• HellviHumle

    Ingen livsglädje del xx

    I den här tråden kan man skriva av sig när livet känns tungt av olika anledningar. Vi kan utbyta tankar, ge varandra råd och stöttning, krama varann.

    Varmt välkomna, gamla som nya!

    Det här är en fortsättning på de andra trådarna med samma namn. Hoppas inte den trådskaparen (anonym (ledsen)) tar illa upp.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-14 21:31
    Hej allihop. Jag vill bara förklara en sak. De ev tips och råd jag kommer dragandes med bygger bara på min egen erfarenhet av att må dåligt/depressioner (mer än 40 år). Jag har läst en del böcker och gått nästan fyra år i terapi. Det finns alltså mycket som jag inte har en aning om och mina råd ska tas för vad de är dvs råd.

  • Svar på tråden Ingen livsglädje del xx
  • Anonym (ledsen)

    Hej på er!

    Jag är TS i de andra trådarna.
    Jättebra HH att du har startat den här tråden igen! Verkligen jättebra! Du är en underbar människa HH som hjälper och stöttar alla så fint! Du kommer alltid med så bra råd. Glöm inte bort dig själv bara!

    Det behövs sådana här trådar där man kan få skriva av sig om precis allt som rör sig i huvudet.

    Jag har läst allt ni skrivit. Har påbörjat flera inlägg här, men sen har jag inte riktigt vetat vad jag ska skriva. Vill så väldigt gärna hjälpa er, men så blir jag så rädd att det jag skriver är dåligt och då låser det sig helt.

    Overload - Jag kommer ihåg dig från förra tråden. Det smärtar mig att du mår så dåligt. Men försök att kämpa vännen, ge inte upp! Vi får kämpa tillsammans! Även om det kanske inte känns så nu så finns det ljus någonstans. Vi ska uppnå det tillsammans!
    *kram*

    Och till alla er andra - Ni är så duktiga som kämpar på! Det kommer man långt på. Sen är det ju också väldigt viktigt att man får professionell hjälp så att man kan ta sig ur det som är jobbigt. Det finns hjälp att få för alla! Ge inte upp!

    Många kramar från mig

  • Anonym (värdelös)

    Hoppas en ny tok får hoppain i tråden.
    Har mått dåligt med bla ätstörningar i många år, men det blev lite bättre ett tag efter lite hjälp.
    Blev gravid och tyvärr knäckte bla min sambons arbetskompis mig totalt, hans ständiga ifrågasättanden och kommentarer.
    Ätstörnigne kom tillbaka, men ja gick väl på halvstång.
    Blev gravid igen men nu har allt gått utför totalt, får i mig lite Te per dag.
    Var hos läkaren på vc i fredags och hade blodsocker på 2,3, han blev en smula tokig.
    Han ringde till och med i helgen och kollade om jag hade druckit något mer.
    I söndags hotade han med tvångsvård om jag inte gick frivillig för att kolla och få näring.
    Gjorde det till slut med stor vånda, jag ärinte underviktig och det kändes hur dumt som helst.
    Läkaren där kände på fläsket och konstaterade att det var lungt.
    Hu har aldrig skämts så.
    Är på gång med lite hjälp från ätstörningsmottagingen,
    ett samtal per vecka.
    Hur jag ska lyckas börja äta, vete tusan.
    Önskar bara at tjag kunde få försvinna från livet.

  • HellviHumle

    Anonym (liten) skrev 2008-10-13 10:38:14 följande:


    Kikar in efter helgen...Tack detsamma JG!Har du ringt idag?Imorrn börjar jag med Cymbaltan, lite nervöst. Är rädd för att jag tar en tablett, åker till jobbet och sen börjar må illa e.d.Borde vänta till helgen, men vill ju börja så snart som möjligt.Har tagit mig till kontoret idag, men känner mig helt handlingsförlamad, orkar inte göra något.Har kommit på att jag saknar en vän så förfärligt mycket. HAr haft möjlighet att få vänner, men har inte vågat mig på att komma nära någon. Kram till er alla som kämpar!
    Börja du med tabletterna. Då får du reda på hur det går. Långt ifrån alla får biverkningar. Kör igång nu!
    Det är skönt att ha någon eller några man kan lita på i alla väder. Men visst kan det vara svårt att släppa in någon. Att släppa dem så nära som man måste göra för att det ska bli vänner och inte stanna vid att vara kompisar. Man vill gärna veta vad det är för figur först. Forumvänner är inte att förakta, tänk på det. De kan vara väl så bra som IRL-vänner. De kan också vara inkörsporten till IRL-vänner.
    Kram
  • HellviHumle

