• Anonym (Lymfa­n)
    Äldre 12 Oct 19:24
    126919 visningar
    34 svar
    34
    126919

    Varför är lymfkörtlarna svullna, fast inget visar i blodprov?

    Jag har svullna körtlar i ljumskarna, under armarna och båda sidorna av halsen(upp mot skallen)
    Lämnade blodprover förra veckan(mår diffust dåligt sedan 4-5 veckor) men infektionsproverna var bra. Bara leverprover som var förhöjda.

    Det är ganska rejält svullet, som bönor i storlek i ljumskarna, och större i armhåla och ännu störra på halsen.

    vad kan orsaka detta?
    Jag har inga sår på kroppen och äter inga mediciner

  • Svar på tråden Varför är lymfkörtlarna svullna, fast inget visar i blodprov?
  • Anonym (Lymfa­n) Trådstartaren
    Äldre 12 Oct 19:30
    #2
    Anonym skrev 2008-10-12 19:26:24 följande:
    Har du varit förkyld mycket eller nyligen?Hur länge har de varit svullna?

    Jag har inte varit snuvig eller förkyld, inte ens feber...


    De har varit svullna lika länga som jag mått dåligt.(4-5 v)
    Jag känner mig slö och extremt trött, lite svullen runt levern(vilket förklarar leverprovsvaret?)
    Tappat ca 2,5 kg på samma tid
    Ska få remiss för leverproverna dock.

  • Anonym (Lymfa­n) Trådstartaren
    Äldre 12 Oct 19:41
    #4
    vill bli mamma 2009 skrev 2008-10-12 19:38:13 följande:
    Jag har haft problem med lymfkörtlarna i flera månader, mest i armhålorna och i ljumskarna. Läkaren som jag av andra anledningar går hos verkar inte särskilt nyfiken på varför jag har det.
    Låter udda eftersom jag hört att svullna körtlar _kan_ vara tecken på att något är på G i kroppen, t ex influensa eller andra viroser, men jag har ju ok på infektionsproven...
  • Anonym (Lymfa­n) Trådstartaren
    Äldre 12 Oct 20:13
    #7
    Anonym (anna) skrev 2008-10-12 19:42:39 följande:
    Har läkaren sagt något om vidare utredning? Hur gammal är du? Min vän fick samma problem, svullna lymfkörtlar trots ingen infektion, och det visade sig vara hodkings. Vanlig cancerform hos unga. Hur länge har de varit förstorade?
    Jag är 33 år och känt svullnaden i 4-5 v, har dock varit svullen på halsen mycket längre än så
    Cancer? Då är man väl rejält sjuk??
  • Anonym (Lymfa­n) Trådstartaren
    Äldre 12 Oct 20:13
    #8
    vill bli mamma 2009 skrev 2008-10-12 19:45:59 följande:
    Ja, visst är det konstigt. Jag orkar inte med fler lustiga sjukdomar. Har redan en tumör i hypofysen.
    Men gud, vad är det du säger??????
    Vad händer med dig? Vad gör dem åt detta??
  • Anonym (Lymfa­n) Trådstartaren
    Äldre 12 Oct 20:20
    #11
    Anonym (anna) skrev 2008-10-12 20:17:21 följande:
    Anonym (Lymfan) skrev 2008-10-12 20:13:11 följande: Ok. hodgkins är vanligare i 20års åldern har jag för mig. Min vän hade inga andra symptom alls, möjligtvis lite tröttare än vanligt. Men jag tycker iallafall att du ska se till att de går vidare med utredningen, utifall att.Googlade lite snabbt och hittade denna sida. www.vardguiden.se/templates/Article.aspx...

    Tack för länken. Intressant läsning.


    Nattsvettningar har jag sedan ett tag, men har trott det är hormonellt.


    Ska kolla upp detta när de ändå kollar levern

  • Anonym (Lymfa­n) Trådstartaren
    Äldre 9 Nov 12:46
    #15
    Anonym (Cissen) skrev 2008-11-09 11:33:46 följande:
    Hejsan. Jag har samma symtom som dig och har nu fart runt på ct röntgen och tagit en massa blodprov. Ska snart på ytterligare en ct röntgen och håller tummarna så hårt jag kan för att det inte ska vara Hodgkins.Men symtomen stämmer som sagt in väldigt bra. har flera förstorade lymfkörtlar i halsen, som visade sig på första ct röngen, sköldkörteln är smått förstorad, jag har tappade ca 10 kg på 2 veckor, jag svettas om nätterna, är ständigt trött. har precis upptäckt fler körtlar i ljumskarna och nästa röngen blir av buk och bröstkorg för att se om det är lika dant där.Från början var det mest intresse för min sköldkörtel, men efter senaste röngen har läkarna släppt lite mer på tanken, förmodligen för att det finns värre saker att oroa sig för.Det är bara jobbigt att gå i väntans tider nu ...

    oooh...


    Hopas det bara är nån infektion.


    Jag har varit på CT buk pga akuta diarrér och svår smärta, flera svullna körtlar samt fri vätska(liten mängd)


    Fast den andre läkaren(förste tyckte jag skulle undersökas vidare) han ansåg att jag skulle hem och leva som vanligt, dvs ingen fara.
    Fick bara magmediciner......

  • Anonym (Lymfa­n) Trådstartaren
    Äldre 9 Nov 17:35
    #17
    Anonym (syrran) skrev 2008-11-09 17:32:35 följande:
    Min syster var dålig de senaste 3 månaderna, hon hade ont i kroppen och svimmade när hon var och handlade. Hon hade något fel på sköldkörteln och fick levaxin men blev inte hjälpt. Hon har gått ner 12 kg på ganska kort tid och det är ju inte normalt. Nu har hon legat inne i 1 månad och är fortfarande under utredning det har sagts myosit, tumör i äggstock, och nu förstorade lymfkörtlar i magen och bröstkorgen. I veckan ska de ta biopsier på lymfkörteln. Allt känns så overkligt, allt detta på så kort tid, nu kan hon inte använda sina armar, talar sämre, har svårt att svälja. Jag är såå otroligt rädd ochh bara känner hur ångesten tar över.

    Vet inte vad jag ska säga.....


    Vilken jäkla mardröm!!!!


    Önskar er all lycka till, att det går att fixa så hon blir återställd!!

  • Anonym (Lymfa­n) Trådstartaren
    Äldre 10 Nov 20:12
    #24
    Anonym (syrran) skrev 2008-11-10 20:11:03 följande:
    Hoppas allt går bra för dig Cissen, det behöver inte vara det värsta vi får hålla tummarna.På onsdag ska det tas biopsier från lymfkörtlarna i magen och bröstet på min syster och sedan får vi vänta på svar i ca 10-15 dagar. Allt bara snurrar, det finns ju en tumör i äggstocken, stora lymfkörtlar, fysisk funktionhinder och tumörmarkör som har rusat upp till 1000. Jag är så rädd så rädd.Är det någon som vet hur högt tumörmarkörprovet kan vara och vad säger denna siffra 1000?

    Vad är tumörprovet för prov? S-LD??

  • Anonym (Lymfa­n) Trådstartaren
    Äldre 26 Nov 19:14
    #27
    Anonym (lollo) skrev 2008-11-26 11:58:02 följande:
    Hur har det gått för er?
    Tack för frågan.
    Jag har röntgat magen och den visar en förstorad lever, så nu ska detta undersökas vidare...
Svar på tråden Varför är lymfkörtlarna svullna, fast inget visar i blodprov?