• annbom

    Vad händer vid skilsmässa med egna sparade pengar?

    csn skulder ska räknas in, även om de är personlig. Andra skulder är också personliga men räknas med.


    OncleJ skrev 2008-11-07 14:42:00 följande:
    Svar på #3@KjellJag är tämligen säker på att CSN-skulder är personliga och inte räknas in. Allt annat slås ihop och delas på hälften, både skulder och tillgångar.@TSJa pengarna på ditt konto kommer att räknas in i totala tillgångarna och delas vid en skilsmässa. Vid en skilsmässa blir också skulder delade lika förutom studieskulder.
  • annbom

    Det räknas som kort tid.

    Anonym (K) skrev 2008-11-07 16:05:36 följande:


    Om man har äktenskapsförord - då delas aldrig sparade pengar och skulder eller? Kjell...Vad är det här med jämkning som du skrev om. Vi gifte oss i mars 2007 - räknas det som kort eller lång tid?
  • annbom

    Skulle du vilja att din man gjorde på samma sätt?

    Anonym (Sparar) skrev 2008-11-07 16:01:18 följande:


    Så...de pengar jag sparat om jag vill behålla dem, måste jag då ge dem till min mamma, så hon fortsätter spara dem? Eller kan man dölja på nåt sätt....?
  • annbom

    Helt beroende på hur ert äktenskapsförord ser ut. Har ni fullständigt förord så delar ni varken skulder eller tillgångar. Sedan finns det ju alltid ägodelar som är svår att bestämma vem som har köpt och då får ni dela dessa mellan er.

    Anonym (K) skrev 2008-11-07 16:18:35 följande:


    Tack för svar Annbom! Har begärt kopia av ÄF från Tingsrätten men förmodar att vi inte delar varken skulder eller tillgångar när ÄF finns.
  • annbom

    Hur kan du tro att amerikansk rätt har någon relevans här i Sverige?


    dimmid skrev 2008-11-07 16:33:09 följande:
    Hej, jag är ingen jurist, men!.... :O)Jag såg ett liknande inslag på amerikansk tv.Alla fick behålla det dom hade innan dom gifte sig.Fast klart... det kanske behövs bevisas.Kan du alltså bevisa att insättningarna på ditt konto gjordes innan giftermålet så ska du då kunna behålla dom.
  • annbom

    Har han en egen firma och ni inte har något äktenskapförord så har du giftorätt även i firman, dvs halva firmas väde skulle tillfalla dig vid en ev skilsmässa. Jag är inte så säker på att ett äktenskapsförord skulle vara till hjälp för dig. Att ha äktenskapsförord på ett konto är inte giltigt om det inte finns med en sparplan. Orsaken till det är att det är svårt att överblicka vid tillfället man skriver äktenskapsord och kanske 20 år framåt. Ett konto kan man i princip använda så att när det börjar knaka så säljer man allt man har och sätter in pengaran för att "lura" den andre på sitt giftorättsgods.

    Anonym (Sparar) skrev 2008-11-07 18:48:11 följande:


    Ok, jag ska prata med vår advokat, och be om att vi skriver äktenskapsförord och nytt testamente.
    Har pratat med mamma, hon kan ha ett konto som jag sätter in pengar på, och mina syskon skulle veta att det är mina pengar.
    Om jag hade gillat om han gjort samma mot mig?? Tja, jag vet hur elak han var när han och exet gick isär. Hon blev riktigt rädd för honom. Och jag tror att han säkert skulle spara pengar bakom min rygg. Hursom helst, han har egen firma, och jag vill se om mitt hus.
    Tack för bra svar alla.
  • annbom

    Spelar ingen roll när lånen är tagna, förutom om det ska ske en jämkning.


    Anonym skrev 2008-11-07 16:47:56 följande:
    Om dom är tagna medan man var gifta.
  • annbom

    Är det så att du "ger" din mamma ett par hundringar i månaden så skulle knappast värdet räknas med vid en eventuell skilsmässa. Sedan är det ju så att din man måste veta om att du faktiskt har minskat ditt giftorättsgods också för att regeln ska bli gällande. Jag bifogar själva lagregeln.

    Äktenskapsbalken
    11:4 § Har den ena maken utan den andra makens samtycke inom tre år innan talan om äktenskapsskillnad väcktes i inte obetydlig omfattning genom gåva minskat sitt giftorättsgods eller använt sitt giftorättsgods till att öka värdet av sin enskilda egendom, skall den andra makens andel vid bodelning med anledning av äktenskapsskillnad beräknas som om gåvans värde eller värdet av det använda giftorättsgodset alltjämt hade ingått i den förstnämnda makens giftorättsgods. Dennes del i det sammanlagda giftorättsgodset skall minskas i motsvarande mån.
    Vad som sägs i första stycket om enskild egendom skall även gälla sådana rättigheter som enligt 10 kap. 3 § inte skall ingå i bodelning. Därvid skall med ökning av värdet av en sådan rättighet jämställas förvärv av rättigheten. Vidare skall, om en makes användning av sitt giftorättsgods har medfört att värdet av egen pensionsförsäkring eller eget pensionssparkonto ökat eller att maken förvärvat förmån på grund av sådan försäkring eller på grund av pensionssparavtal, bestämmelserna i första stycket tillämpas även om den andra maken har samtyckt till åtgärden. Lag (1993:933).

Svar på tråden Vad händer vid skilsmässa med egna sparade pengar?