• Anonym

    Mycket blod vid medicinsk abort? Känsliga kanske inte ska läsa?

    Jag gjorde en medicinsk abort igår, och blev faktiskt chockad över mängden blod. Det blödde betydligt mer än jag trott jag skulle göra. Fyra gånger blödde jag igenom bindan, trots att jag försökte skynda mig till toaletten när jag kände att det rann till. Det rann över, nedför benen och blev stora spår efter mig in på toaletten. Sambon fick "hedersuppdraget" att torka upp efter mig på golvet, och på mina ben, eftersom jag var så yr och svimfärdig. Det finns inga bindor i butikssortimentet eller på apoteket som kunde ta de mängder blod jag blödde. Blöder alla lika mycket? Isf borde man ju få hem kanske fem eller sex "förlossningsbindor" i det "paket" man får hem, med smärtstillande och cytotec, mm, eller? Det står i papprena att man kan blöda något mer än vid mens, eller som riklig mens, men jag har knappt blött så mycket ens efter förlossning. Någon som känner igen sig? Det var nära att jag ringde till gyn igår, men det lugnade ju ned sig till sist. Men jag känner definitivt av blodförlusten nu, och undrar om man kan göra något för att slippa känna sig så svimfärdig och orkeslös?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-22 11:55
    Det blev stora fläckar på vardagsrumsmattan, något som känns otrevligt och olustigt. Förhoppningsvis går de iaf att få bort. Jag bytte ändå binda mer än en gång i timmen, oftare orkade jag inte gå upp ur sängen eller soffan.

  • Svar på tråden Mycket blod vid medicinsk abort? Känsliga kanske inte ska läsa?
  • Hanna1987

    Jag har också nyligen gjort abort.. I måndes.. Men sen igår så kommer där nästan inget.. Har fått två missfall tidigare i år och där blödde jag också bara i 5 dagar.. Men de är väl olika.. Tråkigt att du ska behöva blöda så mkt.. Jobbigt att bli påminnd om de ju:(
    Svimfärdig va jag med, men de har ju sin förklaring.. mitt blodtryck va på 105/55 och de e ju lite för lågt.. Men ändå..
    Lycka till och hoppas att du med slutar blöda snart!

  • Anonym

    Hej på dig! Tack för att du svarar mig, det värmer verkligen. Skönt att du slutat blöda nästan helt. Ja, även om det var ett beslut som var nödvändigt pga min hälsa, så är man ju väldigt ledsen ändå. Jag kanske oxå har dippat i bt. Brukar ligga lågt som gravid,som du ungefär. Det som hjälper är ju att försöka röra på sig, men än så länge klarar jag inte det. Som tur är, är jag hemma om dagarna, så det är inget jag "behöver" orka med.

  • Hanna1987

    jo precis, man har ju känslor ändå i kroppen fastän de inte hade funkat att behålla.. Jag har precis lämnat min man så därför kände jag att jag inte ville behålla. Fastän vi hade försökt i ett år att bli med barn och det resulterade ju i 2 missfall:( Men det va kanske meningen? Och så e de ju så typiskt att man just nu blir gravid igen och att de inte e något fel på den.. Hade kanske blivit men de får jag aldrig reda på..
    Jo men inte lätt att röra på sig när man trillar ihop så fort man reser sig ju.. Benen bara försvinner under en ju! Haha.. Läbbigt!
    Okej, jag har tagit ut semester nu denna veckan så jag har bara tagit de lugnt jag med.. Men börjar ju jobba på måndag igen, jobbar i vården så jag kände att de kunde bli jobbigt att jobba direkt. Men det är väl olika där med.
    Men då har din blödning också lugnat ner sig lite?

  • Anonym

    Ja, den har lugnat ned sig betydligt nu. Som en vanlig mens, inte mer. Om den fortsatt som igårkväll, även idag, hade jag blivit tvungen att åka in, eftersom jag även i halvsovande tillstånd, kände att jag var på väg "bort". Nu sitter jag ju tom här vid datorn, och det utan att svimma.

  • mkp

    För mig började det som du skriver, och fortsatte sedan med mer eller mindre kraftiga blödningar under ca 6 veckor. Jag ringde flera gånger och frågade eftersom jag kände mig mycket svag och dålig, men skulle absolut inte komma in enligt kk. På återbesöket däremot konstaterades att jag hade förlorat alldeles för mycket blod och borde ha klommit in akut för länge sedan... Det blev en lååång konvalecens för mig...

    Så om du har otur och det fortsätter vi är mitt råd att du står på dig om undersökning även om de försöker mota bort dig.

