• Anonym (usch)

    Jag har ätit Q10 tillskott, måste jag göra abort nu ?

    Hej. Har precis fått reda på att jag är gravid, förmodligen i v. 5-7 eftersom jag ätit minipiller och inte haft någon regelbunden mens alls, har därför inte tänk på att kolla graviditet förräns nu vilket egentligen va en slump. Så kan det gå.

    Nu till saken, jag har ätit friggs kosttilskott Q10 varje dag, och jag läste att man inte rekomenderar detta till gravda särskillt i första trimestern för man har alldeles för lite forskning. Ska jag behöva göra abort? jag gjorde en i början av året och vill verkligen aldrig mer genomgå en till. Hur ska man göra?

  • Svar på tråden Jag har ätit Q10 tillskott, måste jag göra abort nu ?
  • Anonym (...)

    först och främst: Grattis till graviditeten!!

    när jag va gravid första gången, oplanerat, va jag också jätteorolog. jag hade ju festat och ätit starka värktabletter, så jag frågade på MVC men hon va kolugn och sa att gjort är ju gjort. det är ju så många som börjar en grav så för man inget vet så det är ingen fara...

    nu fick ju jag missfall den gången så jag kan inte svara hur det skulle ha gått... (obs, missfallet hade INGET med det att göra!!)

    prata med mvc om du är orolig...

  • Anonym (usch)

    Tack. Jag blir så orolig för jag vill ju inte skada barnet men jag visste ju inget. Samtidigt vill jag aldrig mer genomgå en abort särskillt inte 2 på ett år?!! Tydligen är jag också väldigt fertil eftersom jag skyddat mig båda gångerna, vilket oroar mig.

  • Anonym (...)

    minipiller är inte att lita på... har ätit dom jag med...
    men jag skulle ringa mvc om jag va dig. höra vad som säger.
    men det är nog ingen fara, du kommmer få ett fint litet barn

    all lycka

  • Familytime

    Nej, verkligen inte. Herregud, man ska inte dricka alkohol heller, men det gjorde jag innan jag fick reda på det i v 7! Det är inget att oroa sig för!

  • Anonym (usch)

    Anonym (...) tyvärr får jag inte äta vanliga p-piller det är därför jag valde mini. Förra gången blev jag gravid genom kondom, så vet inte riktigt vad man ska använda för att skydda sig i framtiden.

    Familytime: Jo jag vet, är väll bara nojjig när jag läst på internet att man absolut inte bör ta Q10 i första trimestern.

  • Familytime

    Jag förstår det, det blir så med dagens skrämselpropaganda. Försök och njut av din graviditet och läs inte allt. Att bara äta ordentligt och röra på sig räcker gott och väl för att en graviditet ska bli alldeles lyckad. Läs de där mysiga vecka för vecka artiklarna om hur barnet växer och må bra över det, sen skulle jag hålla mig borta från alla måsten och krav som står i andra artiklar. Man kan ju välja vad man ska läsa, så bestäm dig för något mysigt och lev med det resten av graviditeten.

    LYCKA TILL, jag avundas dig! KRAM

  • Candra

    Det är nog ingen fara. Barnet tar inte upp det du äter än, det är först senare.

  • Anonym

    Du får säkert göra ett extra UL i v 12-13 så de kan kolla att fostret utvecklas normalt om du berättar hur orolig du är. Klart att fostret kan påverkas av mediciner så tidigt, annars skulle det ju aldrig vara någon fara för fostermissbildningar. Det går säkert jättebra men gör ett UL först.

  • Anonym

    jag tror absolut inte att de e någon fara att du har ätit Q10. Men de jag skulle göra nu är att börja äta fiskolja omega-3 och en multivitamin som innehåller folsyra typ mivitotal. Lycka till:)

Svar på tråden Jag har ätit Q10 tillskott, måste jag göra abort nu ?