• Mitti
    Äldre 11 Nov 17:32
    82733 visningar
    62 svar
    62
    82733

    Vad bör en nittonåring betala hemma?

    Som rubriken lyder:
    Vad är det rimligt att förvänta sig att en 19-åring som tjänar egna pengar ska betala hemma?

    Hon bor hemma och disponerar tv, telefon, internet, mat, hygien, mm mm helt fritt. Hon har nu fast jobb, fick sin andra lön denna månad. Hon tog själv upp att hon ska börja betala för sig (bra!) och nu undrar jag vad som är vettigt att sätta som hennes del?

  • Svar på tråden Vad bör en nittonåring betala hemma?
  • Mitti
    Äldre 5 Jan 18:31
    #41

    ebben det är en bra tanke...
    hon sparar själv nu, och på nåt sätt känns det ändå bra att hon får ta det ansvaret s jälv...

  • a mor
    Äldre 5 Jan 18:36
    #42

    Klart barn som är myndiga och jobbar ska betala för sej hemma. Skulle lätt kunna ta minst 4000 kr i månaden för logi, mat, el, tvätt o.dyl. Resten blir ju rena fickpengar att leva för för barnet. Vilka har 6000 kr kvar att roa sej för på i månaden som har eget boende?

  • kamomi­l
    Äldre 5 Jan 21:41
    #43

    Jag förstår inte riktigt...varför bor "barnen" , de vuxna barnen med jobb hos sina föräldar?? Är det en ekonomisk kompromiss för att föräldarar och barn har svårt att få ekonomin att gå ihop, att man lever som i ngn form av kollektiv (fast att man är en familj), ja då ska väl alla kostanderna delas lika!
    Annars tycker jag det verkar lite glidigt att vuxna människor skall bo hos sina föräldar och betala ynka 3500kr i månaden!!! jag flyttade när jag var 18 och fick ett jobb, skulle aldrig drömma om att bo kvar hos m o p med flera tusen till övers....jag förstår inte!? Och är det barn som går i gymnsiet så inryms det ju i föräldraansvaret att försörja dessa barn, de ska bara betala sådant som är självvalt, kläder, smink, bio mobil osv, men inte mat och hyra.....

  • Äldre 7 Jan 14:56
    #44

    istället för att barnen "ungdommarna" skall betala hyra kan det väl vara vettigt att låta dem sätta in kanske 15-2000kr varje månade på ett sparkonto så att dem en dag kan köpa sig sin lägenhet, eller möbler, bil osv.
    Men som sagt det där är väl upp till varje familj om man ska ta hyra av barnen eller inte.

  • Sarame­dM
    Äldre 7 Jan 14:59
    #45

    Det tycker jag beror helt och hållet på hur föräldrarnas ekonomi ser ut
    Behöver ni dessa pengar ts?

    Om ja, ja självklart ska hon betala
    Om nej, sätt undan dem på ett sparkonto åt henne

  • Piggo
    Äldre 7 Jan 15:01
    #46

    Jag betalade 3500 när jag bodde hemma, pengar som min mamma lade undan och som jag fick när jag flyttade hemifrån. Tycker dock inte att man behöver ge barnen dom pengarna (även fast jag såklart blev glad för det) utan anser att det är bra att man får lära sig att saker kostar. DEt är ju jättebilligt att betala 3500 för ALLT hemma!Speciellt om man har heltidsjobb.

  • Mitti
    Äldre 7 Jan 21:38
    #47

    Svar till kamomil:
    Det är inte så lätt för ungdomar att få egen bostad , åtminstone inte här där vi bor. Hon har sökt ett bra tag. Men jag tycker heller inte att det är jättebrådskande, hon är bara 19 år och har sitt första riktiga jobb. Den dag hon får en bostad och flyttar hemifrån kommer jag såklart att glädjas med henne, men jag kan inte bara knuffa ut henne ur boet!


    kamomil skrev 2009-01-05 21:41:31 följande:
    Jag förstår inte riktigt...varför bor "barnen" , de vuxna barnen med jobb hos sina föräldar?? Är det en ekonomisk kompromiss för att föräldarar och barn har svårt att få ekonomin att gå ihop, att man lever som i ngn form av kollektiv (fast att man är en familj), ja då ska väl alla kostanderna delas lika! Annars tycker jag det verkar lite glidigt att vuxna människor skall bo hos sina föräldar och betala ynka 3500kr i månaden!!! jag flyttade när jag var 18 och fick ett jobb, skulle aldrig drömma om att bo kvar hos m o p med flera tusen till övers....jag förstår inte!? Och är det barn som går i gymnsiet så inryms det ju i föräldraansvaret att försörja dessa barn, de ska bara betala sådant som är självvalt, kläder, smink, bio mobil osv, men inte mat och hyra.....
  • kamomi­l
    Äldre 11 Jan 15:48
    #48

    Nej ok, då förstår jag, det är på grund av bostadsbrist som hon bor kvar hemma. 3500kr tycker jag inte är för mkt att betala hemma i sådanafall, kräver er gemensamma ekonmi att din dotter bidrar med mer så tycker jag definitivt att hon skall betala mer, det ska ju gå jämnt ut varje månad.(och gärna lite över :) )

    Ang att spara undan pengao och sen ge till barnen, Jo det är en fin gest, men jag undrar im många har ekonomisk möjlighet att göra det.. Men har man det är det ju jätte fint. Men hela principen med att betala för sig faller.

    Jag tycker att de vuxna barnen skall betala precis så mkt de förbrukar, om de jobbar heltid, dessutom kan man kasnke som förälder uppmanar barnen till att själva spara några tusen av den resterande lönen, verkar oerhört dumt att bara slösa.

    Jag hade en kompis som bodde hemma tills hon var 21, hon arbetade heltid, hon betalde inget hemma, och föräldrarna stod t.o.m för bilen, hon la alla sina pengar på att resa. Det kan jag rent spontant tycka klingar lite illa, bo hemma med full service och betalt mat och sen bara resa upp altt... Jag tycker det är viktigt att barnen förstår pengarnas värde och lär sig att respektera det.


    Mitti skrev 2009-01-07 21:38:21 följande:
    Svar till kamomil: Det är inte så lätt för ungdomar att få egen bostad , åtminstone inte här där vi bor. Hon har sökt ett bra tag. Men jag tycker heller inte att det är jättebrådskande, hon är bara 19 år och har sitt första riktiga jobb. Den dag hon får en bostad och flyttar hemifrån kommer jag såklart att glädjas med henne, men jag kan inte bara knuffa ut henne ur boet!
  • astori­a
    Äldre 11 Jan 15:50
    #49

    Min kusin är 21 & betalar 3500:-

  • playma­te86
    Äldre 13 Jan 17:29
    #50

    när jag bodde hemma hos mina föräldrar i den åldern och hade bara studie bidraget betala jag inget hemma men fick betala mina kläder, skor hygien och nöjen för mina pengar. när jag slutade skolan och fick soc bidrag fick jag betala hyres del på 1000 kr som det var för mig men det är olika för alla beror på vad hyran är.. men om din 19 åring inte jiobbar så ta inget men om hon/han jobbar ta 1000

Svar på tråden Vad bör en nittonåring betala hemma?