  • Anonym

    mkp, tack för att du delar med dig av din hemska erfarenhet. Jag lovar att ha det i bakhuvudet. Vet hur det kan vara att stångas mot idioter inom sjukvården, och lovar att jag kan vara stark om jag måste!

  • Anonym

    Jag hade precis som du. Fick samma info som du att det kunde blöda som en riklig mens. Jag blödde i ca 2 veckor men jätte mycket dom första kanske 5 dagarna sen började det att lunga ner sig till "vanlig mens". Lycka till hoppas du snart blöder mindre.

  • Anonym

    Jag blödde mycket men inte så mkt efter min medicinska abort och jag tyckte det kändes konstigt eftersom alla sagt att man kommer att blöda rejält. Mycket riktigt kom heller inte allt ut som det skulle och efter 3 dagar fick jag göra en skrapning. Alltså är det ju meningen att ALLT ska blöda ut och du kanske ska tolka det som något bra även om det såklart är jättejobbigt...

    Kram

  • Anonym

    Grejen är att jag har fött flera barn, men inte ens blött så här mycket direkt efter förlossningarna. Det är troligen ok, om det inte blöder mer. Men jag har svårt att tro att man "ska" blöda mer vid en tidig medicinsk abort, än vid en förlossning efter en fullgången graviditet?!? Menar du sista anonym, att det ska vara så att även om man känner att det börjar rinna, och man då reser sig upp, ska man blöda igenom bindan, trosor och det "ska" rinna så att benen är randiga, det blir enkronestora fläckar på golevet, hela vägen mot toalettten? Toaletten blev nedblodad ut och invändigt, varje gång. Ändå försökte jag sätta mig så snabbt som möjligt. Men som sagt, detta var värre än efter en förlossning. Mycket värre!

  • Anonym (vi)

    Sådär var det för mig också, men jag gjorde min abort inne på avdelningen som tur var. Blödde igenom allt som fanns flera ggr, fick stanna kvar över natten. Tror att gränsen för vad som är normalt inte riktigt är satt.

    Ngt som kan vara bra att kolla upp på efterkontrollen är ditt HB-värde (blodvärdet). Jag hade anemi, med ett Hb på 85 (ska vara 117 och över) efter aborten och mådde pyton, men det upptäcktes långt senare på ett annat läkarbesök. Berodde troligen på att jag blött så mkt. Så be att dom kollar det!

  • Anonym (Mee tooo)

    Jag blödde extremt mycket när jag gjorde medicinsk abort. Jag sade till sambon att det kändes som om jag hade ett hål från huvudet och ner till underlivet. Det kändes som om ALLT blod rann ut. Jag blödde också igenom, binda efter binda. Hade dubbla de tjocka bindorna som finns på Apoteket. Och ibland även dubbla bindor som jag snodde från sjukhuset.

    Jag blödde nog lika mycket efter aborten som efter mina två barn (en tagen med sugklocka och en med akutsnitt).

  • Kulla85

    Jag blödde också jättemycket, som tur var kom majoriteten när jag satt på toaletten, det riktigt dånade ju när allt blod kom, som att hälle en 10 liters hink i toaletten, har aldrig varit med om något liknande, och kommer nog aldrig att glömma det.
    Undrar varför dom inte informerar om hur extrema mängder blod det kan komma?
    Sen blödde jag som kraftig mensblödning i 6 veckor, nej usch och fy, aldrig igen.

  • Nettisens

    Ts, nu har det ju blivit mindre blöd så det verkar ju bra.!

    Men, just vad det gäller medicinsk abort skulle just JAG avråda ALLA för den.
    Så att inte en endaste EN råkar ut för samma som jag..

    Jag höll på att dö av blodförlust när jag gjorde min för massa massa år sedan. (8 år tror ja)
    Jag blödde så mkt att jag tuppade av hemma , någonstans i nån dimma lyckades jag ringa mamma...jag kunde inte ens prata..och vet inte hur jag lyckades ens ringa henne..men hon förstog direkt att det var något - åkte raka vägen hem till mig och ringde ambulans.
    Vi åkte blåljus tom.
    Jag kunde ha dött, av blodförlust. Bara tur mamma fattade och att jag lyckades ringa.

    Du, den blod "skörden" jag kom hem till och fick ta hand om..den var läskig!
    Jag vet inte vad jag pysslat med mellan avtuppningarna men det var massor med blodiga handukar, blod ÖVERALLT, t om handavtryck på väggarna.. ( heh..jag vet:ofräscht)

    Jag har åxå fött barn och aldrig blött så mkt. det var onaturligt mkt och jag var singel just då och ingen som höll koll på mig. Det är en annan sak jag propagerar för : var inte ensam hemma om du gör medicinsk abort!

