• Venus

    Cerazette - Jag vill höra o veta allt...

    Hej...
    Jag tänkte kolla med er som använt Cerazette om hur de funkat för er...
    Jag vill veta ALLT och då menar jag verkligen ALLT, så snälla skriv ner ALLT, jag vill ha låååååååånga svar =))

    Skämt osido...

    Jag är inne på dag nummer 3 på mina tabletter, men än så länge är allt lugnt... Så nu är jag nyfiken på hur dessa små minipiller funkat för andra och vilka symtom de givit, både positiva och negativa...

    Jag vill till exempel veta om:
    *huvudvärk, yrsel, synrubbningar
    *muntorrhet
    *kåthet - plus/minus
    *magen - lös/hård/gasig
    *illamående
    *PMS -mer/mindre
    *blödningar - mer/mindre
    *mellanblödningar
    *humörsvängningar utöver PMS
    *ägglossning, då dessa tydligen ska vara ägglossningshämmande
    *eventuell graviditet under intagandet av dessa piller

    Även era egna reflektioner över hur ni tyckt att de fungerat och gärna varför ni slutat med dem om ni gjort det... Och om det är något mer ni tycker jag missat att ta upp i min frågeställning så tillför det gärna...
    Äckelvarningar är till för andra inte mig, jag tål det mesta *skrattar*

    Tack på förhand // Emma

  • Svar på tråden Cerazette - Jag vill höra o veta allt...
  • Måsen

    Har bara lite snabbt läst igenom de andra svaren och ser att du fått ta del av både positiva och negativa erfarenheter.
    Själv har jag bara positivt att tillägga, min mens var regelbunden, sexlusten på topp, inga andra biverkningar som humörsvängningar eller illamående. Tidigare har jag haft andra p-piller, både minipiller och vanliga, och de påverkade framför allt mitt humör och min sexlust negativt.
    Dessutom, när jag slutade med Cerazette blev jag gravid inom en månad!

  • Venus

    Hej igen alla, inne på vecka 4 på pillerkartan...

    Blödde bara i 9 dagar och de 3 sista dagarna var så sparsamma att jag inte ens behövde trosskydd så länge jag gick med mörka underkläder...

    Huvudvärken har släppt, men lite utav vimsigheten finns kvar... Antagligen så finns den väl där för att jag ammar =)
    Jag har börjat få min ork tillbaka nu äntligen så min sexlust börjar infinna sig igen *s* Ska bara vara lite piggare på kvällarna innan jag bjuder in sambon *skrattar*

    Jag har inte planerat att skaffa fler barn på ett bra tag så jag hoppas bara att detta funkar fram tills den dagen jag vet vad jag vill göra... Har märkt av att det finns konstiga hormoner i min kropp, kan ju vara pillrena... Har fortfarande lite svårt att komma ihåg att ta dem samma tid varje dag, men jag tar dem i alla fall...

    Tack ni underbara människor för era svar...

  • Tea b

    Heej , jag har ätit cerazette i ca: 2 månader eller nått, jag började me d för jag tyckte åldern var inne och jag var mogen nog för det, och jag älskar min kille :D
    och kör nästan alltid med kondom men några gånger har vi kört utan dåe, för jag själv tycker det är skönare,..
    men igår så snackade vi med hans mamma och hon e 38, men hon sa att hon var ett p-piler barn, jag e livrädd för att jag e me barn.. absolut livrädd!! men jag undrar, jag har läsa på förpackingen, men hittar inte om d e 100% säkert, för hon sa att dom kunde komma igenom endå.. snälla, nån som vet, jag dör.. !

