• Äldre 3 Nov 14:46
    15867 visningar
    16 svar
    16
    15867

    hur ta bort klistermärksrester på plast?

    sambon köpte ny hemmabio och började pilla bort klistermärkena med sina obefintliga naglar, nu sitter det kvar klisterrester och kladd och jag stör mig så oerhört mkt på det... finns det något mirakelmedel som man kan använda utan att riskera repor och utan att sänka ner den i vatten :)

  • Svar på tråden hur ta bort klistermärksrester på plast?
  • Firsta­ndhapp­y
    Äldre 3 Nov 14:47
    #1

    hårtorken! blås varm luft på så ska ni nog kunna pilla bort..

  • Äldre 3 Nov 14:48
    #2

    ska testa! tack :)

  • Äldre 3 Nov 14:57
    #3

    ett märke nästan borta två kvar som sitter som berget vågar ej värma upp för mkt...

  • Äldre 3 Nov 14:59
    #4

    aceton?


    *stolt mamma*
  • Äldre 3 Nov 15:04
    #5

    har för mig att det repar, typ fräter på plasten då blir sambon vansinnig

  • Äldre 3 Nov 15:13
    #6

    hehe okej, jag vet inte lycka till iaf


    *stolt mamma*
  • Äldre 3 Nov 15:17
    #7
  • Äldre 3 Nov 15:17
    #8

    William o Ronjas mamma skrev 2008-11-03 14:59:24 följande:


    aceton?
    Är nog lite väl starkt, möjligen t-röd.
  • Äldre 3 Nov 15:23
    #9
    Micke skrev 2008-11-03 15:17:04 följande:
    www.biltema.se/products/product.asp kan vara ngt.
    ja se där ja!
  • paola
    Äldre 3 Nov 16:09
    #10

    har inte läst tråden så jag vet ej om någon redan skrivit det men T-röd använder jag...funkar klockrent

  • Äldre 3 Nov 19:43
    #11

    prova att ha lite olja tex oliv på, låt verka en stund och torka sedan med en fuktig trasa med diskmedel.

  • Äldre 3 Nov 19:45
    #12

    Bensin? luktar sådär, men brukar funka.

  • Sebbes mamma
    Äldre 3 Nov 20:07
    #13

    olivolja... har fungerat på mina plastburkar här hemma...

  • Äldre 14 Nov 22:17
    #14
    +1

    ville bara tacka för tipsen och berätta att jag tog olivolja på en frottetrasa och kombinerade med lite värme från hårtorken och nu är allt borta!

  • Äldre 29 Jul 14:21
    #15

    Feta vätskor kan fungera som t.ex. olivolja som någon annan föreslagit.


    Istället för Aceton vill jag rekommendera alsolsprit (sårtvätt). Det är betydligt skonsammare mot lackade ytor eftersom aceton även "smälter" plast.


    Behöver du sätta ihop två plastbitar baddar man ena ytan i aceton med en tops så "svetsas" de ihop igen vid härdningen men det går fort. Det går lika lätt att få skador på lack och andra ytor med aceton.


    Om det inte är en fuktkönslig utrustning (vilket det är i ditt fall) så kan man lägga plastburkar och annat i blöt ett par dagar. Använd en läsning med grönsåpa, diskmedel eller liknande och mycket varmt vatten för att börja processen. Sedan diskar man lättare av etikettresterna.


    Har ett liknande problem själv med just plastburkar. Eldorado snabbkaffeburkar är suveräna för förvaring men etiketterna är dels snabbsmältlimmade och fösta i burken. Det tar evigheter att följa mitt ovanstående råd och jag vill samtidigt inte skapa missfärgningar i burken då jag vill ha genomsläppet av ljus för förodling.


    Har någon bra tips så skicka gärna vidare dessa i tråden med.

  • Fillib­om
    Äldre 29 Jul 16:48
    #16
    10e12 skrev 2018-07-29 14:21:04 följande:

    Feta vätskor kan fungera som t.ex. olivolja som någon annan föreslagit.


    Istället för Aceton vill jag rekommendera alsolsprit (sårtvätt). Det är betydligt skonsammare mot lackade ytor eftersom aceton även "smälter" plast.


    Behöver du sätta ihop två plastbitar baddar man ena ytan i aceton med en tops så "svetsas" de ihop igen vid härdningen men det går fort. Det går lika lätt att få skador på lack och andra ytor med aceton.


    Om det inte är en fuktkönslig utrustning (vilket det är i ditt fall) så kan man lägga plastburkar och annat i blöt ett par dagar. Använd en läsning med grönsåpa, diskmedel eller liknande och mycket varmt vatten för att börja processen. Sedan diskar man lättare av etikettresterna.


    Har ett liknande problem själv med just plastburkar. Eldorado snabbkaffeburkar är suveräna för förvaring men etiketterna är dels snabbsmältlimmade och fösta i burken. Det tar evigheter att följa mitt ovanstående råd och jag vill samtidigt inte skapa missfärgningar i burken då jag vill ha genomsläppet av ljus för förodling.


    Har någon bra tips så skicka gärna vidare dessa i tråden med.


    Tråd från 2008
Svar på tråden hur ta bort klistermärksrester på plast?