske blir för dyrt. Vi får se...
  • halloj­77
    Äldre 6 Oct 21:48
    #9

    Ja då förstår jag, jag har vid några tillfällen haft timanställd personal och det kostade ca, det dubbla om jag minns rätt.

  • Susann­e905
    Äldre 9 Oct 11:04
    #10

    Räkna med att en anställd för enkelhetens skull får 100kr/timme.

    Heltid schablonvärde = 165 h/mån

    Förutom den faktiska timlönen tillkommer arbetsgivaravgifter/försäkringar m.m., runda slängar 42%

    Semesterersättning = 13%

    Övriga fasta kostnader = (hyra, el, m.m. dvs omkostnader som faktiskt även inkluderas om man ska räkna effektiv verklig kostnad) kan ligga på runt 35 kr/h

    = 100 kr + 42 kr = 142 kr

    142 kr + sem ersättning 13% = 160.46

    160.46 + eventuella övriga fasta kostnader = 195.46

    Dvs 165 timmar = heltidslön * 195.46 = 32250.90

    Med andra ord skulle kosta minimum 32000 kr/ månad att rekrytera.

    Räkna då dessutom in i upplärningsperioden att personen du anställer inte arbetar för full kapacitet då det tar ett tag att lära sig sitt nya arbete. Schablonvärdet man räknar med här är ett bortfall av den faktiska arbetsinsatsen på 25% på de första tre månaderna. Räkna med att personen du anställer inte går på sin fulla kapacitet förrän han/hon varit anställd i runda slängar ett år.. Även detta blir ju en faktisk kostnad för dig som arbetsgivare då personen inte arbetar till sin fulla kapacitet.

    Bara ett litet hum om vad det faktiskt kan kosta att rekrytera...

Svar på tråden Vad kostar det att anställa någon?