  • Tea b
    Tea b skrev 2011-04-11 20:50:10 följande:
    Heej , jag har ätit cerazette i ca: 2 månader eller nått, jag började me d för jag tyckte åldern var inne och jag var mogen nog för det, och jag älskar min kille :D
    och kör nästan alltid med kondom men några gånger har vi kört utan dåe, för jag själv tycker det är skönare,..
    men igår så snackade vi med hans mamma och hon e 38, men hon sa att hon var ett p-piler barn, jag e livrädd för att jag e me barn.. absolut livrädd!! men jag undrar, jag har läsa på förpackingen, men hittar inte om d e 100% säkert, för hon sa att dom kunde komma igenom endå.. snälla, nån som vet, jag dör.. !
    jag glömde att skriva att jag har jätte ont i magen , jätte ont!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Kassekatt

    Hej Venus!

    Jag gick från p-piller till mini-piller för ca 1,5 år sedan. Anledningen var att jag har läst att östrogenet i p-piller ökar tätheten av vävnaden i brösten, vilket ger ökad risk för bröstcancer. Dock är ju risken för detta väldigt liten i ung ålder, men jag hade ätit Trionetta i 10 år och ville prova nåt annat...
    Sökte på "Cerazette" och "biverkningar" på google idag och då kom den här tråden upp... jag blev medlem bara för att svara på den. Eller få svar på egna frågor... Det jag reagerar på är att det finns väldigt många trådar om Cerazette och väldigt många negativa erfarenheter.
    För mig gick det bra... i början. Enda biverkningarna var väl oregelbunden mens. Ibland 2 månader emellan, ibland mens varannan vecka. Men det är nu efter 1,5 år som jag verkligen känner skillnad. Har tappat 3 kg vilket väl är den enda positiva biverkningen (p-piller-kilo som man vanligtvis lägger på sig). Men senaste halvåret och särskilt senaste månaderna har det blivit mkt värre. Biverkningar jag har fått erfara: spänningshuvudvärk några gånger per år - från att aldrig ha haft huvudvärk, värk i mage och rygg 1-2 ggr/månad som kräver värme eller värktabletter, kramper i magen (ägglossning?), kort stubin och humörsvängningar, kraftigare blödningar coh oregelbundna, ordentligt nedsatt sexlust, torra slemhinnor. Kort sagt: jag känner inte igen mig själv. Idag har jag kännt mig helt frånvarande och trött, troligtvis p.g.a. blödningarna... hade förresten mens för en vecka sen... också.
    Har funderat ett tag att sluta och det lutar åt det hållet. Valde Cerazette för att barnmorskan sa att det är lättare att bli gravid efter att ha slutat med dem jämfört med p-piller.
    Känns skönt att läsa alla inlägg och känna att det här kanske inte är jag... det är hormoner som spökar.
     

  • Frejaat

    Hej tänkte bara säga att cerazette inte är några mini piller utan östrogen fria p-piller. Jag har andvänt cerazette i över ett år nu och känner mig helt normal. Har inte haft en enda blödning på hela tiden och är mer än nöjd. Man ska försöka ta dem ungefär samma tid men det ska man även med p-piller men med mini piller är det mycket mera strikt. Så cerazette ligger lite  mitt imellan p-piller och mini piller :)

  • WickedyWitch

    Jag gick på cerazette i lite mer än ett år.
    I början funkade de jättebra, hade inte mens på ett år & inga direkta biverkningar.
    Sedan helt plötsligt fick jag blödningar i 2-3 månader i sträck, humörsvängningar, noll sexlust, torr i slidan, mådde allmänt dåligt så slutade med dem och blödningarna slutade efter några dagar, sedan kom mensen igång som vanligt.
    Efter ett tag jag hade slutat med dem så var det som att något "släppte" och kände bara "gud vad skönt att vara mig själv igen"..

    Som sagt, funkade jättebra ett tag sen gick det åt helskotta ^^ Funkar ju olika för alla - lycka till!

  • xantos
    Googlade på Cerazette för att se om de var fler än jag som inte har sin mens och vad "glad" jag blev att det fanns fler.

    Min Cerazette historia:{#emotions_dlg.flower}

    Jag började äta Cerazette för cirka 1½ år sedan p.g.a kraftig mensvärk samt blödningar med blodklumpar.

