• Anonym (sjuk?­)
    Äldre 12 Nov 12:44
    100716 visningar
    59 svar
    59
    100716

    Känsla av muskelsvaghet, trötthet, blir lätt anfådd och seg i hela kroppen.. Är jag sjuk?

    Senaste året har jag inte mått bra.
    Jag känner mig sjukligt trött periodvis, så trött att jag somnar sittandes på golvet när jag leker med barnen som är 2 och 4 år.

    Periodvis, men speciellt senaste månaden har jag en känsla av extrem muskelsvaghet. Jag tycker att det är jobbigt att hosta ordentligt till och med. Att gå upp för en trappa känns i kroppen mer än vanligt och jag blir anfådd av minsta lilla..

    Hela kroppen känns seg och jag har liksom en overklighetskänsla, som om jag lever i en glasbubbla på något märkligt vis.. Som att världen är lite dimmig..

    Jag har varit hos läkare flera gånger senaste året och blodprover tas, sköldkörteln, lever, njurar, Hb, blodsocker men alla mina prover ligger perfekt tydligen..

    Huvudvärk till och från och ibland håller den i sig i många veckor i streck...

    Jag går runt med en tro om att jag lider av någon allvarlig sjukdom eftersom jag mår så olikt mig själv, men blir mer och mer uppgiven eftersom ingen hittar någon orsak..

    Om det finns någon som varit med om något liknande så blir jag väldigt tacksam för era storys...!

  • Svar på tråden Känsla av muskelsvaghet, trötthet, blir lätt anfådd och seg i hela kroppen.. Är jag sjuk?
  • Anonym (sjuk?­) Trådstartaren
    Äldre 12 Nov 14:51
    #5

    Nufsan: Ja jag och alla läkare jag träffat senaste året har misstänkt sköldkörtelrubbning och de har tagit prover säkert 4 gånger på den där jäkla sköldkörteln, men alla prover är tydligen normala..'

    Men jag har ju fler symptom på sköldkörteln såsom frusen, aptitlöshet, sömnsvårigeheter, mensrubbningar, torra ögon.. Listan kan göras lång..

    Kan alltså värdena förändras så att de är inom normalgränsen och ändå förändras inom den gränsen och då påverkar mående?
    Kanske ska begära ut en lista på de prover som tagits.. kan man göra det?

  • Anonym (sjuk?­) Trådstartaren
    Äldre 12 Nov 15:06
    #7

    Nufsan: Ja men biopsi tror jag inte de tänker bjussa på med tanke på att de från början knappt ville ta antikroppar på sköldkörteln som är ett vanligt blodprov..
    Först tog de bara TSH sen på min begäran tog de T4 och T3..

    Kan alla värden vara bra och biopsin visa att något är fel??

  • Anonym (sjuk?­) Trådstartaren
    Äldre 13 Nov 17:25
    #12

    Nu har jag kollat mina värden och de ligger ju inte still iallafall..

    Dec 2007
    TSH 2 (ref 0,4-3,5)

    Aug 2008
    TSH 1(ref 0,4-3,5)
    T4 9 (ref 8-14)

    Okt 2007
    TSH 1,9(ref 0,4-3,5)
    T4 9 (ref 8-14)

    Aug 2008
    TSH 1,5(ref 0,4-3,5)

    Sept 2008
    TSH 1,7(ref 0,4-3,5)
    T4 11(ref 8-14)
    T3 4,2 (ref 3,5-5,4)

    Nov 2008
    TSH 2,3(ref 0,4-3,5)
    T4 12(ref 8-14)

    Alla är tagna på samma lab tror jag så alla har ju samma refvärde enligt pappren.. Kan det kanske normalt sett diffa såhär mycket?
    TSH har ju legat på 1 - 2,3 och T4 9-12 senaste året..
    Läkaren uppmärksammar iaf inte förändringen..

    Idag blev jag sjukskriven pga depression och läkaren förklarade alla mina symptom - trötthet, illamående, aptitlöshet, tryck över bröstet, seg i kroppen och hjärtklappning samt nedstämdheten då med diagnosen depression och gav mig sömntabletter och antidepp..

