• moomin­mamman
    Äldre 18 Nov 16:54
    7809 visningar
    36 svar
    36
    7809

    Umgängesresor till föräldern som inte har barnen på heltid. HJÄLP!

    Hur gör ni andra föräldrar som har barn på heltid och där barnen ska resa långt (flyga) till sin andra förälder?
    Mina barn ska åka till sin pappa på jullovet. Vi är inte överens om vem som ska betala hemresan. Pappan har bokat och betalar flygresan dit.

    Samarbetsavtal finns men där regleras inte vem som står för kostnaderna utan vid vilka tillfällen barnen ska vara hos sin pappa.

    Familjerätten säger att umgängesföräldern ska betala umgängesresor (men över 10 mils avstånd så kan föräldrarna komma överens om annat).

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-29 14:02
    Familjerättsjurist säger att det inte är rätt att jag ska betala resor "på kredit" när underhållet är 2200 kr och jag har en så låg inkomst. Kommer att gå vidare med detta nästa år med Rättshjälp.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-05 17:06
    UF betalar underhållstöd 1273 kr i månad per barn. (genom fk)

  • Svar på tråden Umgängesresor till föräldern som inte har barnen på heltid. HJÄLP!
  • moomin­mamman
    Äldre 18 Nov 18:58
    #5

    Vi har delad vårdnad. Pappan betalar bara underhåll via fk. (får avdrag på underhåll när de är där).
    Ska kolla försäkringskassan sida..

  • moomin­mamman
    Äldre 18 Nov 18:59
    #6

    Här var det så att exet valde att flytta 65 mil från sina barn men ändå tycker han att jag ska betala hemresan för dem 4 gånger per år.

  • moomin­mamman
    Äldre 20 Nov 10:12
    #9

    Jag har ingen ekonomisk möjlighet att betala resor 4 gånger per år för två barn. När jag drar hela lasset och köper allt till barnen inkl dyrare saker såsom cyklar osv. Jag får underhåll (2200 per månad) och barnbidraget och det är ju bara att anpassa sitt liv efter det. Men som student så har jag väldigt liten inkomst.

    Nu är dilemmat. Resan ner är betald och bokad.
    -ska jag vägra betala hemresan och inte skicka ner barnen?
    då kan pappan anmäla mig att jag inte följer samarbetsavtalet.
    -betala hemresan, vilket innebär att jag alltid kommer att få göra det.
    Och då kommer barnen och jag aldrig ha råd med någon semester eller något som ger oss guldkant på tillvaron.

  • moomin­mamman
    Äldre 20 Nov 10:26
    #12

    Jag godkände ingen resa för exet 65 mil bort. Däremot måste han godkänna om jag flyttar, eftersom barnen är skrivna hos mig och vi har delad vårdnad. SUCK!
    Ja han borde ha tänkt på att det kostar att flyga barnen över halva landet flera gånger per år.

  • moomin­mamman
    Äldre 20 Nov 10:34
    #13

    Mitt ex hade jobb här. Flyttade självmant. Har iofs jobb och sambo där han bor nu.

  • moomin­mamman
    Äldre 20 Nov 10:35
    #14

    Ska stå - jag godkände ingen flytt för exet 65 mil bort. Men han har valt bort sina barn och det drabbar ju dem och han själv då som bara träffar dem några gånger per år.

  • moomin­mamman
    Äldre 29 Nov 13:59
    #18

    Jag har valt att åka ner och hämta barnen denna jul trots allt. Passar på att besöka min syster som bor i Mälardalen.
    Har även varit i kontakt med jurist som tycker att det är helt fel att jag ska betala hemresorna och jag ska få hjälp av juristen att se över underhållet och det blir i så fall något att ta upp i tingsrätten nästa år. Första steget blir att kolla upp pappans inkomster - som är offentlig handling hos Skattemyndigheten..

    Konsekvenserna är nu att barnen får minimalt med julklappar eftersom jag inte har råd med resor och en massa julklappar men tror de är glada ändå när de får träffa moster med familj.

  • moomin­mamman
    Äldre 5 Dec 16:31
    #26

    Mitt ex har minst 5 gånger större inkomst än mig per år.

  • moomin­mamman
    Äldre 5 Dec 16:35
    #27

    Planerar julklappar! Vilken förälder gör inte det? Kan tala om att det inte är några stora summor det rör sig om. Och angående extrajobb så jobbar jag extra så mycket jag kan på terminerna och nästan hela somrar. Men jag studerar på heltid och ska ta hand om barnen som måste gå i första hand.

  • moomin­mamman
    Äldre 5 Dec 17:11
    #29

    Föräldrabalken 6 kap. Om vårdnad, boende och umgänge
    15 b § Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det skall ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter.
    En dom eller ett avtal om kostnaderna för resor kan jämkas av rätten för tiden efter det att talan har väckts, om ändring i förhållandena föranleder det. Lag (1998:319).

    Om jag tolkar detta så ska det ju ses på ekonomin för båda föräldrarna!!!!!

  • moomin­mamman
    Äldre 5 Dec 17:54
    #32

    Ok, fått lite mer klarhet nu.Vet inte i dagsläget när barnen ska träffa UF igen efter jullovet men ska vara bättre förberedd till nya året.

  • moomin­mamman
    Äldre 10 Dec 08:57
    #34

    Han vill inte prata om detta utan bokade ju bara en enkelresa för barnen till honom och la över ansvaret på att få hem dem på mig. Skulle jag bara skita i att ta hem dem då..eller??

Svar på tråden Umgängesresor till föräldern som inte har barnen på heltid. HJÄLP!