• Mimmicry

    hur ska vi stava namnet?

    Jag och min sambo har enats om ett namn till kommande bäbis.
    Om det blir en flicka ska hon heta Alice.
    Men jag gillar inte riktigt stavningen. Tycker det känns "förfinat" på något sätt. Jag skulle hellre stava det Allis, men det tycker sambon ser konstigt ut.

    Vad tycker ni? Alice eller Allis?

    Går det att stava det Allis eller blir det fel uttalsmässigt?

  • Svar på tråden hur ska vi stava namnet?
  • Duckan74

    Hm, jag gillar enkla stavningar men i detta fall är Alice det vanligare och då faller min röst på det.

  • Jennie med ie

    Alice. Det är så folk lär anta att det stavas när ni säger det och är ni inte väldigt tåliga mot att folk stavar fel så välj Alice.

  • Tovsan

    gillade Allis, det blir ett annat namn är Alice tycker jag. Mer försvenskat också..
    samtidigt så kan det bli som ovan skrivit att ni måste bokstavera det


    .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?Juni bebis?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.
  • Alvi

    Det fanns en serie som gick när jag var typ 10 som hette Allis med is - så jag tycker absolut att det går att stava "Allis". Bara du inte stavar det typ Alize... eller Ahlice...


    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • crazy hannah

    tycker Alice är finast, jag är mkt för de vanligaste stavningar tycker det bara är jobbigt med en massa konstiga stavningar (haha säger jag som själv har ett h på slutetRäcka ut tungan) Blir så jobbigt varende gång man måste nämna sin stavning...


    *****Gabriel 2007-02-20*****
  • Mimmicry
    Alvi skrev 2008-12-04 11:17:55 följande:
    Det fanns en serie som gick när jag var typ 10 som hette Allis med is - så jag tycker absolut att det går att stava "Allis". Bara du inte stavar det typ Alize... eller Ahlice...
    Haha några z eller h blir det inte. Tanken är ju att det ska vara så enkelt som möjligt. Jag vill att det ska stavas som det låter.
  • mjuik

    Älskade Allis med is och tycker det är en jättefin stavning men eftersom jag är för att inte krångla till namn så är det svårt.
    Folk kommer antagligen stava det Alice.

  • Mimmicry

    mjuik skrev 2008-12-04 11:21:54 följande:


    Älskade Allis med is och tycker det är en jättefin stavning men eftersom jag är för att inte krångla till namn så är det svårt.Folk kommer antagligen stava det Alice.
    Jag vill inte heller krångla till namn. Men i det här fallet är det svårt tycker jag. Eftersom den vanliga stavningen är den som är tillkrånglad. Stavningen Allis är ju förenklad egentligen.
  • mjuik

    Mimmicry skrev 2008-12-04 11:26:56 följande:


    mjuik skrev 2008-12-04 11:21:54 följande:
    Jag vill inte heller krångla till namn. Men i det här fallet är det svårt tycker jag. Eftersom den vanliga stavningen är den som är tillkrånglad. Stavningen Allis är ju förenklad egentligen.
    Stavningen är förenklad men ändå försvårad =)
    Risken blir att det barnet alltid kommer få berätta hur hon stavar.
    Men kör på Allis så blir det enklare för mig om sådär hundra år när (om) jag får en dotter.
  • Blanka1280

    Allis låter jätte bra! Själv tycker jag om båda, min vän heter Alice med ett L och C men min kusins namn stavas Allis med två L och S!

  • ninjamamman
    Blanka1280 skrev 2017-11-20 23:28:05 följande:

    Välj det du tycker käns bäst!


    Gissar på att hon redan valt då ungen är 9 år gammal nu..
  • senalena

    Allis är en en kul variant, och väl enligt svenska uttalsregler det mest korrekta.
    Alice är ju dock den vanligaste stavningen.

    Personligen skulle jag kört på Allis, men det ska ju vara du och maken som enas.

Svar på tråden hur ska vi stava namnet?