• Anonym (sjuk)

    Manodepressiv ?

    Jag är manodepressiv.Tyvärr, för det är inte det lättaste Nu klarar jag mig bra dock, med rätt medicinering, fast visst svänger det ibland, bara inte i samma utsträckning.

    Tycker att Anonym (Anhörig) beskrev det ganska bra, men som sagt är det olika från person till person. Jag till exempel kan svänga oerhört fort. De maniska perioderna kommer heller inte lika ofta som depressionerna, och de är lättare att hantera. Och när man faller ur en mani känns det ofta som att allt verkligen skiter sig rejält, fallet blir oftast väldigt högt, om du förstår vad jag menar trots att det blev lite rörigt!

    Ett av de stora problemen med det här (för mig, säger inte att det är så för alla) är att jag kan bli otroligt arg och aggresiv! Det är jobbigt för både mig och andra, och jag ångrar mig alltid så senare. Detta drabbar även personer jag inte känner, jag kan inte styra det. Man kan säga att det kommer lika oväntat som en ångestattack.

    Depressionerna ja... Usch, det finns inte mycket som är värre än det.. Nu har jag inte varit inne i en depression på ett tag, men jag har legat på psyket några gånger, senast i april på en sluten avdelning p.g.a. självmordsrisk (har försökt ta livet av mig två gånger och hamnat på psyket).

    För att försöka svara på dina frågor om vart man ska vända sig, jag vet inte vart du bor, men titta i telefonkatalogen efter en öppenpsykiatrisk mottagning i närheten. Jag hade inget val att gå dit, eftersom jag kom dit i samband med ett självmordsförsök... Så det var att välja mellan det eller sitta på sluten avdelning. Men nu går jag på öppenpsyk, ring dit så får du hjälp.

    Jag äter två olika sorters mediciner, en för att plana ut depressionerne och en för att plana ut manierna. För depressionerna äter jag efexor och för aggressionerna/manierna äter jag Lamictal. Alternativet till Lamictal är Litium som var vanligt förr, men de har kommit fram till att Lamictal är bättre i flera avseenden.

    Medicinerna får dig att må bättre, det kan jag lova dig! Det tar ett par veckor, men sedan märker man att man faktiskt inte är nere på rock bottom hela tiden osv. Och tro mig, jag mådde VERKLIGEN inte bra förr

    Hoppla, detta blev lite långt, men jag hoppas att jag kunde svara på det du ville veta!

    Ha det bra och lycka till!

Svar på tråden Manodepressiv ?