• Annarella

    att bo i Italien

    Hej alla ni som flyttat till Italien! Trivs ni bra, har ni någon gång ångrat er? Jag bor med min italienska sambo i Sverige men han trivs inte här. När jag träffade honom bodde han i Modena men har familjen i neapel. Har lite svårt att se mig själv bo i neapel, har hört så mycket dåligt om den staden... Det vi har funderat på är Salerno. Hur ser situationen ut i Italien nu med jobb och allt? Jag har ingen särskild utbildning nu men läser informationsteknologi (programmering, ekonomi m.m) på distans och känner att jag vill bli klar med den innan ev flytt. Sambon verkar tro att jag ändå inte kommer att få nåt jobb inom det så det är bara slöseri med tid och vänta tills jag blir klar. Har hört att det skulle vara svårt för mig överhuvudtaget att få jobb... Känns lite oroväckande. Är van att jobba (jobbar som elektronikmontör nu fastjobb) och kan inte se mig som hemmafru i längden. Dessutom måste det vara svårt att leva på bara en lön? Sambon är inte utbildad inom nåt heller utan har jobbat som b la svetsare och målare. Tacksam för alla tankar och tips! /Anna

  • Svar på tråden att bo i Italien
  • intehemma

    Hej! Du kanske kan prova att fråga här:

    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m35763326.html

    Jag tycker det är svårt att svara generellt, jag trivs bra även om man blir lite tokig på allt ibland (bor i Rom)! Jag hade tur och fick jobb direkt genom kontakter, annars vet jag inte hur lätt det hade varit. Det är i alla fall helt klart lättare att få jobb i norra Italien jämfört med södra. Ibland funderar vi på att flytta till Sverige (min sambo är italienare) men han har väldigt svårt att tänka sig att bo resten av sitt liv eller ens en lång period i Sverige. Han har bott i Sverige tidigare.

  • Carla82

    Hejsan! Håller med intehemma om att det är svårt att generalisera. Jag trivs också bra här men kan också bli helt galen på att det aldrig kan vara enkelt att göra något, pratar då mest om myndigheter, sjukbesök och liknande. Såna system är ganska oorganiserade, i alla fall här i Rom. Jag har varit hemma med vår son i 3 år nu och det är inte helt lätt om man inte har rätt kontakter. Har inte heller någon speciell utbildning men är bra på språk och fixar datorn rätt bra bla. Förbereder mig på att gå leta ett tag. Vi klarar oss på min mans lön men det är klart att med hyra (vi äger huset så vi har ingen hyra som tur är) eller lån är det tufft. Min man har ett relativt välbetalt statligt jobb, vet inte hur arbetsmarknaden för din man ser ut. Angående din utbildning är det som råder just nu att universitetsexamen väger ungefär lika tungt som erfarenhet. Informera dig om din examen går att använda här. Hur är din Italienska? Det kan ju också vara ett problem, här går det oftast inte att klara sig på bara engelska och framförallt inte i mindre städer.
    Kan inte uttala mig om Salerno men det är nog ganska självklart att ju större staden är desto lättare att hitta ett jobb med det följer självklart högre bostadspriser och dyrare vardagsliv. Man är mindre socialt skyddad här också, allt kostar: skola, dagis, sjukvård osv.

    Vi har pratat om att flytta till Sverige men av olika anledningar har vi inte kommit fram till något. Är lite orolig över att själv inte trivas i Sverige längre.
    Självklart finns det positiva saker med Italien också, trots allt trivs jag bra.

  • intehemma

    Just det, jag ville lägga till en sak: lågavlönade jobb i Italien är RIKTIGT lågavlönade vilket också kan vara något att tänka på och kolla upp.

  • Chicchi

    Hej, vi har pratat lite tidigare om du minns...

    det skulle absolut vara lattare for er i norra Italien! Neapel vet du ju sjalv hur situationen ar med jobb etc. Salerno ser jag inte som nàgot bra alternativ, battre isàfall Neapel i och med att ni kan ha en del kontakter genom hans familj etc... men jag vill absolut ràda dig att se norrut! Finanskrisen drabbar iofs hela Europa nu, sà just nu skulle jag inte lamna ett jobb eller avbryta en utbildning.

  • Chicchi

    PS jag menar att av Salerno och Neapel sà har ni ju den fordelen i Neapel att hans familj kan vara barnvakt etc sà att ni kan jobba...om ni fàr jobb.

