• Anonym (jag)

    30 års kris? depression? galen? vad är det för fel på mig....?

    Detta kommer bli ett långt inlägg känner jag... Hoppas någon orkar läsa för ibland känns det bara som jag ska explodera.

    Jag har väl alltid varit lite rastlös av mig. Vill hela tiden ha något på gång, större eller mindre projekt. Brinner starkt för något men tröttnar snabbt. Jag har sista åren haft lite perioder när jag är jätte energisk, gör massa, bakar, fixar mår kanon och sen perioder när jag helt utan anledning tycker allt är jobbigt och inte orkar göra något alls. De låga perioderna brukar bara vara ett par dagar och sen däremellan kan det gå många veckor när jag bara är normal.

    Jag har man, barn och har alltid räknat mig själv som lycklig. Min man är bäst på alla sätt och vis. Vi har det bra. Jag har alltid velat ha ett familjeliv även om jag ibland känner en sknad över att aldrig få vara ung och galen igen och framförallt aldrig mer vara nyförälskad. Men oftas har allt varit helt okej.

    Men så förra sommaren någon gång (året binnan jag fyllde 30) började saker och ting gå galet. Mitt humör och mina känslor är som en berg och dalbana. Jag har börjat få panik över livet. Över att det inte känns som jag åstadkommit någonting. jag gillar och trivs med mitt jobb, men jag kan inte påstå att det är mitt drömjobb och att jag "är stolt" över det. jag har väl alltid haft någon fåfängd önskan om att vara speciell, beundrad och nu känns det som jag gjort mina val och that´s it. Jag kan aldrig bli något stort.
    På detta har någon form av patetisk fantasi dykt upp. jag lever mig in i kändisars värld (jag vet jag skulle garva om någon annan berättade detta). jag kan känna att dte är så fruktansvärt orättvist att visa får liva ett extraordinärt liv i kändiskap, bli hyllade och beundrade. leva ett liv där varje steg de tar uppmärksammas och följs av tusentals männsikor. Ett liv i glamour. Egentligen vet jag att jag inte skulle vilja leva så, men bara tanken på att detta aldrig någonsin kommer hända mig känns tung. Inte alltid men ibland. det hela har tom gått så långt att jag ibland sitter och drömmer mig bort till en annan värld där någon stor tex skådespelare blir förälskad i just mig och visar mig en annan värld. Samtidigt mår jag dåligt för jag vill ju inte vara utan min underbara familj så varför dessa fantasier? jag vill ju inte leva ett annat liv men ändå känns mitt liv ibland bara så tomt och tråkigt. Ibland känns det som jag faktiskt levt ett annat liv fullt av passion och äventyr och så ryks det bort från mig och jag blir småbarnsmamma och hemma fru i vår lilla by och jag kan känna en konstigt saknad...

    Ibalnd tror jag att det hela grundar sig i att jag vill känna den där passionen och kärleken man gör i början och det blir lättare att överdriva till en fantsi som aldrig kan bli verklig. Jag älskar min man även om ni kanske inte tror det. jag skulle nog gå under utan honom. Men när jag känner såp här så blir jag helt tom och kall. jag längtar efter något extremt mycket, men jag vet inte vad, för det jag kängtar efter finns inte...

    Sen kan dte gå veckor och jag mår bra och sen kan det komma en vecka och jag mår extremt bra och är full av energi och sen går det sakta och sakta utför tills det kommer en vecka när jag nästan bara sitter och gråter och jag vet inte varför.

    Jag vet hur det ser ut och tro mig jag har kollat upp manodepression... men jag vet inte... kan det vara någon form av patetisk 30 års kris? jag vill inte vara psykiskt störd och jag vill inte prata med någon. jag skäms för mycket för att prata med någon och det värsta är att jag verkligen lever ett liv som jag vet många önskar att de hade..

  • Svar på tråden 30 års kris? depression? galen? vad är det för fel på mig....?
  • Anonym (jag)

    problemet är att jag i nuläget känner att det är helt omöjligt för mig att prata om det här med någon. Jag kommer INTE kunna öppna mig. Men samtidigt är jag helt livrädd för att en dag vakna upp och inse att jag är galen, störd och bortom all räddning. Jag känner mig vilsen,,,

  • Anonym (oki)

    det är inget fel på dig,du är definitivt inte galen eller störd.
    livet går upp o ner och allrahelst när man fått barn så börjar man fundera annorlunda på livet både på gott och ont.
    det kan vara en sån simpel sak som att du är uttråkad.ta med mannen på en weekend o ta in på hotell o rå om varandra,be nån nära vara barnvakt...

  • Anonym

    Skulle kunna vara jag som skrev det här inlägget, skrämmande hur väl det stämmer överens med mitt eget liv. -har tyvärr inga råd att ge alls. Känner precis som du att det bara skulle kännas fånigt att gå och prata med någon, är inte riktigt en sån person som kan lämna ut mig så till någon främmande. Har precis en sådan där "nere" period som du beskriver där jag mest vill sova och ta det lungt, men om några dagar kommer jag tvärsäkert ha ett superprojekt på gång igen.
    Det blir dock mycket FL för mig på mina nere perioder.

  • Anonym (30år snart)

    Jag känenr igen mig jättemycket... bortsett från att jag inte har nåt jobb alls (eller jo, timjobb har jag men annars arbetslös). Vilket gör det ännu värre! (återkomemr till det)

    Och i mitt fall tror jag det är "kris ggr flera" just nu - fick barn för ett halvår sen och fyller 30 denna månad. Det senaste halvåret har varit det jobbigaste jag varit med om! Jag har precis varit på mitt första besök hos bvc-psykologen och jag har alla tecken på depression...

