• s k r i n d a
    Äldre 3 Dec 17:24
    14718 visningar
    77 svar
    77
    14718

    Förskolans julkalender suger!

    Är detta vanligt? Eller är det bara dinosaurierna på min dotters förskola som har paketkalender? (luktar lekis på 70-talet tycker jag)

    För det första begriper jag inte för vems skull man har en paketkalender på en småbarnsavdelning där barnen är 1-2 år?

    En hög ungar som gråter av besvikelse varje morgonsamling för att de inte fick något paket, en liten stackare som börjar gråta när hon får öppna paket för hon törs inte och en tredje som börjar gråta när innehållet i hans paket snabbt rycks ur händerna av en avundsjuk kamrat...

    För det andra har personalen avsatt arbetstid för att inhandla paket och slå in dem trots att de ständigt klagar över hur underbemannade de är!

    Men det som retar mig mest! I pojkarnas paket ligger det bilar som man kan aktivt leka med, i flickornas paket hårprydnader som man kan smycka sig med!

    Dessutom är det vi föräldrar som betalar för skiten genom en gemensam "nöjeskassa".

    (innan fl-stormen mot otacksamma mig börjar vill jag påpeka att det gäller en förskola som vägrar daglig utevistelse, trevligt bemötande eller på det stora hela normal förskoleverksamhet, så mitt missnöje var massivt innan jag blev skogstokig över en adventskalender )

  • Svar på tråden Förskolans julkalender suger!
  • Vasen
    Äldre 15 Dec 16:19
    #61

    På sonens dagis kommer en tomte varje dag i december och delar ut paket till barnen. Sonen, 3,5 år, totalt omusikalisk men förtjust i ljud fick en blockflöjt. Jippie.

  • tildan
    Äldre 15 Dec 23:56
    #62

    på mina barns förskola har dom hängt upp paketpåsar i en gren i taket, varje dag drar dom 3-5 namnlappar och dessa barn får välja vilken påse dom vill ha. I påsarna ligger det fina julgranskulor.

    Jag tycker att det är en kul grej och mina barn har älskat det... dom har väntat med spänning på att deras namn ska bli draget och dom har glatt visat kulan när dom fått den, dottern fick vänta länge och hade inga större bekymmer med det, hon hoppades nästan på att få den sista påsen
    Nu hänger kulorna i fönstret och barnen väntar med spänning på att få hänga dom i julgranen!

  • Trocad­ero
    Äldre 16 Dec 12:31
    #63

    Vilka amatörer, jag trodde att alla pedagoger hade fått utbildning i genus. Jag bor i en liten håla och här är det väldigt vilktigt att behandla barnen lika.

    Ta upp det med personalen, tydligt kommunikation kan ju fungera och bidra till en förändring.

  • Trocad­ero
    Äldre 16 Dec 12:32
    #64
    tildan skrev 2008-12-15 23:56:57 följande:
    på mina barns förskola har dom hängt upp paketpåsar i en gren i taket, varje dag drar dom 3-5 namnlappar och dessa barn får välja vilken påse dom vill ha. I påsarna ligger det fina julgranskulor.Jag tycker att det är en kul grej och mina barn har älskat det... dom har väntat med spänning på att deras namn ska bli draget och dom har glatt visat kulan när dom fått den, dottern fick vänta länge och hade inga större bekymmer med det, hon hoppades nästan på att få den sista påsen Nu hänger kulorna i fönstret och barnen väntar med spänning på att få hänga dom i julgranen!
    Tänk om en eller flera inte blir dragna då?
  • Vasen
    Äldre 16 Dec 12:43
    #65

    Trocadero skrev 2008-12-16 12:32:55 följande:


