• Fridolino

    Högt CRP värde med virus??

    Min dotter på 1,5 år har haft feber (39-40grader) sedan i fredags, i lördagskväll blev hon snorig också. I lördags kväll åkte vi till närakuten för jag misstänkte halsfluss eftersom det såg ut som hon hade ont när hon svalde. Det tog hals-prov, tittade i öronen, lyssnade på lungorna och tog snabbsänka (CRP) och den visade på 53 vilket är rätt högt!! Det skickade hem oss och sa att vi skulle komma tillbaka dagen efter för att se hur den visade då. Dagen efter visade den på 39 så det hade sjunkit vilket tydde på att det inte var något bakteriellt utan virus så de sa samma sak: kom tillbaka imorrn, så idag va vi där på morgonen och den visade på 37...

    Min dotter är fortfarande inte frisk och de säger hela tiden kom tillbaka imorrn... Hur orolig bör jag vara? Hon äter eller dricker nästan inget men är annars vid ganska gott mod. Jag är där med vatten och försöker få i henne hela tiden. Kan detta vara influensan hon fått? För skulle det vara bakteriellt borde äl inte värdet sjunka?

    Snälla hjälp, jag är såå orolig!! :(

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-27 15:24
    Ska tillägga att alla andra prov såg bra ut förutom CRP.

  • Svar på tråden Högt CRP värde med virus??
  • Birgitta2

    Du behöver inte vara så orolig. CRP stiger direkt när det kommer till sjukdom, så är hon lite halvrisig och har nåt virus så är det som det ska vara. När det är över 50 kan man misstänka bakteriell infektion men troligen är hon "bara" sjuk. Låt det läka ut, ge henne vatten, glass, saft, banan och allt vad hon vill ha och låt henne vila i den mån hon behöver.

  • 1638

    CRP ska för att var normalt ligga runt 8 på ett barn
    Jag tycker värdet ni fått /värdena- är höga o att det därmed visar på infektion.
    Mina barn är immunsvaga o därmed väldigt ofta sjuka, bakterier som virus...
    Det jag fått lära mig är att en "snabbsänka" inte sticker så högt om det är virus...
    Så i din sits så skulle jag kräva mer provtagningar, strep A, uvi o ny crp... o är det högt igen så KRÄV penicillin...


    We´ll never walk alone.....
  • Birgitta2

    PS... har hon hög feber imorgon också måste ni ringa sjukhuset och höra med dom. Fyra dagar är en dag för länge. Likaså om febern försvinner imorgon och återkommer om en dag eller två, så kan det tyda på komplikationer och då bör ni också ringa läkaren.

  • Hejhopp2

    Min son hade 480 i CRP när han var sjuk, så jag tycker ine att 50 är särskilt högt.

  • 1638

    Mina barn kan ha hög freber, runt o även över 40 i flelra dagar, mer än en vecka har hänt. När de tagit prover ha de inte visat på nått alls... men någon vecka senare så har de haft öroninflammation eller streptokocker...

    Barn är allt bra luriga....


    We´ll never walk alone.....
  • 1638

    Hej hopp..
    Vad var det för sjukdom då som gav så högt CRP?
    Vanliga infetktioner ger sällan super höga värden ju.............


    We´ll never walk alone.....
  • Spiro

    Jobbar som sjuksköterska och kan säga att ett crp på 50 inte är särskilt högt. Har haft patienter med värden runt 300-400, då är det fara på taket kan jag säga... Troligtvis tog de även blodvärdet och då kollar man även andelen vita blodkroppar, troligtvis var detta värdet lågt och det talar ytterliggare för att det nog ej är bakteriellt. Visst är det jobbigt med sjukt barn och man är orolig men "penicillin" är inte lösning på alla sjukdomar, tyvärr.

  • Fridolino

    Tack för alla svar!

    Det läkarna sa var att crp värdet låg på gränsen till vad man kan anta är virus.. MEN att värdet hade minskat från ena dagen till den andra tydde på att det inte var något bakteriellt. Jag själv tycker att det verkar som min dotter har en REJÄL förkylning eller influensa men samtidigt låter det ju väldigt högt med CRP värde 37 som hon har nu...

    Ska tillbaka imorgon igen och kolla om det minskat eller höjts. Har det inte minskat eller höjts kommer jag kräva att doim gör en utredning och tar reda på vad som är fel.

  • 1638

    Jag villeha utredning på min son men eftersom provet därde kolalr vita blodkroppar var ua så vilel de inte utreda, de ansågdet onödigt

    ONÖDIGT!??? Med ett barn som får 41.2 i temp sista dagen av penicillinkur på 10 dagar o då hade ett CRP på 78....
    Så nu tyckte bvc att vi ska ha 3 extra dagar hemma vidvarje sjuktillfälle för att vara säkra att han står pall inför nästa omgång infektion...
    Lite svårt att komma in på jobbet, två barn födda tätt (14 mån emellan) o varit hemma i 4 år... och så vabba med 3-4 dagars mellanrum, är det inte den ena så den andra....


    We´ll never walk alone.....
Svar på tråden Högt CRP värde med virus??