• Äldre 23 Apr 22:21
    9233 visningar
    53 svar
    53
    9233

    Barnens första bok - hemsk ramsa!

    Vet att någon annan skrivit om detta förut, men ju fler gånger jag läser ramsan, desto upprördare blir jag!
    Funderar på att skriva till förlaget och be dem ta bort ramsan från boken!
    Kanske överdrivet enligt många, men detta är inget som jag tänker läsa för min son iaf!
    ÄR det meningen att man ska gömma boken sen när barnen lär sig läsa själva eller?

    Ramsan som det gäller, finns med i "Barnens första bok" som man brukar få av BVC.
    Ramsan är skriven av Benkt-Erik Hedin (Stavas faktiskt så )

    För er som inte har boken, kommer ramsan här:

    DU ÄR DUM

    Du är dum
    och jag vill slå dig
    och jag vill skrika åt dig
    och jag vill spotta på dig
    och jag vill sparka på dig
    och jag vill klösa riva bita.
    Jag vill vara arg och arg och arg.

    Du hör aldrig på
    när jag vill säga något.
    Du fattar aldrig
    när jag vill förklara.
    Du tror aldrig att jag kan något.

    Jag får aldrig göra som jag vill.
    Jag får aldrig göra som jag kan
    och du vill alltid mest
    och du vet alltid bäst.

    Men du är dum.
    Det är du som är dum dum dum
    och jag vill vara arg;
    jag vill få vara arg.

  • Svar på tråden Barnens första bok - hemsk ramsa!
  • Äldre 23 Apr 22:24
    #0

    Är det sant att den är med i en barnbok? Det är ju inte klokt. Jag tycker du ska skriva till förslaget och be dem ta bort den.

    Kram

  • AnnaGB­G
    Äldre 23 Apr 22:27
    #0

    Jag har inte tänkt på att den är så hemsk.... Varför blir du arg? ( Skäll inte på mig, jag har bara inte reflekterat över den och bara undrar... )

  • Sunniv­a A
    Äldre 23 Apr 22:28
    #0

    Det är väl inte fel att barn får kontakt med sina känslor Precis så där känner vi ju alla ibland!! Det står faktiskt inte att man SKA göra precis som man känner, men det är INTE fel att känna så ibland! Jag tycker att ramsan kan var en utmärkt grund till en diskussion om känslor och ilska, att man får tänka arga saker men att man inte får gå till handgripligheter.

  • AnnaGB­G
    Äldre 23 Apr 22:32
    #0

    Sunniva, precis så har jag oxå tolkat den.

  • Sofie
    Äldre 23 Apr 22:34
    #0

    Håller med Sunniva!
    Barn strävar mellan frigörelse och vara nära sina föräldrar, vilket naturligtvis utlöser olika känslor. Jag kommer själv ihåg hur ARG jag kunde bli på mina föräldrar när det var något jag inte fick göra, även om jag visste innerst inne att de hade rätt, att de sa nej för att skydda. Jag tolkar alltså texten så att det är ett barn som vill säga detta till sina föräldrar/sin förälder..

  • Äldre 23 Apr 22:45
    #0

    Jag tycker bara att det är nästan som att uppmuntra barnen till att slåss och spotta, men det är bara vad JAG tycker!

  • Indigo
    Äldre 23 Apr 23:08
    #0

    När jag jobbade inom barnomsorgen reagerade jag på att många böcker hade en liknande inställning till vuxna och 'uppmuntrade' vad jag anser som ett dåligt beteende, 'dumma mamma' ungefär. Självklart blir barn arga på sina föräldrar ibland och måste lära sig att använda sin ilska på ett bra sätt men allmänt trots är väl knappast något som barn behöver lära sig, det kommer ju naturligt. Jag tycker att Pippi är en bra förebild i det här avseendet, hon är självständig och tuff men samtidigt empatisk och konstruktiv. Barn behöver vägledning som de kanske inte alltid gillar och samtidigt lära sig inse att de lever tillsammans med andra människor och därför inte alltid kan få som de vill. Man får inte barndomstrauman av att inte tillåtas härja som man vill när man i liten, däremot kan det bli tufft i vuxenlivet om ingen har lärt en att ta hänsyn till andra. Så nej, jag skulle inte läsa just den ramsan för mitt barn men gärna om vilda Pippi.

  • Äldre 23 Apr 23:15
    #0

    Bra skrivet, Indigo. Exakt min åsikt!

  • Sofie
    Äldre 24 Apr 11:15
    #0

    Nu var det i och för sig ett tag sedan jag läste Pippi (typ 20 år sedan minst ) så jag minns väl inte riktigt innehållet glasklart. Utifrån det jag kommer ihåg däremot så har jag lite svårt att förstå kopplingen Pippi - barns ilska till sina föräldrar - Pippis mamma var ju en ängel och Pippis pappa bodde i Söderhavet. Förstår inte riktigt kopplingen heller att barn ska lära sig av Pippi hur man umgås med andra människor - grejen var väl att hon gjorde lite som hon ville? Fast jag är ändå ett Pippifan, men just i detta sammanhanget?
    Jag tror att texten kan vara vald för att barn kan ha svårt att sätta ord på sina känslor, ramsan hjälper dem kanske till igenkännande - vad vet jag? Och jag tror att barn kommer i kontakt med "slåss och spotta" även utan denna ramsan, tycker att en hel del av dagens barnprogram tyvärr innehåller för mycket av denna varan redan, och då är det ju inte säkert att det är en vuxen med vid tvn som kan prata med barnet om dess känslor heller.
    Jag vet att det är flera här på FL som inte tycker om ramsan, och mig gör det varken från eller till om den försvinner, jag tror att vi som föräldrar klarar galant att prata ilska med barnen i alla fall även utan den. Tänker mer så att det kan vara ett redskap för barnet att uttrycka sig, men jag har inte så mycket erfarenhet av barn att jag eg kan säga bu eller bä. Tycker att du ska skriva in till förlaget och säga vad du tycker Sannah, det är ju möjligt att de kan välja en annan text med samma syfte som är lite "mildare". Det var allt från mig

  • pl77
    Äldre 24 Apr 12:27
    #0

    Vi kan faktiskt välja vad vi vill läsa för våra barn och när dom själva börjar läsa så vet dom säkerligen vad man får/inte får göra....

    Men visst, jag förstår dig oxå Sannah!

Svar på tråden Barnens första bok - hemsk ramsa!