    Tänk om en eller flera inte blir dragna då?
    På sonens fsk drar de också om vem som ska få paketet av tomten. De ser ju till att alla blir dragna i slutändan genom att hålla ordning på lapparna och skriva upp vem som redan fått .
  • Trocad­ero
    Äldre 16 Dec 13:06
    #66
    Vasen skrev 2008-12-16 12:43:08 följande:
    Trocadero skrev 2008-12-16 12:32:55 följande: På sonens fsk drar de också om vem som ska få paketet av tomten. De ser ju till att alla blir dragna i slutändan genom att hålla ordning på lapparna och skriva upp vem som redan fått .
    Ja men då är det ju lugnt
  • s k r i n d a
    Äldre 16 Dec 17:09
    #67

    Trocadero: tyvärr fungerar inte rak kommunikation. Alla synpunkter eller förslag till förändring möts med att både vi som föräldrar och vårt barn blir "utfrysta" vid hämtning och lämning i ca en vecka (gud vet hur vårt barns dagar ser ut när vi inte är där ). Sedan är vår kritik glömd och förlåten och de fortsätter som förut.

    Jag orkar helt enkelt inte utsätta vårt barn för fler sådana "straffveckor" utan håller käften, ler och väntar ivrigt på att få igenom ett byte av förskola. Att kontakta förskolechef eller ännu högre ledning har tyvärr samma effekt eftersom personalen informeras om vad som sagts och vem som sagt det.

  • Sueca maluca
    Äldre 16 Dec 17:16
    #68

    TS, våra barn går på samma dagis??

    Min sons dagis skippade också luciafirandet. Förklaring? "Kokerskan är sjuk, så vi kan inte göra gröt"...

  • Sueca maluca
    Äldre 16 Dec 17:20
    #69

    s k r i n d a skrev 2008-12-16 17:09:14 följande:


    Trocadero: tyvärr fungerar inte rak kommunikation. Alla synpunkter eller förslag till förändring möts med att både vi som föräldrar och vårt barn blir "utfrysta" vid hämtning och lämning i ca en vecka (gud vet hur vårt barns dagar ser ut när vi inte är där ). Sedan är vår kritik glömd och förlåten och de fortsätter som förut. Jag orkar helt enkelt inte utsätta vårt barn för fler sådana "straffveckor" utan håller käften, ler och väntar ivrigt på att få igenom ett byte av förskola. Att kontakta förskolechef eller ännu högre ledning har tyvärr samma effekt eftersom personalen informeras om vad som sagts och vem som sagt det.
    Jag skulle ha ringt barnomsorgen ifall att jag skulle se att mina barn blev behandlade anorlunda pga att jag hade uppgett mitt misstycke. Jag har pratat med både personal och chef på mitt dagis. Lyckligtvis kommer jag att få plats för min äldsta på ett annat dagis innan sommaren nästa år.
  • s k r i n d a
    Äldre 16 Dec 17:21
    #70

    Sueca maluca: Nej De hade luciatåg, men man fick inte lämna sina barn vilken tid som helst den dagen (trots vanligt schema!) så en kompis tvingades ordna annan barnpassning den dagen för att kunna jobba (luciatåget var på em!)

  • Linma7­8
    Äldre 18 Dec 11:38
    #71

    Sueca maluca skrev 2008-12-16 17:16:24 följande:


    TS, våra barn går på samma dagis?? Min sons dagis skippade också luciafirandet. Förklaring? "Kokerskan är sjuk, så vi kan inte göra gröt"...
    GRRRRR...byt förskola!!!!
  • Linma7­8
    Äldre 18 Dec 11:39
    #72

    s k r i n d a skrev 2008-12-03 17:24:23 följande:


