Forum Graviditet - Känsliga rummet
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Var köper man vuxenblöjor?

Sön 30 nov 2008 20:12 Läst 32038 gånger Totalt 78 svar
    Sön 30 nov 2008 20:12

Är gravid i v32 och kroniskt kissnödig.
    Det är såå jobbigt.
    Ibland när jag är uppe på nätterna för att kissa kan jag inte somna om efteråt och det går ut över mitt liv på dagtid.

Därför funderar jag på att köpa vuxenblöjor så att jag smidigt kan ligga kvar i sängen och kissa?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-30 20:18
    En sak till: bespara mig dumma nedlåtande kommentarer. Inlägget är seriöst menat.

Hos Prisjakt jämför du pris på barnprodukter!
  • Tor 8 jan 2009 20:05 #62

ssk

nu är du väldig taskig mot ts, om du är äcklad att läsa här om vuxenblöja, kom inte hit o läsa då!
    Den som skrattar bäst som sist!
    Det är TSs sak, respektera för tusan!

• Anonym (1)
    Visa endast
    Tor 8 jan 2009 23:45 #63

Anonym (ssk) Jag hoppas verkligen att jag aldrig kommer råka ut för att få dig som sköterska!! Snacka om brist på empati!!

Annat innehåll

• Tor 8 jan 2009 23:46 #64

Jo... man minns den där tiden.
    Jag gick på toa en gång i halvtimmen...

• Anonym (Sömni­g)
    Visa endast
    Tis 13 jan 2009 14:35 #64

I äldreomsorgen såklart...

• Anonym (sådes­å)
    Visa endast
    Tis 13 jan 2009 14:55 #65

Annars finns ju den gamla klassiska metoden med potta under sängen, men det är ju inte så fräscht och så med lukt...

Det viktiga är att ts trivs med metoden! Kanske blöja inte blir bättre. Kanske det är värt det om hon mår bättre på dagen av att få sova bättre. Det är väl helt upp till henne!

Lovar att många i detta forum har vidrigare saker för sig som de inte delger! =)

• SötaAn­na
    Visa endast
    Tis 13 jan 2009 18:17 #66

Hej om du kolla på säljes under Västerås så finnes det där.

• Workou­tSyste­rn
    Visa endast
    Tis 20 jan 2009 21:26 #67

Hej!

Blir lite upprörd över alla "vet bättre"-kommentarer här... Jag har själv haft samma problem, och det var verkligen ett problem - jag behövde kissa flera gånger i timmen under en period på några månader. BM sa helt enkelt att vissa kunde ha så en period. I stort sett direkt när det kom en liten mängd kiss i urinblåsan så kändes det. På dagarna fungerar det någorlunda att springa på toa men människan fungerar inte om man vaknar och går upp var 20:e minut - man får ingen djupsömn och blir typ tokig. En gång var jag så utmattad att jag kissade lite i sängen utan blöja eftersom jag var helt desperat efter sömn, vilket förstås inte var så trevligt på morgonen. Efter det frågade jag BM efter blöjor och hon tyckte att det var helt och hållet upp til mig och absolut inget fel. Hon förstod mig fullständigt.

Jag tror att anledningen till att ni tycker att det är så äckligt att att man ligger med en superblöt blöja som lukter kiss. SÅ ÄR DET INTE. Kissar du varje halvtimme är det förstås en pytteliten mängd som kommer ut. Även om man gör det ett antal gånger under natten så är dagens moderna blöjor så bra att man inte riktigt känner det blöta, det blir bara lite fuktigt. Och dom liksom kapslar in lukten också. Sen är det klart att man får gå upp och byta kanske två gånger per natt men det är ju ingenting mot att springa upp kanske 20 gånger.

Att använda blöja kräver lite övning men efter någon vecka går det lätt att kissa, (på rygg är att rekommendera!). Träna några kvällar (så att du inte stjäl sömntid på natten) så att du kommer över den mentala spärren att kissa fast du inte är på toa. Känns en smula underligt att "blöjträna" förstås men det är värt det när du vaknar en morgon utvilad!

Jag är inte rädd för att jag ska bli inkontinent på grund av detta, snarare tror jag nästan att jag lär mig att kontrollera musklerna där nere aännu bättre. Någon gång kissade jag väl i blöjan i sömnen men jag skulle nog kissat i sömnen dessa enstaka tillfällen ändå även om jag aldrig använt blöja. Jag vaknade i princip alltid och kissade "med flit". Men efter typ 30 sekunder så sov jag igen.

Så, TS, stå på dig och sov med blöja! Det räddade hela min tillvaro. Och min sambo sov också bättre och tyckte inte alls jag var konstig. Så det så!