    Anonym (värdelös) skrev 2008-10-13 12:33:57 följande:


    Hoppas en ny tok får hoppain i tråden.Har mått dåligt med bla ätstörningar i många år, men det blev lite bättre ett tag efter lite hjälp.Blev gravid och tyvärr knäckte bla min sambons arbetskompis mig totalt, hans ständiga ifrågasättanden och kommentarer.Ätstörnigne kom tillbaka, men ja gick väl på halvstång.Blev gravid igen men nu har allt gått utför totalt, får i mig lite Te per dag.Var hos läkaren på vc i fredags och hade blodsocker på 2,3, han blev en smula tokig.Han ringde till och med i helgen och kollade om jag hade druckit något mer.I söndags hotade han med tvångsvård om jag inte gick frivillig för att kolla och få näring.Gjorde det till slut med stor vånda, jag ärinte underviktig och det kändes hur dumt som helst.Läkaren där kände på fläsket och konstaterade att det var lungt.Hu har aldrig skämts så.Är på gång med lite hjälp från ätstörningsmottagingen,ett samtal per vecka.Hur jag ska lyckas börja äta, vete tusan.Önskar bara at tjag kunde få försvinna från livet.
    Naturligtvis får du också komma in här. Det finns gott om plats och gott om människor som vet hur det är att må dåligt. Skulle väl säga välkommen också. Jag är lite dålig på det.
    Jag tycker inte du ska skämmas. Du har lyckats få en läkare som bryr sig om dig. Som t o m ringer hem under helgen. Håll i honom/henne.
    För att du ska börja äta så antar jag att du måste vara medveten om problemet dvs att du inte äter, och det är du ju. En bra början. Lyssna på de här samtalen och försök att ta in det de säger. Jag antar att de vet vad de pratar om.
    Du har ett barn, nästan två. De behöver dig. Antagligen har du en sambo som också behöver dig. Men jag vet ju att man ibland får negativa tankar. Man fastnar i något hjulspår och kommer inte ur. Ofta behöver man hjälp med det.
    Hör av dig igen!
    Kram
  • HellviHumle

    Anonym (ledsen) skrev 2008-10-13 11:44:54 följande:


    Hej på er!Jag är TS i de andra trådarna.Jättebra HH att du har startat den här tråden igen! Verkligen jättebra! Du är en underbar människa HH som hjälper och stöttar alla så fint! Du kommer alltid med så bra råd. Glöm inte bort dig själv bara!Det behövs sådana här trådar där man kan få skriva av sig om precis allt som rör sig i huvudet.Jag har läst allt ni skrivit. Har påbörjat flera inlägg här, men sen har jag inte riktigt vetat vad jag ska skriva. Vill så väldigt gärna hjälpa er, men så blir jag så rädd att det jag skriver är dåligt och då låser det sig helt.Overload - Jag kommer ihåg dig från förra tråden. Det smärtar mig att du mår så dåligt. Men försök att kämpa vännen, ge inte upp! Vi får kämpa tillsammans! Även om det kanske inte känns så nu så finns det ljus någonstans. Vi ska uppnå det tillsammans!*kram*Och till alla er andra - Ni är så duktiga som kämpar på! Det kommer man långt på. Sen är det ju också väldigt viktigt att man får professionell hjälp så att man kan ta sig ur det som är jobbigt. Det finns hjälp att få för alla! Ge inte upp!Många kramar från mig
    Hej
    Roligt att se dig här igen.
    Kram
  • Anonym (liten)

    Tack

    Japp, imorgon börjar jag med Cymbaltan, håller tummarna för att den ska fungera...

    Kram


    HellviHumle skrev 2008-10-13 15:32:01 följande:
    Anonym (liten) skrev 2008-10-13 10:38:14 följande:
    Börja du med tabletterna. Då får du reda på hur det går. Långt ifrån alla får biverkningar. Kör igång nu!Det är skönt att ha någon eller några man kan lita på i alla väder. Men visst kan det vara svårt att släppa in någon. Att släppa dem så nära som man måste göra för att det ska bli vänner och inte stanna vid att vara kompisar. Man vill gärna veta vad det är för figur först. Forumvänner är inte att förakta, tänk på det. De kan vara väl så bra som IRL-vänner. De kan också vara inkörsporten till IRL-vänner. Kram
  • Schnooglewookiemush

    Hoppar in här.