    Är detta vanligt? Eller är det bara dinosaurierna på min dotters förskola som har paketkalender? (luktar lekis på 70-talet tycker jag)För det första begriper jag inte för vems skull man har en paketkalender på en småbarnsavdelning där barnen är 1-2 år? En hög ungar som gråter av besvikelse varje morgonsamling för att de inte fick något paket, en liten stackare som börjar gråta när hon får öppna paket för hon törs inte och en tredje som börjar gråta när innehållet i hans paket snabbt rycks ur händerna av en avundsjuk kamrat... För det andra har personalen avsatt arbetstid för att inhandla paket och slå in dem trots att de ständigt klagar över hur underbemannade de är!Men det som retar mig mest! I pojkarnas paket ligger det bilar som man kan aktivt leka med, i flickornas paket hårprydnader som man kan smycka sig med! Dessutom är det vi föräldrar som betalar för skiten genom en gemensam "nöjeskassa".(innan fl-stormen mot otacksamma mig börjar vill jag påpeka att det gäller en förskola som vägrar daglig utevistelse, trevligt bemötande eller på det stora hela normal förskoleverksamhet, så mitt missnöje var massivt innan jag blev skogstokig över en adventskalender )
    GRRRRR byt förskola...!!!
  • Linma7­8
    Äldre 18 Dec 11:41
    #73

    Blir så j-la f-b-n-d att sånt fortfarande existerar. Jag skulle byta förskola på en gång. Det är inte ok!! Fråga dem om de kan läroplanen, annars kan du ju köpa den till dem i julklapp haha

  • Äldre 18 Dec 15:40
    #74

    Paket får väl barnen så det räcker hemma i allafall. Förskolans verksamhet ska ju komplettera hemmet - inte ställföreträda - och det finns ingen anledning, ingen motivering i läroplanen att "tvinga" på barnen paket med billigt krimskrams och plastiga leksaker för någon tia. Om de tog sitt pedagogsika uppdrag lite mer på allvar kunde de ju hitta på något kreativt, kanske en sång- eller lekalender?

    På min dotters avdelning hade de chokladklaender som ett barn fick öppna varje samling. Inte helt lyckat, tycker jag. Hon är 5 år, och hennes förskola är annars suverän. På sonens avdelning 81-3 årsavd) vet jag inte vad/om det gör för något. På avdelningen där jag arbetar (1-3 års)började vi med en sångkalender, men vi har haft en intensiv sjukdomsperiod så alla barn kommer inte att få öppna varsin "lucka". Men vi har försökt i allafall. De minsta barnen förstår ju itne riktigt det här med kalender...

  • s k r i n d a
    Äldre 19 Dec 08:36
    #75

    Bytet har gått igenom!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Vår dotter gick sista dagen på dagis from hell igår

    Limma78: på senaste föräldrarådet kom frågan om genustänkande upp, men de kunde inte hosta upp ett enda konkret exempel på hur de faktiskt arbetar aktivt med att ge barn samma förutsättningar och möjligheter oavsett kön. Svaret blev "genuspedagogik finns i läroplanen, förskolan arbetar enligt läroplanen"

  • Linma7­8
    Äldre 19 Dec 13:46
    #76

    s k r i n d a skrev 2008-12-19 08:36:44 följande:


    Bytet har gått igenom!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Vår dotter gick sista dagen på dagis from hell igår Limma78: på senaste föräldrarådet kom frågan om genustänkande upp, men de kunde inte hosta upp ett enda konkret exempel på hur de faktiskt arbetar aktivt med att ge barn samma förutsättningar och möjligheter oavsett kön. Svaret blev "genuspedagogik finns i läroplanen, förskolan arbetar enligt läroplanen"
    HAHAHA vet inte om jag ska skratta eller gråta...det var nog det mest korkade svaret jag hört på länge!!! Grattis till bytet!!
  • ashera
    Äldre 19 Dec 22:05
    #77

    På mina barns dagis har de också paketkalender, men jag tycker att de har BRA saker. Förra året fick barnen på sonens avdelning formar+ en kavel till leklera.

    I år fick de ett block och en penna. Sonen var en av de första att få tror jag.

    Dottern går på småbarnsavdelning 1-3, och där fick alla barn paket (vet ej om det var inslaget) samma dag, en liten nalle från ikea. Hon älskar den

Svar på tråden Förskolans julkalender suger!