Matteuppgifter åk 2
Hej.
Jag är pedagog som dessutom håller på att vidare utbilda mig i matematikinlärning i de lägre åldrarna. På vilket sätt har hon inte fått in tänket? Kan hon placera in tal på en tallinje dvs. att 12 kommer efter 10 men före 15? Vet hon skillnaden på tiotal och ental? Det finns massor du kan göra i vardagen som är betydligt bättre än ex. stenciler. Använd en kortlek och träna tiokompisar, +1,+2,-1,-2 mm. Vad har hennes lärare sagt att hon behöver träna på? För att lära sig matte måste man förstå vad som är matte och vad man använder den till. Vi har matte runt oss hela tiden det är bara att hitta tillfällena som i affären, iköket, i garaget-form och fantasi är det som behövs. Jag hjälper dig gärna mer om du kan berätta lite tydligare vad som är hennes svårighet. (Faran med att prata med barnet om att det har svårigheter är att man då ofta befäster det och barnet ser sig själv som en som har svårt för matte, det är oftast inte barnet som "bär problemet" utan ofta är det metoden man använder för att lära ut) lycka till!