• Äldre 27 Nov 17:31
    6100 visningar
    12 svar
    12
    6100

    Vilka grötsorter gör du....

    till ditt barn/ dina barn?
    Dottern älskar mannagrynsgröt och köpegröten(gjord på pulvermix alltså)
    På dagis har de flera varianter av gröt och är det inte mannagryn äter dottern inget. Hon går alltså utan mat fram till lunch.8

    Eftersom hon äter sin kvällsgröt  ca 19:00 blir det lång tid utan ngt i magen då lunchen serveras vid 11 halv tolv tiden.

    Tänkte testa fler sorter hemma så kanske det lossnar på dagis...
    TIPPS!?


    Johanna 2007-02-25 Pyret BF 2009-02-08
  • Svar på tråden Vilka grötsorter gör du....
  • Äldre 27 Nov 17:39
    #4
    Skrik och Panik skrev 2008-11-27 17:34:03 följande:
    Får jag bara fråga om hon inte får mellis eller middag innan kvällsgröten?Och äter hon inte mackor och fil till frukost?
    hon äter middag 17:00 med oss vuxna sedan en stor port gröt på kvällen.
    Får hon mannagryn, ell pulvergröt äter hon en port gjord på 2dl vätska. Hon ÄR alltså HUNGRIG vid frukosttid.

    En dag i veckan äter de fil och smörgås på dagis, det går bra men de andra tre dagarna(då det inte är mannagryn) är hon hellre utan

    Fick tippset att testa kornmjölksgröt gjord med lite vatten och vi ska testa det i kväll.

    Hon vägrar havregrynsgröt hemma, oavsett hon får den ell om hon smakar med mamma(mig) lika medrisgrynsgröt och rågflingegröt. Visserligen länge sedan vi testade rågflingegröten.
    Johanna 2007-02-25 Pyret BF 2009-02-08
  • Äldre 28 Nov 10:40
    #10
    Yra71 skrev 2008-11-28 00:46:29 följande:
    Skrädmjölsgröt! Lent och gott och nyttigt. Bl.a. saltå kvarn har skrädmjöl. Är mjöl gjort på hela havrekornet.Så här gör jag: 1,5 dl vatten + 2 msk skrädmjöl (lite kornmjöl el dinkelmjöl är bra också för att hjälpa till att tillgodogöra järnet i havren). Jag blötlägger någon timme innan och kokar cirka 5 min sedan får det stå och svälla ett tag. Rör i smör och blanda i lite citron, svartvinbärsjuice el hackade aprikoser ( aprikoser kokas med).Gott med äppelmos el rivet äpple och mjölk.Bovetemjölsgröt el bovetekross är också gott Säregen smak dock så lite kanel el nå´t kan "behövas"
    finns tyvärr inte att få tag i där jag bor, har nyss varit på affären och kollat:.  De i butiken har alrig hört talas om det och vet inte varifrån de ska beställa det
    Johanna 2007-02-25 Pyret BF 2009-02-08
  • Äldre 28 Nov 10:41
    #11
    Mimmi82 skrev 2008-11-28 10:01:21 följande:
    Men ger personalen henne ingen annan mat då? Det finns barn som inte äter vissa saker, då försöker man ju få i dem annan frukost typ smörgås eller fil. Hon kan ju inte vara utan frukost. (jobbar själv i förskola)
    Inga alt som vi förstod.
    Det som serveras skall ätas då de inte kan ge olika alt till flera barn. Tillslut skulle ju inget barn äta det som dukas fram utan vilja ha just på sitt sätt.
    Johanna 2007-02-25 Pyret BF 2009-02-08
Svar på tråden Vilka grötsorter gör du....