• Ons 21 jan 2009 01:39 #68

WorkoutSystern skrev 2009-01-20 21:26:29 följande:

Hej! Blir lite upprörd över alla "vet bättre"-kommentarer här... Jag har själv haft samma problem, och det var verkligen ett problem - jag behövde kissa flera gånger i timmen under en period på några månader. BM sa helt enkelt att vissa kunde ha så en period. I stort sett direkt när det kom en liten mängd kiss i urinblåsan så kändes det. På dagarna fungerar det någorlunda att springa på toa men människan fungerar inte om man vaknar och går upp var 20:e minut - man får ingen djupsömn och blir typ tokig. En gång var jag så utmattad att jag kissade lite i sängen utan blöja eftersom jag var helt desperat efter sömn, vilket förstås inte var så trevligt på morgonen. Efter det frågade jag BM efter blöjor och hon tyckte att det var helt och hållet upp til mig och absolut inget fel. Hon förstod mig fullständigt. Jag tror att anledningen till att ni tycker att det är så äckligt att att man ligger med en superblöt blöja som lukter kiss. SÅ ÄR DET INTE. Kissar du varje halvtimme är det förstås en pytteliten mängd som kommer ut. Även om man gör det ett antal gånger under natten så är dagens moderna blöjor så bra att man inte riktigt känner det blöta, det blir bara lite fuktigt. Och dom liksom kapslar in lukten också. Sen är det klart att man får gå upp och byta kanske två gånger per natt men det är ju ingenting mot att springa upp kanske 20 gånger. Att använda blöja kräver lite övning men efter någon vecka går det lätt att kissa, (på rygg är att rekommendera!). Träna några kvällar (så att du inte stjäl sömntid på natten) så att du kommer över den mentala spärren att kissa fast du inte är på toa. Känns en smula underligt att "blöjträna" förstås men det är värt det när du vaknar en morgon utvilad! Jag är inte rädd för att jag ska bli inkontinent på grund av detta, snarare tror jag nästan att jag lär mig att kontrollera musklerna där nere aännu bättre. Någon gång kissade jag väl i blöjan i sömnen men jag skulle nog kissat i sömnen dessa enstaka tillfällen ändå även om jag aldrig använt blöja. Jag vaknade i princip alltid och kissade "med flit". Men efter typ 30 sekunder så sov jag igen. Så, TS, stå på dig och sov med blöja! Det räddade hela min tillvaro. Och min sambo sov också bättre och tyckte inte alls jag var konstig. Så det så!
    TACK!
  • Ons 21 jan 2009 01:47 #69

Skaffa en kissfalska eller ett bäcken. Varför inte en potta? Tror inte det är så trevligt att ligga med kiss i blöjan en hel natt :S

• Anonym (Sömni­g)
    Visa endast
    Fre 23 jan 2009 11:46 #70

Klokt och moget skrivet. Bra! En blöja kan faktiskt göra tillvaron lite enklare.

WorkoutSystern skrev 2009-01-20 21:26:29 följande:
    Hej!Blir lite upprörd över alla "vet bättre"-kommentarer här... Jag har själv haft samma problem, och det var verkligen ett problem - jag behövde kissa flera gånger i timmen under en period på några månader. BM sa helt enkelt att vissa kunde ha så en period. I stort sett direkt när det kom en liten mängd kiss i urinblåsan så kändes det. På dagarna fungerar det någorlunda att springa på toa men människan fungerar inte om man vaknar och går upp var 20:e minut - man får ingen djupsömn och blir typ tokig. En gång var jag så utmattad att jag kissade lite i sängen utan blöja eftersom jag var helt desperat efter sömn, vilket förstås inte var så trevligt på morgonen. Efter det frågade jag BM efter blöjor och hon tyckte att det var helt och hållet upp til mig och absolut inget fel. Hon förstod mig fullständigt.Jag tror att anledningen till att ni tycker att det är så äckligt att att man ligger med en superblöt blöja som lukter kiss. SÅ ÄR DET INTE. Kissar du varje halvtimme är det förstås en pytteliten mängd som kommer ut. Även om man gör det ett antal gånger under natten så är dagens moderna blöjor så bra att man inte riktigt känner det blöta, det blir bara lite fuktigt. Och dom liksom kapslar in lukten också. Sen är det klart att man får gå upp och byta kanske två gånger per natt men det är ju ingenting mot att springa upp kanske 20 gånger.Att använda blöja kräver lite övning men efter någon vecka går det lätt att kissa, (på rygg är att rekommendera!). Träna några kvällar (så att du inte stjäl sömntid på natten) så att du kommer över den mentala spärren att kissa fast du inte är på toa. Känns en smula underligt att "blöjträna" förstås men det är värt det när du vaknar en morgon utvilad! Jag är inte rädd för att jag ska bli inkontinent på grund av detta, snarare tror jag nästan att jag lär mig att kontrollera musklerna där nere aännu bättre. Någon gång kissade jag väl i blöjan i sömnen men jag skulle nog kissat i sömnen dessa enstaka tillfällen ändå även om jag aldrig använt blöja. Jag vaknade i princip alltid och kissade "med flit". Men efter typ 30 sekunder så sov jag igen.Så, TS, stå på dig och sov med blöja! Det räddade hela min tillvaro. Och min sambo sov också bättre och tyckte inte alls jag var konstig. Så det så!
  • Anonym (blöja­n)
    Visa endast
    Fre 23 jan 2009 14:28 #71