  • Carla82

    Chicchi: Kan inte göra annat än att hålla med. Förutom att jag inte skulle vilja råda någon att flytta till Napoli heller. När vi pratade om att jag skulle flytta till Italien bodde min man i Milano (jobbade där) mitt ultimatum var att jag kom bara om han flyttade tillbaka till Rom för där han har sin familj annars hade jag varit helt utlämnad. Familjen kan vara otroligt "rompi scatole" många gånger men de har också hjälpt mig mycket. Hade nog inte klarat framförallt första tiden här utan dem. Norra Italien har nog mer att erbjuda dock. Södra är helt underbart att semestra i men jag skulle inte vilja bo där.

  • Carla82

    TS: Min man hade pratat med en kollega som bor i Salerno. han säger att det är en mycket trevlig stad ett mycket bättre och lugnare alternativ till Napoli (han är själv från Napoli). Han säger att tjejer är ute och går helt själva mitt ute i nätterna så brottsligheten är betydligt lägre. Rent allmänt en trevlig stad. Arbetsmöjlighet däremot är en annan fråga. Han jobbar ju i Rom...visserligen för "statens järnvägar" så han betalar inte tågresorna i alla fall...men det säger kanske en del om arbetssituationen.

  • Annarella

    Tack för alla intressanta svar. Det blir ingen flytt inom de närmste åren sen får vi se. Salerno låter bättre än Napoli men precis som du skriver chicci så har ju sambon sin familj i napoli... Det är mycket att tänka på!

  • Chicchi

    Carla82:
    Mina minnen av Salerno ar inte sà bra...men det var mànga àr sedan jag var dar och situationen kan ju ha forandrats!

    Och det ar ju helt klart lugnare an Napoli...vilken stad ar inte det

  • elvan01

    Hej, är det några som har flyttat till Italien nu då?

  • Carla82

    Finns en hel tråd med oss som redan bor här. Men den ligger under medlemsgrupper för vi får inte ha den under utlandsföräldrar av nån anledning. Det varierar väldigt mycket hur aktiv den är däremot...just nu är den ganska seg. Vart har ni tänkt flytta?
     

  • elvan01
    Carla82 skrev 2011-05-22 19:13:54 följande:
    Finns en hel tråd med oss som redan bor här. Men den ligger under medlemsgrupper för vi får inte ha den under utlandsföräldrar av nån anledning. Det varierar väldigt mycket hur aktiv den är däremot...just nu är den ganska seg. Vart har ni tänkt flytta?
     
    Vi funderar Abruzzo, men förslag tas fortsatt gärna emot! :) 
  • Carla82
    elvan01 skrev 2012-01-18 11:48:21 följande:
    Vi funderar Abruzzo, men förslag tas fortsatt gärna emot! :) 
    Ingen aning, det beror ju på vad ni är ute efter.  
  • KLE

    Hej

    I december flyttade jag till Sicilien, utanför Palermo, med min familj.
    Jag känner inte så många människor utanför min mans släkt.
    Skulle vara roligt att höra om någon bor i dessa kretsar, kanske kunna ta en kopp kaffe !? :) 

  • ummabdilleh

    Det är stor arbets brist i Italien och ekonomiska problem, folk klarar sig inte, då det.inte finns ekonomisk hjälp att få som i Sverige så tycker inte Italien är stabilt land att flytta till och allt är dyrt med. Massa folk flyttar hit frn italien för söka arbete här

  • enealove
    KLE skrev 2013-05-19 03:31:55 följande:
    Hej

    I december flyttade jag till Sicilien, utanför Palermo, med min familj.
    Jag känner inte så många människor utanför min mans släkt.
    Skulle vara roligt att höra om någon bor i dessa kretsar, kanske kunna ta en kopp kaffe !? :) 
    Hej!

    Hur trivs du på Sicilien? Bor du nära Palermo?
    Jag bor i Modica, Ragusa, sen snart 4 (!!!??) år tillbaka. Min Sambo är härifrån och vi träffades här. 
    Det är inte direkt jätte nära Palermo... men det är iallafall på samma ö !:)
  • bariflykt

    Jag har flyttat tillbaka till sverige efter 21 år i italen, det fins inga säkra jobb, mycket av dett hela blir jobba svart, och alla bedrar hela tiden för at få ut så mer som möjligt från sin lön, alla har massa med skulder med italienska kronofogden, equitalia. Stanna i sverige om ni inte har bra jobb, ingen hyra eller lån att betala

Svar på tråden att bo i Italien