• Äldre 14 Oct 22:22
    15713 visningar
    20 svar
    20
    15713

    Amningskudde till tvillingar

    Ni som använt amningskudde när ni ammat era tvillingar. Vilken amningskudde är bäst? Tips mottages tacksamt!!

  • Svar på tråden Amningskudde till tvillingar
  • Fiabus­94
    Äldre 15 Oct 09:23
    #1

    Vänta tills du väl har fått dina tvillingar. Jag var själv helt inne på att dubbelamma men när de föddes tyckte jag inte alls att det var nån bra idé. Kände mig som en mjölkkossa som satt där med båda tuttarna i vädret
    Ammade hellre en i taget, mycket mysigare även om det tog lite mer tid i anspråk.
    Det jag menar är att det ju inte är säkert att du behöver en dubbelammningskudde, de är trots allt ganska stora o klumpiga.
    Kolla med MVC jag fick tips av min BM hur man lätt kunde sy en egen.
    Lycka till!

  • Äldre 15 Oct 09:34
    #2

    Fiabus94: Har fått tips ifrån MVC att köpa en amningskudde!
    Köpte en på gekås som är för mjuk och för liten.. Så den ska återlämnas!

  • mistry­rose
    Äldre 15 Oct 12:21
    #3

    Tvillingklubbens fungerade inge bra för oss när det gäller amning, däremot har den använts mycket vid flaskmatning och som ryggstöd osv. Den är rätt slapp och barnen åkte ned snabbt när de låg på den under brösten. Det ska tydligen finnas någon hårdare stoppad kudde som är bättre, minns dock inte vad den heter. Annars kan man ta ett par vanliga kuddar på hög eller ett ihoprullat täcke för den delen.

    Lycka till!

  • Fler än en
    Äldre 15 Oct 12:51
    #4

    Kolla Minimundus, finns på nätet. Jag dubbelammar när det behövs, de är 1 månad nu, men det går bra utan speciell amningskudde. Ett par vanliga är jättebra, jag buffar och flyttar som det behövs. Går att rulla ett täcke också!
    Lycka till!

  • Pico
    Äldre 16 Oct 14:23
    #5
    Fiabus94 skrev 2008-10-15 09:23:18 följande:
    Vänta tills du väl har fått dina tvillingar. Jag var själv helt inne på att dubbelamma men när de föddes tyckte jag inte alls att det var nån bra idé. Kände mig som en mjölkkossa som satt där med båda tuttarna i vädret Ammade hellre en i taget, mycket mysigare även om det tog lite mer tid i anspråk.Det jag menar är att det ju inte är säkert att du behöver en dubbelammningskudde, de är trots allt ganska stora o klumpiga. Kolla med MVC jag fick tips av min BM hur man lätt kunde sy en egen.Lycka till!
    Håller helt med! Köpte en tvillingamningskudde (tvillingklubbens) men det funkade inte alls bra. Den var alldeles för mjuk, precis som mistryrose skrev, och det var jättesvårt att få till ett bra läge. Jag bestämde mig snabbt för att amma en i taget och det var så väldigt mycket bättre på alla sätt och vis. MVC och BB rekommenderade dubbelamning som självklart och jag är lite besviken på att ingen tog upp nackdelarna och istället förespråkade att prova det som funkade bäst för just oss tre.
    Gräset är inte grönare på andra sidan, det är grönare där man vattnar!
  • Äldre 16 Oct 16:21
    #6

    Jag känner att jag inte riktigt har tiden att amma en och en. Har en 2 åring hemma också.
    Ingen som haft en bra amningskudde till sina twins??

  • Pico
    Äldre 16 Oct 20:07
    #7

    Rätt snabbt blev mina tjejer snabbätare och var mätta och ätna på 20-25 minuter så det behöver inte ta jättelång tid även om man ammar en i taget.

    Hoppas att du får något tips på en bra amningskudde.


    Gräset är inte grönare på andra sidan, det är grönare där man vattnar!
  • mistry­rose
    Äldre 16 Oct 20:20
    #8

    Kom på vad kudden  med gott rykte heter, VISIS!

    Har dock inte testat den själv men den verkar bra. Lycka till!

  • mistry­rose
    Äldre 16 Oct 20:24
    #9

    En sak till.. Det är inte säkert att det fungerar för alla att dubbelamma eftersom det faktiskt inte är helt enkelt. Men det fungerar ju för många också menade inte att låta pessig. Ville bara säga det, man kan ju bli besviken om man ställt in sig på något (jag blev det litegrand).

    Igen, stort lycka till med bebbarna!!!!!!

  • Äldre 16 Oct 21:21
    #10

    Är mycket väl medveten om att inte amning fungerar för alla. Men jag vill verkligen göra allt för att få en så bra start som möjligt. Ska genast kolla upp VISIS!! Tack!

