• Annarella

    att bo i Italien

    Hej alla ni som flyttat till Italien! Trivs ni bra, har ni någon gång ångrat er? Jag bor med min italienska sambo i Sverige men han trivs inte här. När jag träffade honom bodde han i Modena men har familjen i neapel. Har lite svårt att se mig själv bo i neapel, har hört så mycket dåligt om den staden... Det vi har funderat på är Salerno. Hur ser situationen ut i Italien nu med jobb och allt? Jag har ingen särskild utbildning nu men läser informationsteknologi (programmering, ekonomi m.m) på distans och känner att jag vill bli klar med den innan ev flytt. Sambon verkar tro att jag ändå inte kommer att få nåt jobb inom det så det är bara slöseri med tid och vänta tills jag blir klar. Har hört att det skulle vara svårt för mig överhuvudtaget att få jobb... Känns lite oroväckande. Är van att jobba (jobbar som elektronikmontör nu fastjobb) och kan inte se mig som hemmafru i längden. Dessutom måste det vara svårt att leva på bara en lön? Sambon är inte utbildad inom nåt heller utan har jobbat som b la svetsare och målare. Tacksam för alla tankar och tips! /Anna

  • Svar på tråden att bo i Italien
  • intehemma

    Hej! Du kanske kan prova att fråga här:

    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m35763326.html

    Jag tycker det är svårt att svara generellt, jag trivs bra även om man blir lite tokig på allt ibland (bor i Rom)! Jag hade tur och fick jobb direkt genom kontakter, annars vet jag inte hur lätt det hade varit. Det är i alla fall helt klart lättare att få jobb i norra Italien jämfört med södra. Ibland funderar vi på att flytta till Sverige (min sambo är italienare) men han har väldigt svårt att tänka sig att bo resten av sitt liv eller ens en lång period i Sverige. Han har bott i Sverige tidigare.

  • Carla82