    Jag funderar på om det verkligen var rätt att skaffa barn (nu? nånsin?), om att vi bor här 20mil från bådas släkt o vänner (vill hem!!), om jag o sambon/barnets pappa verkligen ska vara ihop (ibland känns det som att han är ett till BARN att ta hand om), om hur det aldrig blir nåt av mig och jag klarar inte av detta samhällets krav... på jobb/utbildning... det blir alltid fel antingen fysiskt (blir så otroligt trött och får då hjärtklappning och ångest) eller psykiskt (har så dålig självkänsla vilket leder till att jag ständigt grubblar och fudnerar dåligt i många sociala sammanhang äevn omd et kanske inte märks utåt alltid)...

    Funderar på hur fattigt socialt liv jag o sambon har på fritiden, få vänner (varken han eller jag) och få händelser... Vi sitter mest hemma och slåss om datorn eller vilken kanal som ska tittas på på TV´n. Försöker att aktivera oss och fråga våra få vänner om vi kan träffas men det blir så sällan det sker ... en gång varannan månad får vi till det (så det passar både dem o oss).

    Ja... grubbel grubbel...

  • Anonym (livet)

    Du låter fullständigt normal. Det du upplever är livet. I normal utveckling mot vuxenlivet ingår just detta att inse att man "bara är en i mängden", sas.
    Det är en slags kris, en normal utvecklings- eller livskris, men landar oftast i att man faktiskt är rätt nöjd med just detta och kan se fördelarna och de enkla glädjeämnena i vardagen. Man inser att dessa är desamma för alla människor, i stort sett.

    Att vara beundrad (som kändisarna) ger ingen lycka i sig, tvärtom njuter och gläds de människorna åt samma saker som vi vanliga.
    Att vara nyförälskad är ett tillfälligt tillstånd som man faktiskt lika gärna kan uppleva med sin partner sedan flera år. Och då blir det en ännu djupare, mer passionerad upplevelse.
    Men ups and downs slipper man aldrig undan, för det är livet, det. Det ser ut så.

    Man kan också göra det till en viljeakt att mera glädjas åt det man har istället för att tråna över det man inte har. Pröva!

  • Anonym (jag)

    tack för era svar, ni förstår inte hur skönt det ändå känns att höra att det inte bara är jag.

    Det här med kändisbiten..
    Jag tror det är uppmärksamheten jag vill åt där. Som fru och småbarnsmamma blir man inte direkt uppmärksammad och beundrad på samma sätt. Även om jag har en man som verkligen visar att han älskar mig och är där för mig i alla lägen.
    Men just det här passionerade intensiva.... jag bara saknar det. har varit tillsammans med min man i 10 år och innan dess hann jag vara singel i ett halvår efter ett 3 årigt förhållande.

    Jag är ju egentligen inte ute efter någon annan. jag tror därför det är så lätt att skapa sig dessa fantasier om kändisar och kändiskap, för det kommer ju aldrig bli verkligt. Hade nog varit värre om dte var om någon i vår närhet... tvärtom blir jag väldigt illa till mods om jag upplever någon vara intresserad av mig (vilket inte händer så ofta men ändå).
    Men det värsta är att när jag far i väg i fantasin och sen landar i verkligheten så känner jag mig så tom och övergiven och nästan som jag fått mitt hjärta krossat och för ett tag kan jag inte känna några känslor alls för mina nära och kära, jag blir helt kall och avtrubbad och i det läget känner jag att jag skulle offra vad som helst för att få känna mig levande. Sen går dte över och jag fattar inte äns hur jag kunde tänka så. Men det kan hålla i sig några dagar och nu på sistone har det liksom kommit oftare och det kan vara varannan vecka... sååå jobbigt.

  • Anonym (jag)

    En annan grej...

    jag brukar läsa här på FL ibland och det verkar som de flesta har uppfattningen att älskar man någon på riktigt så är man nyförälskad hela tiden eller känner något ännu starkare. Man fantiserar aldrig om andra och man saknar aldrig nyförälskelsen.

    Jag har alltid känt att det där bara är bull. För jag älskar verkligen min man, kan inte tänka mig leva utan honom och tror vi är rätt för varandra... men så på sistone har jag börjat fundera, tänk om dte inte är så då? Tänk om jag bara tror att jag älskar honom, jag kanske gör dte men inte på det sättet som det var förut? För let´s face it jag känner (efter 10 år och 2 barn) inget pirr i kroppen. Visst tycker jag om att gosa, pussas, ha sex... men jag känner inga omtumlande känslor. Jag tycker om att kyssa honom men jag kan inte påstå att det känns passionerat eller äns i närheten, jag har gjort det tusentals gånger och det känns egentligen inte mer än att krama om honom.

    Han är min bästa vän, min man min familj, mitt allt (inkl barnen). jag mår illa av tanken att jag inte skyulle älska honom så som han är värd och jag tror verkligen att jag gör dte för jag mår samtidigt illa av tanken på att vara utan honom. Men jag känner verkligen ingen passion direkt och jag tror inte en weekrnd för oss själva ändrar på det, vi gör saker på egen hand och det är mysigt och trevligt men jag hittar inte passionen och "pirret" har jag inte känt på många år...

    Mne jag är verkligen inte intresserad av att separera... är dte verkligen så att om man älskar någon på riktigt så ska man känna passionen? är det så?

Svar på tråden 30 års kris? depression? galen? vad är det för fel på mig....?