Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

    Äckelblåsorna... "höstblåsor"

    Svinkoppor är inte höstblåsor...

    Höstblåsor fårde gå till dagis med så länge de inte har feber eller är allmänpåverkade, så tom med blåsor får de gå...


    Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Teskedsmamman
    Anki 82 skrev 2008-10-15 00:06:43 följande:
    Hur ser man om det är höstblåsor eller svinkoppor?
    Höstblåsor blir gärna en röd prick med ngt ljusare mitt eller med en blåsa, svinkoppr blir gärna utbredda partier med skorpor, i början kan det däremot vara svårt att skilja på höstblåsor och svinkoppor.

    Man får gå till läkare oftast... däremot så börjar gärna höstblåsor inne i munnen, i ljumskar, på händer och fötter... med fåtal på ben/armar. Svinkoppor börjar gärna runt munnen eller någon annanstans i ansiktet....

    Svinkoppor är en bakterieinfektion medan höstblåsor är virus
    Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Teskedsmamman
    Anki 82 skrev 2008-10-15 13:55:44 följande:
    Ok, jo min son hade svinkoppor 2 ggr i somras/början hösten. Hade inte ens hört talas om höstblåsor, sköterskan som kollade verkade bara vela mellan svinkoppor och vattkoppor. Första gången var det lite i ansiktet, på fingrarna och en på benet.Andra gången över hela baksidan av benet.Har hört att svinkoppor kan ligga latent hos en del och det krävs inte mycket för att få det igen. Man får väl se.En hel vetenskap det där med alla prickar o blåsor
    Svinkoppor ligger aldrig latent, det är en bakterieinfektion, visst kan man ha bakterier på huden och när immunförsvaret sjunker så kan det blomma upp... bakteriesjukdommar ligger aldrig latenta (om jag minns min sjukdomslära rätt) men däremot virus kan ligga latenta i kroppen...

    Svinkoppor är en bakterieinfektion som uppstår när streptococker eller stafylokocker hamnar i stora/små sår och som blir en infektion.
    Höstblåsor är virus.

    Svinkoppor kan man få många gånger, bakterier skapar inte antikroppar på samma sätt som virus, höstblåsor har man oftast bara en gång, men man kan få om det....
    MaybeBaby78 skrev 2008-10-15 14:30:14 följande:
    En liten fråga: Dottern fick hela munnen/tungan full av blåsor som gjorde väldigt ont. Samtidigt fick hon en stor blaffa till blåsor på kinden som skorpade sig efter ett tag. Svinkoppor, höstblåsor eller bägge? Kan man ha svinkoppor i munnen?Tack för lånet av tråd!
    Försvann "blaffan" på kinden av sig själv? Svinkoppor läker sällan ut självmant utan kräver oftast behandling... Annars går det nog inte att säga...
    Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Teskedsmamman
    Svar på #12
    Glömde:

    Svinkoppor kan man nog säkert få i munnen, men då kräver det ju att man får in bakterierna i munnen, små barn har ju oftast händerna i munnen så det är kanske ingen omöjlighet...
    Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
Svar på tråden Äckelblåsorna... "höstblåsor"