  • Pico
    Äldre 16 Oct 22:23
    #11

    Fast det är stor skillnad på att dubbelamma och enkelamma, så ge inte upp amningen bara för att dubbelamningen inte funkar!

    Lycka till med kommande bebisar!


    Gräset är inte grönare på andra sidan, det är grönare där man vattnar!
  • ulrika­hö
    Äldre 16 Oct 22:36
    #12

    Jag köpte en VISIS! Superbra. Hård så att de ej bökar ner sig och man får buffa om den hela tiden och det bästa var att jag knäppte den runt mig (fästes med kardborre) och kunde sen lägga till båda två helt själv när mannen började jobba :c)

    Köpte den dock lite sent och kunde bara nyttja den ett par veckor då tjejerna sen bestämde sig för att de endast ville ha flaska... Men, rekommenderas varmt!

    Kolla in visis.se

    BTW, du kanske är intresserad av att köpa min "halvnya". Hör av dig isånafall! De kostar 995:- nypris...


    prinsens skrev 2008-10-16 21:21:22 följande:
    Är mycket väl medveten om att inte amning fungerar för alla. Men jag vill verkligen göra allt för att få en så bra start som möjligt. Ska genast kolla upp VISIS!! Tack!
  • Fröken­4
    Äldre 18 Oct 08:11
    #13

    Köpte en extra stor amningskudde från Minimundus. Skulle inte ha klarat mig utan den men ibland får jag stödja upp med lite kuddar under, gäller att knyta ordentligt så de inte halkar emellan. Kan ändå rekommendera!

  • Äldre 18 Oct 16:50
    #14
    Fröken4 skrev 2008-10-18 08:11:12 följande:
    Köpte en extra stor amningskudde från Minimundus. Skulle inte ha klarat mig utan den men ibland får jag stödja upp med lite kuddar under, gäller att knyta ordentligt så de inte halkar emellan. Kan ändå rekommendera!
    Vad är det för stoppning i den?? Är det kulor eller stoppning?
  • Romano­va
    Äldre 18 Oct 23:51
    #15

    Jag hade först en hård STOR variant gjord i hård skumgummi. Köpte specialskuren i någon slags "madrassaffär" i Sthlm (närheten av Odenplan). Min svärmor sydde fodral till. Den var perfekt när tvillingarna var små. De låg stadigt och bra där och jag behövde inte hålla upp dem mot brösten utan kunde bara typ "doppa ner" brösten till dem.

    När de blev större (jag helammade i sex månader) så passade det bättre med en dubbelamningskudde med lös fyllning, typ tvillingklubbens, men jag köpte via Minimundus tror jag.

    Sålde bägge till bra pris efter avslutad amning, så det är OK att lägga en slant på bra amningskuddar.


    Lycklig mamma till älsklingarna Clara & Cassandra
  • Fröken­4
    Äldre 19 Oct 16:20
    #16

    Det var kulor i min kudde från minimundus, ganska hårt stoppad, använder den fortfarande å nu är tjejerna tre månader!:)

  • bluebl­uebird
    Äldre 19 Oct 19:18
    #17

    Jag har också Minimundus sin stora amningskudde stoppad med kulor, den är superbra att dubbelamma med. Stabil och god, och kan lätt formas som man vill ha den.
    Jag köpte amningskudden innan tvillingarna kom och tog med den till bb, och det var toppen, för då fick jag hjälp från dom i början tills man fått in tekniken. Kan absolut rekommenderas!! Jag tänkte såhär att visst är det inte säkert att jag klarar av att dubbelamma, eller att det känns fel med kudde, men då fins det ju alltids andra användningområder, och ett försök är det värt!

  • Wirre
    Äldre 1 Nov 10:59
    #18

    Jag dubbelammade mina i 5 månader. Hade en toppen kudde från babyland - babydan. Fungerade perfekt för mig under hela tiden + att den används flitigt nu med som vilkudde i soffan (man somnar gärna på den)
    http://www.babyland.se/amningskudde_cgi5021_mid502.aspx#

  • Äldre 1 Nov 22:52
    #19

    Har köpt en NG baby, deras stora med kulor i den kändes bra, fler i vår tvilling grupp som köpt den och varit nöjda. Så nu är det bara att hoppas på att bebisarna vill o kan ammas när de kommer!! Tack för alla tips!!!

  • Äldre 30 Mar 22:33
    #20

    Jag köpte en Amnings-tvillingkudde från My Brest Friend efter att ha provat massor av olika varianter på kuddar. Beställde från USA för en tid sedan och är väldigt nöjd. Såg att de nu finns i Sverige, hos www.gravidkudde.nu.

Svar på tråden Amningskudde till tvillingar