• Cab

    Butiker som säljer utan f-skattsedel?

    Har upptäckt hur smidigt det är att leta julklappar via internet.
    Men också hur många "butiker" tillverkare av allehanda grejor som verkar ha affärsverksamhet och bedriva både tillverkning och försäljning utan att betala moms?

    Bloggar är tydligen jättevvanligt att sälja ifrån.
    Men det finns även mer "renodlade butiker" där detta inte tydliggörs.

    Jag kan inte låta bli att undra om detta är en miss av "företagaren" eller om affärsverksamheten helt enkelt drivs svart.
    Gör det mig som kund brottslig också i något led?

    Det är viktigt för mig att kolla upp företagen om jag blir sugen på deras sortiment.
    Att skaffa skattesedel borde ju vara bland det första man som företagare skulle satsa på så att man framstår som seriös? Och verkligen skriva ut, tydligt.

    Är detta fenomen verkligen så vanligt, eller är det bara jag som råkat hitta flera stycken inom en kort tid?...

  • Svar på tråden Butiker som säljer utan f-skattsedel?
  • Lite Liten
    Clapton skrev 2008-11-16 12:22:37 följande:
    Anmäl dom!Det är ju som attt stjäla pengar från alla skattebetalare.
    Jag håller med Clapton!
  • Virriga Vera
    Clapton skrev 2008-11-16 12:22:37 följande:
    Anmäl dom!Det är ju som attt stjäla pengar från alla skattebetalare.
    Vad är det man skall anmäla? Att de inte har F-skattesedel? Det är inte olagligt.
  • Clapton

    Virriga Vera skrev 2008-11-17 22:02:33 följande:


    Vad är det man skall anmäla? Att de inte har F-skattesedel? Det är inte olagligt.
    Det är olagligt att bedriva affärsverksamhet utan F-skatt sedel.

    Allt handlar om moms + skatt som skall redovisas.
  • Forget Me Not
    Shelly skrev 2008-11-17 17:14:10 följande:
    Ännu ett felaktigt påstående i denna tråd.Okritiska läsare kan ju tro på det.Klart man kan dra moms, redovisa moms, betala in moms, skatta och vara en ärlig seriös affärsidkare utan f-skattesedel.
    Helt rätt. Jag har bedrivit företag utan F-skatt helt i sin ordning och betalat alla skatter osv.
  • Virriga Vera
    Clapton skrev 2008-11-18 08:15:36 följande:
    Virriga Vera skrev 2008-11-17 22:02:33 följande:
    Det är olagligt att bedriva affärsverksamhet utan F-skatt sedel.Allt handlar om moms + skatt som skall redovisas.
    Nej, det är inte olagligt att sälja/köpa utan F-skattesedel. Du kan ju sälja som hobbyverksamhet och då behöver du inte någon F-skattesedel. Men skall naturligtvis ändå deklarera din omsättning.
  • trollkarl

    Virriga Vera skrev 2008-11-18 09:32:11 följande:


    Nej, det är inte olagligt att sälja/köpa utan F-skattesedel. Du kan ju sälja som hobbyverksamhet och då behöver du inte någon F-skattesedel. Men skall naturligtvis ändå deklarera din omsättning.
    [/citat]

    Forget Me Not skrev 2008-11-18 08:19:27 följande:
    [citat]
    Helt rätt. Jag har bedrivit företag utan F-skatt helt i sin ordning och betalat alla skatter osv.
    nej nej nej nej.... ingen av har rätt, hobbyvberksamhet i all ära, och man kan betala in "SKATTEN" det är en sak. men när det kommer till moms så får du inte lov att dra för inkommande moms, eller debitera för utgående. allvarligt, jag har drivit företag tillräckligt. försök att inte ge folk falsk information är ni snälla.
  • Forget Me Not
    trollkarl skrev 2008-11-18 11:26:23 följande:
    Virriga Vera skrev 2008-11-18 09:32:11 följande: nej nej nej nej.... ingen av har rätt, hobbyvberksamhet i all ära, och man kan betala in "SKATTEN" det är en sak. men när det kommer till moms så får du inte lov att dra för inkommande moms, eller debitera för utgående. allvarligt, jag har drivit företag tillräckligt. försök att inte ge folk falsk information är ni snälla.
    Jag är utbildad ekonom. När jag hyrde ut tjänster fick de som hyrde betala skatterna och sociala avgifterna. Sen kan man momsregistrera sig, OM man ska bedriva en momspliktig verksamhet. Det finns verksamheter med omvänd skatteskyldighet, dessutom.

    Momsregistreringen har inget med F-skatten i sig att göra, du kan ha momsregistrering utan f skatt.
  • trollkarl

    Forget Me Not skrev 2008-11-18 11:48:31 följande:


    Jag är utbildad ekonom. När jag hyrde ut tjänster fick de som hyrde betala skatterna och sociala avgifterna. Sen kan man momsregistrera sig, OM man ska bedriva en momspliktig verksamhet. Det finns verksamheter med omvänd skatteskyldighet, dessutom. Momsregistreringen har inget med F-skatten i sig att göra, du kan ha momsregistrering utan f skatt.
    nja, om du momsreggar, så gör du det som enskild firma, då har du företag, då är vi på banan.

    om du hyrde ut tjänster och dom ansvarade själva, så vet om också om med tanke på att du är ekonom, att du hade kunnat få gront fängelsestraff väl? om dom inte hade betalt in skatterna..
  • Virriga Vera
    trollkarl skrev 2008-11-18 11:26:23 följande:
    Virriga Vera skrev 2008-11-18 09:32:11 följande:
    nej nej nej nej.... ingen av har rätt, hobbyvberksamhet i all ära, och man kan betala in "SKATTEN" det är en sak. men när det kommer till moms så får du inte lov att dra för inkommande moms, eller debitera för utgående. allvarligt, jag har drivit företag tillräckligt. försök att inte ge folk falsk information är ni snälla.
    Du har säkert rätt om moms, det betvivlar jag inte. Men jag svarade på frågan om det är olagligt att köpa/sälja utan F-skattesedel och det är det inte.
Svar på tråden Butiker som säljer utan f-skattsedel?