• Carism­a95
    Äldre 23 Oct 13:31
    18359 visningar
    45 svar
    45
    18359

    när ska vinterdäcken senast vara på?

    Annamaja skrev 2008-10-23 13:28:25 följande:
    Ha ha nu tror jag jag förstod vad du menadeNej kommer snön eller att termometern kryper neråt så är det vinterväglag och då måste man enligt lag ha vinterdäck på, för då är det vinterväglag. Man kan då få höga böter om man inte har de på. Men från första december måste man ha på oavsätt hur väglaget är
    Nej, det är lag att ha vinterdäck från 1 dec-31 mars OM det är vinterväglag. Är det INTE dag, behöver man inte alls ha vinterdäck.
    http://www.vv.se/templates/page3____7959.aspx

    Skulle snöa i juni (som faktiskt har hänt) så skulle polisen kunna vara jäkligt smarta och stå och böta folk...
    A stumble may prevent a fall....
  • Carism­a95
    Äldre 23 Oct 16:55
    #25
    Micke skrev 2008-10-23 16:52:56 följande:
    Nej, polisen kan inte botfälla i juni. Fullt lagligt att köra med sommardäck på vinterväglag, om detta inträffar under andra perioder än dec-mars
    Jag vet. Jag syftade på Anna-Majas inlägg...
    A stumble may prevent a fall....
  • Carism­a95
    Äldre 25 Oct 10:45
    #37
    f1carbon skrev 2008-10-25 10:42:48 följande:
    Det behöver inte vara snö och is för att det ska räknas som vinterväglag, +5 eller kallare kan man få böter för.Försäkringsbolagen brukar inte betala skador på bilen om du har åkt av vägen med sommardäck när det är halt.
    Är det inte is som är på vägen då, när det är runt nollan och halt...?
    A stumble may prevent a fall....
  • Carism­a95
    Äldre 25 Oct 11:10
    #40
    f1carbon skrev 2008-10-25 11:07:40 följande:
    Polisen kan ge böter även om det inte är snö eller is på vägen.polisen kan räkna det som vinterväglag även om det är 5+ ute.
    KAN ? Är det upp till varje enskild polis att bedömma, menar du?
    Antingen så borde det ju räknas in i lagen att det är "risk för halt väglag vid +5 grader", eller inte...
    A stumble may prevent a fall....
Svar på tråden när ska vinterdäcken senast vara på?