  • Anonym (sjuk?­) Trådstartaren
    Äldre 13 Nov 19:11
    #18

    Jag har läst om både sjögrens och ms, men läkaren tror ju bara att jag är hypokondrisk och vill inte utreda mig mer verkar det som..

    De har tagit så många blodprover och säger att allt ser bra ut..

    Vilka symptom på ms har jag egentligen?

    Anfåddheten tror hon beror på tröttheten och sömnbristen..

  • Anonym (sjuk?­) Trådstartaren
    Äldre 13 Nov 19:32
    #21

    Men usch.. är inte ms dödligt? :(

  • Anonym (sjuk?­) Trådstartaren
    Äldre 13 Nov 19:44
    #26

    samtalsterapi har jag, bara synd att min psykolog jag fått genom husläkaren bara har tid var 7e vecka...

    ingen sjukgymnastik nej..

  • Anonym (sjuk?­) Trådstartaren
    Äldre 6 Nov 13:53
    #34

    Tyvärr mår jag likadant men har ännu ingen diagnos.. :(

  • Anonym (sjuk?­) Trådstartaren
    Äldre 27 Mar 17:08
    #37
    Anonym (Vitaminbrist?) skrev 2010-11-06 13:58:12 följande:
    Har du kollat upp så du nte har vitaminbrist? Brist på vitamin D kan bli ett problem för somliga, speciellt om man inte vistas ute så mycket. Hur är det med konditionen?
    D-vitamin är det ingen som kollat..
    Konditionen är inte så bra.. (men jag är inte överviktig 56kg 167 cm)
    Vistas inte ute så mycket..
  • Anonym (sjuk?­) Trådstartaren
    Äldre 17 May 17:43
    #40
    Jen1977 skrev 2011-05-04 19:51:49 följande:
    Du har låg sköldkörtelproduktion! Du är inte galen, bara trött! Kontakta scandlab. Mät värdena i urinen under 1 dygn. Visade tydligt för mig att T3 var extremt lågt. Ringde en privatläkare & frågade om han var villig att behandla mig utifrån testet. Det var han! Hade exakt dina symptom, känslan att leva i en bubbla, trötthet, muskelsvaghet mm. Jag frågade mig själv, är du verkligen deprimerad? Orkade inte vara social och tyckte det var jobbigt med nya kontakter. Nu efter levaxinbehandling i 1 år är jag pigg och glad igen. Har fortfarande muskelsvaghet då och då. Lycka till!!
    Tack för svar!

    Mitt TSH togs i höstas och har då legat på 0,9. Nu hade det gått upp till 2,1.
    Senaste 4 åren har man tagit TSH till och från och det har hoppat från 0,7 till 2,3..
    Har faktikst hittat en läkare som är villig att testa Levaxin..
    Men han hittade även låga B12 och järnvärden som jag ska behandlas mot först.

    Vad hade du för symptom?
    Vilken levaxindos äter du?
    Hade du låg kroppstemp och även långsam puls?
  • Anonym (sjuk?­) Trådstartaren
    Äldre 17 May 19:51
    #42
    Anonym (M) skrev 2011-05-17 19:44:27 följande:
    Jag har också B12-brist och det finns en koppling mellan den bristen och sköldkörtelproblem.
    Vad har du för symptom av din B12brist?
    Och har du även sköldkörtelbesvär?
  • Anonym (sjuk?­) Trådstartaren
    Äldre 17 May 20:05
    #44
    Anonym (M) skrev 2011-05-17 20:01:12 följande:
    Jag skrev inlägg 39 ovan. Jag får B12-injektioner eftersom tabletterna inte hjälpte. Det jag märker av mest när det är dags för en ny spruta är att jag får domningar i läppar, händer, fötter etc. Jag blir också väldigt trött och deppig, får hjärtklappning och känner mig tung i kroppen. Det börjar också 'pirra' längs ryggraden ibland.
    Okej och allt det går över efter hur lång tid eller hur många sprutor?
    Hur ofta får du sprutor?