    Tidigare hade jag provat att äta p-piller (vid cirka 16/17-års ålder) under en kort period men eftersom jag inte tålde östrogen och fick jobbiga biverkningar som hjärtklappning, svårt att sova osv. så slutade jag med dessa samt att det även går i släkten att inte tåla östrogen på min mammas sida (både mamma, faster och kusin tål det inte).

    När jag var ungefär 20 år så började jag få kraftig mensvärk, vaknade på natten dagen jag fick mensen och fick springa runt i lägenheten för att försöka få bort smärtan då varken värmedyna eller Ipren osv hjälpte. Mådde illa och blev likblet och svimfärdig det var en hemsk smärta som inte gav med sig i första taget.

    Vid 23-års ålder fick jag kraftigare blödningar med blodklumpar, jag blödde igenom tamponger och det var riktigt obehagligt.

    Jag googlade runt om problemet och ringde sedan till Kvinnokliniken för att få lite råd och bolla idéer. Hade läst på om blodförtunnande medel och googlat fram Cerazette som jag var väldigt nyfiken på. Det kändes även bättre att äta ett preventinmedel som är östrogenfritt än att äta blodförtunnande och jag hade aldrig tidigare läst om dessa innan eller när jag slutade med mina eftersom jag inte trodde det fanns sådana.

    I början hade jag mens i cirka 2-3 veckor, men vet inte riktigt om man kan kalla det "mens" heller eftersom jag kom undan med att endast använda troskydd. Men sedan försvann mensen helt och jag har inte haft mens sedan dess. Idag är jag 25 år fyllda och stormtrivs med dessa östrogenfria p-piller.

    Att man sedan måste ta dem en viss tid stämmer inte riktigt, min läkare sa att man antigen tar dem morgon eller kväll, att man tänker på det och inte tar dem olika tider tex. någon dag morgon, nästa kväll osv. Själv har jag ställt alarmet i mobilen som ringer varje dag när jag ska ta det. Sedan tycker jag att det känns positivt att pillret är så "milt" att man till och med kan äta det när man ammar.

    Jag har säkert lagt på mig något kilo men humöret tycker jag inte har ändrats så mycket dock har jag inte världens sexlust utan behöver få "eggas" upp lite.

    Här var lite positivt om Cerazette och min menshistoria kände bara att jag ville dela med mig och mina åsikter angående Cerazette som jag verkligen trivs med om man jämför med hur jag mådde innan.

    Hoppas jag hjälpte någon i alla fall även om det kanske är en gammal tråd :)
  • Dreaming

    Har käkat cerazette i 4 månader.
    Innan så hade ja PMS from hell och nu känner ja ingenting. Har inga blödningar heller.
    Har heller ingen trötthet.
    Humöret är inte värre än vanligt 
    Sexlusten är som vanligt.
    Så ja kan bara ge ett stort +
    Har ingen karl å tänker inte skaffa nån heller utan började med pillrena för att ja mådde SKIT i 5-6 dagar varge gång ja hade mens.

  • TereseA

    Har gått på cerazette flera år.Dem är bra så länge man ta dem exakt tid varje dag.då får man inga blödningar och får regelbunden mens.

    Nu har jag slutat med dem. Har blivit gravid 3ggr med dem... 2 av ggr glömde jag pillret 1 dag och tog då dagen efter piller..hjälpte ingen av gångerna...För 10dgr sedan op jag för utomkvedshavande.Var noga med pillerna och har tagit varje dag utan uppehåll..inte en dag glömd.Så fick min livs chock när dem sade jag var gravid när jag gjorde vul när jag fick utomkvedshavande. Har dessutom haft "mens" och blödningar..

    Så för min del ska det bytas...synd för dem funkat flera år innan ju.      


    Akiim är mitt liv 071004
Svar på tråden Cerazette - Jag vill höra o veta allt...