• Karlsson

    Icas nya kokbok, vad tycker vi om recepten?

    Har just inhandlat den och är nyfiken på endel recept. Sen kan jag tycka att det är lite väl mycket strömmings och sillrecept...men det beror kanske på att det inte hör till mina favoriter

    Tycker om sill men nöjer mig med att äta det på högtiderna.

    Nåja, i den här tråden tänkte jag att man kan skriva omdömmen vartefter vi testar recepten.

    I morgon ska jag göra mannagrynspuddingen, så jag återkommer med betyg

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-13 21:15
    Det är alltså den vita boken med svart text som heter Hela Sveriges husman vi diskuterar här.

  • Svar på tråden Icas nya kokbok, vad tycker vi om recepten?
  • Luddvar

    Hakar på fast det tar kanske ett tag innan jag testar men jag blev sugen på Isterbadsgratängen. Den ska jag göra här hemma så snart jag kommer ihåg att köpa hem isterband.*antecknar*

  • MajaLinnéa

    Rotfruktsgratängen med älgskav är VÄLDIGT GOD!

  • Karlsson

    Mmm isterbandsgratängen ligger även på min testalista Det lät gott.

    Tyckte det var lite kul att läsa bidragsbreven där man får en liten historia om varje recept.


    Luddvar skrev 2008-10-31 14:04:22 följande:
    Hakar på fast det tar kanske ett tag innan jag testar men jag blev sugen på Isterbadsgratängen. Den ska jag göra här hemma så snart jag kommer ihåg att köpa hem isterband.*antecknar*
  • Karlsson

    Åh vad kul Älgskav är alltid gott så kombinationen borde bli lyckad


    MajaLinnéa skrev 2008-10-31 14:05:22 följande:
    Rotfruktsgratängen med älgskav är VÄLDIGT GOD!
  • bambigirl

    Vi gjorde rotfruktsfläskpannkaka med lingonsylt och keso igår. Den var ok. Inte så god som vanlig pannkaka, men ändå bra. Barnen älskade den.

    Har även gjort filbrödet som man gjorde i långpannan. Gott och enkelt!

  • Gingsan

    Hittills har jag bakat den där mjuka pepparkakan ett par gånger, väldigt enkel men den blir godare om man minskar ner mängden nejlika och sirap till ungefär hälften och sen är det väldigt gott att göra en mögelostglasyr och ha på toppen!!

    Har även testat raggmunken i långpanna och den var helt ok!


    ****Nikita**** 071228
  • Karlsson

    Pannkakan var jag också lite sugen på att prova. Kul att ungarna gillade den, den känns ju lite mer mättande än vanlig pannkaka, måste prova.

    Filbrödet tyckte jag såg lite hårt och torrt ut på bilden, men det kanske det inte är?


    bambigirl skrev 2008-10-31 14:11:06 följande:
    Vi gjorde rotfruktsfläskpannkaka med lingonsylt och keso igår. Den var ok. Inte så god som vanlig pannkaka, men ändå bra. Barnen älskade den.Har även gjort filbrödet som man gjorde i långpannan. Gott och enkelt!
  • Karlsson

    Mögelostglasyr!!! Berätta mer


    Gingsan skrev 2008-10-31 14:29:40 följande:
    Hittills har jag bakat den där mjuka pepparkakan ett par gånger, väldigt enkel men den blir godare om man minskar ner mängden nejlika och sirap till ungefär hälften och sen är det väldigt gott att göra en mögelostglasyr och ha på toppen!!Har även testat raggmunken i långpanna och den var helt ok!
  • Vårsolen

    jag har gjort de där bärplättarna några gånger och det blir alltid gott, fast jag tycker de är godast om de inte är så varma.
    Sen gjorde jag laxbullarna häromdagen, de var jättegoda.Fast jag skippade chilifrukten och tog paprikapulver istället så vår dotter på 18månader kunde äta dom, samt hade i lite salt och vitpeppar.
    Sultansåsen som man kunde göra till hoppade vi över då vi åt laxbullarna med potatismos.

  • bambigirl
    Karlsson skrev 2008-10-31 14:30:48 följande:
    Pannkakan var jag också lite sugen på att prova. Kul att ungarna gillade den, den känns ju lite mer mättande än vanlig pannkaka, måste prova.Filbrödet tyckte jag såg lite hårt och torrt ut på bilden, men det kanske det inte är?
    Brödet är saftigt och jättegott! Tyckte också det såg torrt ut, men hade inte tid att baka jäsbröd. Jag skippade dock russinen, då jag inte gillar det. Att ha i lite lingonsylt istället tror jag vore gott.
Svar på tråden Icas nya kokbok, vad tycker vi om recepten?