• Pojkmamma x3

    Höstblåsor eller hand, fot och munsjukan?

    Hej!

    Min son som är 1,5 år har fått Höstblåsor.
    I lördags var han lite "tussig" och ville inte äta, vi trodde att han höll på att bli förkyld, men i söndags var han pigg igen och som vanligt. Så igår (mån) så fick han gå på dagis.
    När jag hämtade honnompå dagis upptäckte jag att han hadde blåsor/prickar på händerna, personalen hadde inte sett dem.
    Antagligen så hadde han blåsor i munnen och ont i lördags eftersom blåsor på händena kommer efter några dagar.

    Idag är blåsorna ( det är inte blåsor som ser ut att kunna spricka utan mer prickar) mycket mindre.

    Jag ringde BVC för att höra hur smittsamma de var och om han kan gå på dagis i morgon. Han är pigg och glad och äter som vanligt. De sa att han kunde gå.

    Men nu säger dagis att han inte får komma förens blåsorna är helt borta.

    Hur ska jag göra? Hur har ni gjort? eller hur skulle ni göra?

    Han får antagligen vara hemmma eftersom det inte känns någe kul att lämna honom där, när de inte vill det. Men jag tycker ju att BVC borde veta?

  • Svar på tråden Höstblåsor eller hand, fot och munsjukan?
  • Ruffs74

    Min son har haft höstblåsor två gånger...de smittar. Vi var hemma nästan en vecka innan va tillbaka på dagis.

  • Pojkmamma x3

    Oj, har han haft det två gånger! Det står att man blir imun om man haft dem, vilken otur.

    Han hadde svinkoppor för ett tag sen, då var vi hemma länge. Men BVC säger att höstblåsor orsakas av ett virus och att det är som mest smittsamt innan det bryter ut.

    Men vi blir nog hemma..........

  • Ruffs74

    Krya på dig hälsningar...men nu får han vara hemma och mysa med "mamsen"

  • limpster

    Min son hade höstblåsor nu i helgen men var tillbaka på dagis från igår. Enligt informationen på Vårdguiden så är det smittsamt men om barnen är pigga så kan de gå på dagis. Skadan är förmodligen redan skedd. Det kanske kan vara värt att prata med dagispersonalen igen för det tar nog en hel vecka innan blåsorna är helt borta och så länge är det kanske inte kul att vara hemma.
    www.vardguiden.se/templates/Article.aspx

  • malinn

    Hej! Båda mina tjejer hade det våras och vi fick informationen att det var helt ok att vara på dagis, höstblåsor är ungefär som en förkylning.


    Livet är en sexuellt överförbar sjukdom med 100 % dödlighet som utgång!
  • Pojkmamma x3

    Ja, det här var svårt det.

    Om han hade varit haft feber eller varit hängig hade det ju varit en annan sak, men han är ju helt pigg och äter som vanligt.

    Ska kolla med hans farmor om hon kan ha honnom imorgon. Just imorgon har jag nämligen en viktig utbildning på jobbet och skulle verkligen behöva vara där.

    Jag vill ju inte stöta mig med dagispersonalen heller...............

    Tack för era åsikter!

  • LillaÄrtan

    Min dotter på 3 år fick blåsor i munnen/på tungan i helgen... Var på VC imorse och dem hade aldrig hört talas om nån slags höstblåsa


    ♥ Julie 0512 & Klara 0710 ♥
  • SaramedM

    Klart man är hemma om man har smittsamma blåsor i hela munnen!
    Förlåt TS men jag blir så arg på alla som skickar sjuka barn till daigs

  • LillaÄrtan

    SaramadM: Vart läser du att dem är smittsamma?


    ♥ Julie 0512 & Klara 0710 ♥
Svar på tråden Höstblåsor eller hand, fot och munsjukan?