    Jag lider av borderline. Blev utsatt sexuellt när jag var 11, och våldtagen när jag var 16.
    Blivit mobbad från lågstadiet till högstadiet.
    Började skära mig när jag var 13-14. Har lidit av depressioner enda sen dess.
    Har försökt ta mitt liv väldigt många gånger. Spenderade sommaren som var genom att åka in och ut från akuten och psyket.
    Har mått helt okej nu två månader, men nu är jag deprimerad igen.
    Fattar inte hur man ska orka leva ett sånt liv som jag lever. Är det meningen att man ska behöva må dåligt konstant?
    Började äta cipralex i juni, men de hjälper inte ett dugg.


  • Anonym (Lissie)

    Så, nu har jag dragit första vita lögnen åt en kollega/vän, att jag bara har varit hemma för att jag är snuvig. Har tagit steget att boka in besök hos psykologen och kommer ta upp ev medicinering. Sen får tiden utvisa.

  • analklåda
    Anonym (Lissie) skrev 2008-10-13 16:47:31 följande:
    Så, nu har jag dragit första vita lögnen åt en kollega/vän, att jag bara har varit hemma för att jag är snuvig. Har tagit steget att boka in besök hos psykologen och kommer ta upp ev medicinering. Sen får tiden utvisa.

    den lögnen har jag dragit många ggr. men gott att du gör framsteg!


    jag gjorde det också ett tag. ringde till min läkare och sade som det var, att jag behövde hjälp. vilket jag fick. i tablettform.
    har nu slutat äta dem sedan ett halvår tillbaka, utan att meddela läkaren om mitt beslut. börjar dock inse att jag kanske tog fel beslut.
    skulle nog däremot behöva byta ut medicinen, eftersom jag inte märkte någon större skillnad med de jag hade. men det känns som att jag backat tillbaka till ruta ett.
    det är en kraftansträngning att behöva be om hjälp och jag tror inte att jag är stark nog.
    tror inte att jag har ork nog. det enda jag vill är att få sova, men det gör jag inte. jag sover varannan natt. allt kraschar omkring mig, men jag ids inte ta tag i det. jag orkar inte prata, orkar inte se folk i ögonen, orkar inte göra någonting.


    det enda jag gör, är att vänta. vänta på att allt ska bli bra. men det blir inte det va? det blir aldrig bra.


    the artist formerly known as KatastrofKatt
  • HellviHumle
    analklåda skrev 2008-10-13 17:45:32 följande:
    den lögnen har jag dragit många ggr. men gott att du gör framsteg!jag gjorde det också ett tag. ringde till min läkare och sade som det var, att jag behövde hjälp. vilket jag fick. i tablettform. har nu slutat äta dem sedan ett halvår tillbaka, utan att meddela läkaren om mitt beslut. börjar dock inse att jag kanske tog fel beslut.skulle nog däremot behöva byta ut medicinen, eftersom jag inte märkte någon större skillnad med de jag hade. men det känns som att jag backat tillbaka till ruta ett. det är en kraftansträngning att behöva be om hjälp och jag tror inte att jag är stark nog.tror inte att jag har ork nog. det enda jag vill är att få sova, men det gör jag inte. jag sover varannan natt. allt kraschar omkring mig, men jag ids inte ta tag i det. jag orkar inte prata, orkar inte se folk i ögonen, orkar inte göra någonting.det enda jag gör, är att vänta. vänta på att allt ska bli bra. men det blir inte det va? det blir aldrig bra.
    Hur länge åt du tabletterna?
    Har du någon annan som du kan be att ta läkarkontakten? Känner igen det där med att försöka ta tag i saker. "Visst ja, det skulle jag gjort idag. Får ta det i morgon." Eller nå't liknande. Man mår i alla fall inte bättre av att inte få sova ordentligt. Att man inte sover när man mår dåligt beror på att hjärnan inte slappnar av. Går på högvarv mest hela dygnet. Det är inte ett dugg egendomligt att man inte orkar ett skvatt. Man är slut, rent fysiskt också. Hjärnan tar otroliga mängder energi.
    Gör ett försök att kontakta läkare igen! Tala om att de andra tabletterna inte gav någon effekt. Om du nu åt de en längre tid.
    Gör så'nt du tycker är roligt, eller åtminstone mindre tråkigt!
    Sov middag om du kan!
    Skit i allt som inte är absolut nödvändigt (om det inte är roligt)! Man tål mycket skit i hörnen.
    Kram
Svar på tråden Ingen livsglädje del xx