• PrinsArthur

    Dricka te,vilken ålder?

    Det jag undrar lite över är när det är "ok" för barn att börja dricka te?
    Hur gammalt är ditt barn som dricker te?
    En kompis sa att barn under 3 år ska INTE dricka te....?!

  • Svar på tråden Dricka te,vilken ålder?
  • Josefine85

    Hmm. Jag pratade med BVC igår om det eftersom min son är sjuk. Hon sa att de var ok med lite the. han är 17 månader idag.

  • AlexiaGiulia

    Min dotter är snart 4 å hon har druckit te länge... Jag har aldig hört att det inte skulle vara bra, honung ska dom ju inte äta innan 1 om man gillar de i te

  • kaksmulan

    Grönt och rött te får mina barn dricka. Svart te är det för mycket koffein i anser jag.... Mina underbara ungar är tre resp sex år gamla.


    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Lady Dahmer
    kaksmulan skrev 2008-11-22 15:07:13 följande:
    Grönt och rött te får mina barn dricka. Svart te är det för mycket koffein i anser jag.... Mina underbara ungar är tre resp sex år gamla.
    det är rätt så mkt koffein i grönt te också!

    rött te och ört te är koffeinfritt.
  • PrinsArthur

    Lady Dahmer skrev 2008-11-22 15:08:19 följande:


    finns så mycket goda teer utan koffein! prova Yogi te med kanelsmak! Eller kanske blåbär eller hallon te? (roibos)
    Blåbär lr hallon te lät gott! Ska prova det.
  • PrinsArthur

    Tack alla för era svar!

    Min pojk är 2 år och 7 mån...han dricker inte mjölkchoklad men jag tänkte att efter en dag i pulkabacken vore det ju gott med ngt varmt.
    Blev så osäker just pga det som min kompis sa....

    Får värma lite osockrad blåbärs soppa annars!

  • kaksmulan
    Svar på #6
    helt sant. Det är ört-te jag menar, tänkte närmast på ett kamomillte som jag har här hemma i skåpet. Slarvigt nog kallar vi det för grönt te...
    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Aliona

    Min son drack svart te från att han var 8 månader. Han låg på sjukhus utomlands pga magvirus och där tyckte de att det är jättebra att de dricker te. Dock väldigt utspätt och hemma får han mest nyponte.

  • nirakanna2

    Jag har ingen vetenskap bakom, men min son är 8 år och har nog sedan han var fyra druckit te (svart och rooibos) sedan han var typ 4. Han får en 1/2 mugg spädd med kallt vatten. Det blir oftast 1-2 gånger per dag.

  • Aliona
    PrinsArthur skrev 2008-11-22 15:12:01 följande:

    Tack alla för era svar!

    Min pojk är 2 år och 7 mån...han dricker inte mjölkchoklad men jag tänkte att efter en dag i pulkabacken vore det ju gott med ngt varmt.
    Blev så osäker just pga det som min kompis sa....

    Får värma lite osockrad blåbärs soppa annars!


    Undrar var din kompis har fått det ifrån. 

    Blev nyfiken och kollade på Livsmedelsverket, och de skriver ang barn 1-2 år att de ska inte dricka större mängder svart te eftersom barn är känsliga för koffein. En kopp svagt te borde alltså inte vara något problem. Annars ge grönt, rött, vitt eller örtte. 
Svar på tråden Dricka te,vilken ålder?