Det är jätte myssigt att vakna med en genomblöt blöja.
    Det är så skönt prova det är en speciel känsla som inte går att beskriva.

• piggel­in29
    Visa endast
    Ons 4 feb 2009 22:27 #72

TS hur gick det för dig. Tog du beslut om att börja använda blöjor eller hoppade du över det.
    Om du fortfarande funderar så kan jag delge dig mina erfarenheter. Jag är inkontinent och måste används blöjor när jag sover. I början var jag livrädd att det skulle kännas obehagligt och blött men jag kan garantera dig att dagens moderna blöjor är så bra att du inte kommer känna att de ens har kissat i blöjan när du vaknar på morgonen. I alla fall är det så för mig trots att jag kissar ganska mycket varje natt. De härinne som tycker det är äckligt och ofräscht och tror att man skall vakna upp i något jätteblött har ingen aning om vad de pratar om.
    Lycka till TS

• Anonym (ssk)
    Visa endast
    Lör 7 feb 2009 18:53 #73

Tyvärr ladies!
    Jag vidhåller mitt svar...oavsett hur bannad jag blir.
    Blöjor är ok när man har problem, dvs inkontinens och liknande. Inte lathet.
    Sorry igen...och ni behöver inte bekymra er för att möta mig i vården......jag jobbar inte där!

• Tor 19 feb 2009 02:16 #74

va det var många präktisar här ! Låt ts pröva själv hade jag blöjor från v30 och det gick jättebra, kissade väl 9 gånger per natt. När vattnet gick sen så var ju blöjan redan där! Jag sprck ju en heldel så jag fick gå med blöja efetråt också!
    en oanad effekt var att min sambo blev hur kåt som helst, vi hade massvis med sex under nätterna p g a det !! =)

Lycka till TS

• Tor 19 feb 2009 09:38 #75

trollet83 skrev 2008-11-30 20:53:55 följande:

Jag tror också att du kan prata med din bm eller med distriktssköterskan på din vårdcentral, just distriktssköterskorna på vårdcentralerna brukar vara ombud för blöjor och kan skriva ut recept på det, tror det till och med går att få dem hemlevererade men det kan du fråga när du pratar med sköterskan!
    Men det är ju bara om du lider av inkontinens son du kan få blöjor på recept.
    Inkontinenshjälpmedel är stora kostnader för samhället.
    Ts är ju som många andra "bara" kissenödiga på nätterna och vill ha blöja av bekvämlighetsskäl.
    Då kan man inte få recept
  • Anonym (Sömni­g)
    Visa endast
    Mån 23 feb 2009 16:46 #76

Krampen skrev 2009-02-19 02:16:49 följande:

va det var många präktisar här ! Låt ts pröva själv hade jag blöjor från v30 och det gick jättebra, kissade väl 9 gånger per natt. När vattnet gick sen så var ju blöjan redan där! Jag sprck ju en heldel så jag fick gå med blöja efetråt också!en oanad effekt var att min sambo blev hur kåt som helst, vi hade massvis med sex under nätterna p g a det !! =)Lycka till TS
    Blev han kåt av att du hade blöjor menar du? *S*
  • Ons 25 feb 2009 00:01 #77

Ja det blev han otroligt kåt. det var ju ganska mysigt !! =)

• Kalle 535
    Visa endast
    Ons 31 aug 2011 06:33 #78

Nu bumpar jag tråden :

1) Använder själv vuxen blöjor och kan säga att moderna "tena" blöjor, känns knappt att man kissar i dem.
    2) För den som vill köpa vuxenblöjor kan man göra det i sjukvårds butiker finns en på St Eriksgatan ( Stockholm ) alt köpa från någon onlinebutik. Jag bruka köpa ifrån save.de , dock måste köpa mycket pga frakten. Det finns även Svenska onlinebutiker som säljer vuxenblöjor.  Man kan även beställa blöjor hos apoteken, men det är oftast dyrare än att köpa online.
    3) Ett tips att är gå in på Tena hemsida eller någon det andra varumärkerna som säljer vuxenblöjor och be att få varuprovet.

SLUT.