    Det här med seg och trött i kroppen och muskelsvaghet / trötthet /tryck över bröstetkänsla / yrsel - känner du igen det också?
  • Anonym (sjuk?­) Trådstartaren
    Äldre 18 Jun 18:47
    #45

    M: Får du hjärtklappning bara vid stress eller när som helst?

  • Anonym (sjuk?­) Trådstartaren
    Äldre 22 Jun 18:50
    #46
    Anonym (M) skrev 2011-05-17 20:01:12 följande:
    Jag skrev inlägg 39 ovan. Jag får B12-injektioner eftersom tabletterna inte hjälpte. Det jag märker av mest när det är dags för en ny spruta är att jag får domningar i läppar, händer, fötter etc. Jag blir också väldigt trött och deppig, får hjärtklappning och känner mig tung i kroppen. Det börjar också 'pirra' längs ryggraden ibland.
    Hur ofta får du sprutor?
  • Anonym (sjuk?­) Trådstartaren
    Äldre 25 Aug 11:33
    #49
    Anonym (sjuk?) skrev 2011-05-17 20:05:35 följande:
    Okej och allt det går över efter hur lång tid eller hur många sprutor?
    Hur ofta får du sprutor?

    Det här med seg och trött i kroppen och muskelsvaghet / trötthet /tryck över bröstetkänsla / yrsel - känner du igen det också?
    Anonym (M) skrev 2011-05-17 20:01:12 följande:
    Jag skrev inlägg 39 ovan. Jag får B12-injektioner eftersom tabletterna inte hjälpte. Det jag märker av mest när det är dags för en ny spruta är att jag får domningar i läppar, händer, fötter etc. Jag blir också väldigt trött och deppig, får hjärtklappning och känner mig tung i kroppen. Det börjar också 'pirra' längs ryggraden ibland.
    Hur lång tid kan det gå mellan dina sprutor?
    Jag tog varannan dag i två veckor och sedan dess har det gått snart 3 månader..
    Vet inte om det var B12 sprutorna som gjorde att jag var tillfälligt bättre och det är en slump att jag nu är helt seg i hela kroppen och mår piss..
    Men jag fick ta ett Homocystin (?) värde för några veckor sedan och då låg det fortfarande högt...
  • Anonym (sjuk?­) Trådstartaren
    Äldre 25 Aug 11:36
    #50
    Anonym (sjuk?) skrev 2011-08-25 11:33:18 följande:
    Anonym (M) skrev 2011-05-17 20:01:12 följande:
    Jag skrev inlägg 39 ovan. Jag får B12-injektioner eftersom tabletterna inte hjälpte. Det jag märker av mest när det är dags för en ny spruta är att jag får domningar i läppar, händer, fötter etc. Jag blir också väldigt trött och deppig, får hjärtklappning och känner mig tung i kroppen. Det börjar också 'pirra' längs ryggraden ibland.
    Hur lång tid kan det gå mellan dina sprutor?
    Jag tog varannan dag i två veckor och sedan dess har det gått snart 3 månader..
    Vet inte om det var B12 sprutorna som gjorde att jag var tillfälligt bättre och det är en slump att jag nu är helt seg i hela kroppen och mår piss..
    Men jag fick ta ett Homocystin (?) värde för några veckor sedan och då låg det fortfarande högt...
    Förlåt menar att Kobalamin var högt..
    Homocystin är inte taget...
  • Anonym (sjuk?­) Trådstartaren
    Äldre 23 Oct 08:18
    #51

    Åh jag blir så ledsen när jag läser det här :(

    Jag skrev tråden 2008 och är fortfarande sjuk utan diagnos med samma symptom som när tråden skrevs, trötthet, muskelsvaghet, domningar, skakig, yrsel, huvudvärk, tungt att andas.

    Har genomgått massa olika undersökningar men ingen kan säga vad som är fel :(    

Svar på tråden Känsla av muskelsvaghet, trötthet, blir lätt anfådd och seg i hela kroppen.. Är jag sjuk?