• MammaCh

    Tips för sluta må illa

    Hej! Mår ni också illa? Inte så att ni spyr, utan snarare så att det känns som nån håller två fingrar mot ert struphuvud? Samtidigt som det drar/suger obehagligt i magen?

    Här är efter en del experimenterande, mitt bästa tips för att få bukt med det hela (dämpa några timmar):

    1. Halvt knäckebröd med leverpastej och ett glas blåbärssoppa.

    2. Kanelbulle (Findus frysta värmer man lätt) med mjölk

    3. Rostad macka med räkost + mjölk.

    Tyvärr är ju tips 2 och 3 väldigt onyttigt, men vad fan gör man när man mår så illa att man knappt kan tänka klart? Dock rekommenderar jag leverpastejmackan och blåbärs (-eller saftsoppan), järn behöver vi ju och det finns ju gott om i leverpastej. Och tar man massa c-vitamin till (blåbäbärssoppa finns massa i) så tas järnet bättre upp. Knäckebröd - bra med fibrerna för tarmarbetet.

    Obs! Läste nyligen att man inte ska dricka mjölk samtidigt som man vill tillgodogöra sig järn. Tydligen hämmar kalciumet järnupptagningen.

    Vad är era bästa tips? Dela gärna mer er! (Antar att många kräks av bara tanken på leverpastej...)

    Ett halvt knäckebröd med massa leverpastej och ett glas blåbärssoppa - det är mitt bästa (åtminstone nyttigaste) gå-upp-mitt-i-natten-för-att-få-bukt-med-illa-måendet-tips! Man får både i sig järn och c-vitamin och suget i magen upphör en stund i alla fall. Vad är ditt bästa tips?

    Rostbröd med räkost funkar finfint annars - men är ju betydligt mindre nyttigt. Kanelbulle och mjölk

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-11 02:05
    Oj! Blev vist dubbelt där på slutet. Sorry!

  • Svar på tråden Tips för sluta må illa
  • MammaCh

    Gaviscon - antar att det är nån slags receptfri tablett? Funkar dem? Hur ofta ska man ta? Börjar lägga på i vikt av det här ätandet förstås........

  • littlepixiegrl

    Gaviscon är mot halsbränna och finns receptfritt på apoteket. Man tar dem vid behov. De funkar inte mot illamående dock och är väl inte direkt supergoda heller :o)

  • PellePlutt81

    jag drack en massa mineralvatten när jag mådde illa, hjälper mot halsbrännan oxå :)

  • sunny1980

    Glass, vaniljyoughurt, potatismos.
    Som ni ser så är det även rent krasst sagt sånt som e ganska lätt/ok att kräkas upp igen för det händer ganska ofta.

  • caroline 1987

    Nä huvva... Det som funkar för dig funkade absolut inte för mig!! Usch, mår illa bara jag tänker på blåbärssoppa haha =D

    Jag knaprade riskakor, åt päronkräm och drack läsk!

  • krut34

    Jag ville bara ha "riktig" mat. Gärna ganska kryddstarkt tyckte jag var bra. Söta saker dämpade inte den där känslan alls. Åt mig stor som en elefant, så jag vet inte om portioner i den storleken som jag åt och måltider så ofta är vad man skulle rekommendera. Men det var enda sättet för mig att dämpa usch-känslan.

    Det var förra gången. Får se hur det blir nu. Har äntligen plussat idag.

  • tusshh

    finns INGET som funkar.. huuuaaa säger ja bara helt sjukt va ja mår illa... kan inte behålla nå mängder av varken frulle, lunch eller middag.. blääää

Svar på tråden Tips för sluta må illa