  • Rosenöga

    Nej, den som gör medicinsk ska inte vara ensam hemma. Det har stått i tidningarna om några som förblött men det är sällsynt.


    Anonym skrev 2008-11-22 17:06:02 följande:
    Grejen är att jag har fött flera barn, men inte ens blött så här mycket direkt efter förlossningarna. Det är troligen ok, om det inte blöder mer. Men jag har svårt att tro att man "ska" blöda mer vid en tidig medicinsk abort, än vid en förlossning efter en fullgången graviditet?!? Menar du sista anonym, att det ska vara så att även om man känner att det börjar rinna, och man då reser sig upp, ska man blöda igenom bindan, trosor och det "ska" rinna så att benen är randiga, det blir enkronestora fläckar på golevet, hela vägen mot toalettten? Toaletten blev nedblodad ut och invändigt, varje gång. Ändå försökte jag sätta mig så snabbt som möjligt. Men som sagt, detta var värre än efter en förlossning. Mycket värre!
    Att det kan blöda mer än vid förlossning beror på att kroppen försöker göra sig av med allt men man har tvingat fram det hela med tabletter. Om allt inte kommer ut fortsätter det blöda.

    När man fött barn och krystar ut moderkakan så avtar blödningen snart om allt kommit ut. Då behöver det inte blöda mer. Men om hela moderkakan inte kommer blir man skrapad. I annat fall skulle det fortsätta blöda. De kollar alltid att hela moderkakan har kommit. Då behöver det inte blöda längre när allt är ute.
  • Anonym (<ja)

    För mig forsade det blod ..plask liksom, exakt så var det ...efter skarpning
    blödde som fan, men de gav mig jättetjocka speciella bindor som ja fick med mig hem, men detta var för 3½ år sen...

  • Trolli

    Jag blödde också jättemycket.. Första dagen och natten.. Men dagen efter var det inte så farligt.. Visst blöder det mycket fortfarande med inte som igår och i natt..
    Men jag tog med mig ett par bindor hem för säkerhetsskull.. För i morse när jag vaknade och ställde mig upp så rann det.. Rätt så mycket.. Kanske för att man ligger ner hela natten och då rinner det kanske inte så mycket..
    Men det är ju hemskt.. Man ska ju inte förblöda.. De sa till mig att man blöder mycket de första dagarna, men blöder man för mycket och börjar känna av det att man blir yr och trött och illamående eller så så skulle man höra av sig..
    Krya på dig!

  • Anonym

    Jag gjorde en medicinsk abort den 4 april i år.
    Blödde inte så mycket, kanske som en riklig mens, men
    hade fruktansvärt ont den där timmen eller två det
    tar för tabletterna att göra sitt jobb.
    Men när jag fick min första mens efter aborten (om det nu var mens)
    blödde jag desto mer. Började som vanligt och behövde bara en
    vanlig tampong, men efter nån timme kom det mer och mer.
    Tampongen fylldes upp på en minut och trots att jag även
    hade binda blödde jag igenom hela tiden. Min sambo fick gå till affären och köpa de största tampongerna som finns, men inte ens det räckte.
    Spenderade flera timmar sittandes i duschen, kunde som inte göra mycket annat.
    Jag misstänker att jag inte blödde ut allt direkt efter aborten och att det istället kom senare.
    Har någon annan varit med om detta?

  • Sandrah23

    Man kan förblöda av medecinsk abort. Det höll jag på igår.

    Fick första tabletten, började abortera dagen efter på den där jävla tabletten.

    Jag blödde massor men tänkte det gör man ju säkert. Det avtog aldrig utan

    Jag blödde igenom allt, till slut började jag svimma också.

    Svimmade säkert sju gånger den kvällen. Vaknade upp i min egen blodpöl.

    Dagen efter på morgonen skulle jag tillbaka till gyn o få dom sista tabletterna som skulle hjälpa till att kasta ut det sista. Jag hann aldrig så långt. Jag svimmade när jag kom

    Upp på avdelningen. Dom tog HB (blodvärde) som va tok dåligt. Så dom tittade med VUL om rester fanns kvar , konstaterade att det blir inge fler piller. Utan det blir operation.

    Jag fick två påsar blod, även järn intravenöst, sen på kvällen sövdes jag och det blev kirurgisk istället igårkväll. Läkarn konstaterade att hade jag sövts direkt jag kom hade jag inte vaknat igen. Så dålig var jag pga all förlorad blod. Så JA, man kan förblöda.

Svar på tråden Mycket blod vid medicinsk abort? Känsliga kanske inte ska läsa?