• wnanna
    Äldre 6 Nov 11:12
    3964 visningar
    10 svar
    10
    3964

    Blodsockervärde

    Hej
    Jag är i vecka 26 och har vid tre tillfällen tagit blodsockervärdet hos min barnmorska i Göteborg. Det har varit 6,1 och 6,8. I förr går var jag där och fick ett värde på 7,1 och hon sa att det inte alls var bra. Hon vet att jag tränar och äter bra kost. Hon ifrågesatta mina 6 frukter om dagen. När hon tog testet hade jag ätit för 1 timme sedan och jag hade då ätit just frukt och fruktsmoothie. Hon tyckte att jag skulle lägga om min fruktvanor med grönsaksvanor i två veckor för att sedan ta ett nytt test. Skulle det överstiga 7,8 så måste jag göra ett sockerbelastningstest. Jag vet inte riktigt hur jag skall förhålla mig till hennes krav då jag känner att jag äter bra men samtidigt vill jag inte utsätta mig eller själv eller barnet för graviditetsdiabetes. Är det vanligt att få detta även om man inte ligger i riskzonen när det gäller vikt, ärftlighet, kost eller ålder?
    Någon som har erfarenhet av detta?

  • Svar på tråden Blodsockervärde
  • wnanna
    Äldre 7 Nov 09:06
    #1

    puffar

  • Grådan
    Äldre 7 Nov 09:11
    #2

    Har du inte fått göra någon glucosbelastning då?? Tycker att annars är ju dina värde missvisande... Jag ligger i riskzon då min pappa hade diabetes så jag gjort min första belastning i v 13 men den var bara bra så jag ska vänta ock göra fler till v 28...då "alla" gör....

  • ludenb­en
    Äldre 7 Nov 09:14
    #3

    man ska ha mellan 4-7 men hade du ätit innan och frukt dessutom är det väl inte så konstigt att sockret låg lite högre?

  • Äldre 7 Nov 09:16
    #4

    jag hade 9.1 när jag kom in och fick göra gliukosbelastning var i v 11 då...hade bara ätit lite kräm till frukost då

  • Black roses
    Äldre 7 Nov 09:20
    #5

    Bara en liten fundering, men jag tror nog att vad din bm åsyftade var att du har en väldigt "söt" kost.. Du äter mycket frukt, som innehåller fructose, samt dricker smoothies av frukt..

    Du ser det nyttiga, hon ser faran med det, så jag skulle nog lita på att hon nog vet vad hon talar om, då du inte vill utsätta barnet för en grav. dia...
    O vad skulle det skada att ändra vanorna under några veckor??

    Mvh M G

  • Äldre 7 Nov 09:22
    #6

    hon sa till mig iallafall att jag skulle leva som en diabetiker, ut och motionera gå i lugn takt 30 minuter per dag (för jag ligger på gränser till högt bltr med) och undvika allt med socker i.

  • Mollie­77
    Äldre 7 Nov 09:31
    #7

    Jag tycker inte ditt socker är så farligt högt??Mitt låg på belastningen 6.6 o de var bra..Kunde ligga upp till 8 o ändå va bra....men sex frukter om dagen ska du nog dra ner till fyra...

  • Äldre 7 Nov 09:32
    #8

    jag förstod på henne som om det var innan belastningen...att hon inte hade sjort nån...min belastning låg på 9.8

  • hoppas­ålängt­ar
    Äldre 7 Nov 09:37
    #9

    Frukt är nyttigt men innehåller mkt fruktsocker. Det är inte bra för barnet om blodsockret ligger för högt under graviditeten. Så jag skulle lyssna till barnmorskans råd och dra ner på frukten! Därmed inte sagt att ditt barn har tagit skada, ett blodsocker på 7 är inte ngt extremvärde, men kanske ändå ett tecken på att se över kost och motion. Det som är nyttigt i vanliga fall kan man behöva se över lite!

  • wnanna
    Äldre 7 Nov 10:35
    #10

    Tack för svaren. Självklart tar jag bm:s råd på allvar, därav min oro men samtidigt blev det ett slag under bältet då jag tränar 5ggr i veckan och inte äter godis och kakor och dylikt. Jag är fullt medveten om fruktsockerns belastning på blodsockert och kommer nu att äta mindre frukt. Det verkar som det är olika värden beroende på var du bor.Skall göra testet om två veckor och då får vi se om det blir något sockerbelastningstest.

Svar på tråden Blodsockervärde