• MariaN
    Äldre 19 Nov 10:07
    10575 visningar
    12 svar
    12
    10575

    Vart ska man bo/inte bo i Linköping??

    Om man ska bo i Linköping i en hyreslägenhet med barn vart är det bra att bo?
    Vill gärna ha info om vilka områden som är bra respektive dåliga (inbrott, bråk, våld? missbrukare osv)
    tack för hjälpen!

  • Svar på tråden Vart ska man bo/inte bo i Linköping??
  • MariaN
    Äldre 20 Nov 09:11
    #1

    puff!

  • cocaca­rro
    Äldre 20 Nov 11:15
    #2

    Hej! Vi flyttade hit till Linköping i somras och har lägenhet i Mjärdevi som hänger ihop med Lambohov och vi trivs jättebra i detta området. I Ryd finns ju alltid en del lediga lägenheter men det området har jag hört rätt mycket dåligt om från barnfamiljer, fast det finns även några som trivs där. Beror nog på vilken del av Ryd man hamnar i. Skäggetorp är det samma sak med. T1/Valla gillar jag men där brukar det krävas rätt höga köpoäng. Några andra områden har jag inte så bra koll på.

  • Äldre 20 Nov 11:23
    #3

    Hej! Har bott i både Ryd, Mjärdevi och Lambohov, och måste säga att det stämmer ganska bra mede att det kan vara rätt stökigt i Ryd. Bodde först i en studentlägenhet, men då räknar man ju med lite liv ibland. Sedan i en trea i "vanliga" Ryd, och just vid vår gård var det förhållandevis lugnt. Bara några få "snorungar" (killar 14-16 år) som sabbade. Men det är rätt olika...

    I Mjärdevi trivdes vi jättebra. Bostadsrätt på andra våningen med egen ingång och liten trädgård. Lite bus, men mest småbarn och det är ju OK. Ett par bilinbrott innan de fixade upp en strålkastare vid parkeringen...
    Nu bor vi i villa i den lugnaste delen av Lambohov, och där är det verkligen lungt!

    Har vänner som bott i andra delar av Lambohov dock (hyreslägenheter), där det varit vardagsmat med klotter, cyklelstölder och tvätstugebråk... Ungefär som i delar av Ryd.
    Finns en rätt nybyggd del nära centrum som ska vara rätt OK har jag hört dock. Medan de lite äldre husen runt centrum är lite bråkigare.


    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • dinana
    Äldre 20 Nov 11:28
    #4

    Jag bor i SKäggetorp och trivs jättebra.. Här har man nära till det mesta. Sen kanske man inte vill bo inne i Skäggetorp Centrum direkt för där är det mycket bråk och liknande. Har aldrig varit med om varken bråk, högljudda människor eller sånt här. Mycket barn är det dock, men de är snälla och hjälpsamma i mitt område. Roligast på sommaren är det ju då för då händer det alltid en massa kul i området. Vi har ca 500 meter till köpcentret IKANO och Tornby med massa stora butiker.


    ♥ Mamma till Molly ?061216 och liten i magen ♥ 14 dagar till UL
  • MariaN
    Äldre 20 Nov 11:46
    #5

    fler bra ställen? :)

  • dinana
    Äldre 20 Nov 11:56
    #6

    Vet tyvärr inte om några bra ställen här...


    ♥ Mamma till Molly ?061216 och liten i magen ♥ 14 dagar till UL
  • MariaN
    Äldre 20 Nov 12:03
    #7
    dinana skrev 2008-11-20 11:56:00 följande:
    Vet tyvärr inte om några bra ställen här...
    oj.. är det så illa?
  • Äldre 20 Nov 12:03
    #8

    Ska man bo i hyresrätt med barn ska man bo i Skarpan, det är riksbyggen som är hyresvärd där.

    Man ska INTE bo i Skäggetorp eller Ryd.

  • dinana
    Äldre 20 Nov 12:07
    #9

    Ja just det ja, man skall inte hyra av Graflunds.. de har jag bara hört skit om. Och alla som jag känner som hyr av dem är jättesura på dem.


    ♥ Mamma till Molly ?061216 och liten i magen ♥ 14 dagar till UL
  • MariaN
    Äldre 20 Nov 12:16
    #10
    dinana skrev 2008-11-20 12:07:03 följande:
    Ja just det ja, man skall inte hyra av Graflunds.. de har jag bara hört skit om. Och alla som jag känner som hyr av dem är jättesura på dem.
    jaha.. oj, vad är det för fel på dom då?
  • Bebis0­607
    Äldre 20 Nov 15:50
    #11

    hur är det i duvkullen och tallboda?

  • MariaN
    Äldre 25 Nov 09:40
    #12

    puff

Svar på tråden Vart ska man bo/inte bo i Linköping??