• Ellen07

    Skilsmässa när bara en vill? Hur går det till?

    Kan en skilsmässa gå igenom utan att jag lyfter ett finger? Jag vill inte skiljas utan det är min man som tagit initiativ till separationen. Hur ser gången ut, praktiskt och tidsmässigt om jag så att säga "inte bidrar" till den juridiska processen. Det känns svårt att beställa personbevis, skriva under etc. när det hela är mot min vilja. Vi har en dotter som är ett år så betänketid på sex månader blir det ju. Men hur blir det rent praktiskt? Går skilsmässan igenom och när även om jag inte skriver på eller gör något alls? Tacksam för svar från någon med erfarenhet.

  • Svar på tråden Skilsmässa när bara en vill? Hur går det till?
  • Ellen07

    Nej, det är klart att det är smidigare om jag samarbetar. Samtidigt så känns det som en viktig markering från min sida, att jag även i framtiden kan säga att jag aldrig ville det här och heller inte medverkade till det. På något sätt så känner jag att min man till fullo måste ta ansvaret för sitt beslut.

    Vi var på familjerådgivning några gånger, men utan resultat. Det var försent för honom på något sätt. Jag har bett honom överväga familjerådgivning nu också av den anledningen som du skriver, men också för att se om det finns någon liten spillra att bygga på. Men det ser mörkt ut.

  • Ellen07

    Han säger att det inte finns något att gå tillbaka till och det smärtar mig så oeerhört. I så fall är jag ju grundlurad - då har det ju aldrig varit rätt för honom!

  • Ellen07

    Han verkar säker, men är liksom undvikande när jag säger att jag är beredd att göra mkt för att rädda äktenskapet.

  • Ellen07

    Det har varit tufft för oss på olika sätt, men jag har aldrig tvekat i grunden på vårt äktenskap. Aldrig. Och det som varit jobbigt går att lösa som jag känner. Vi har aldrig gapat och skrikit åt varandra. Problemet är tror jag att han faktiskt inte sagt vad han tycker i all lägen. Han har inte varit tydlig på det sätt som hade vbehövts. Och sedan när det är försent, ja då säger han en massa saker som han borde ha tagit upp till diskussion för länge sedan. Vad gör man då?

  • Ellen07

    Ofrivillig barnöshet och arbetslöshet (jag) har påverkat oss en hel del. Det har varit tufft.

  • Ellen07

    Och nu verkar det vara för sent. Vad gör man då? Hemskt är det. Det här var verkligen inte vad jag önskade min lilla dotter. Tänk om jag hade vetat det här när hon föddes för ett år sedan. Jag hade inte trott på det om någon sagt att vi skulle separera. Aldrig!

  • Ellen07

    Om jag bara visste hur det skulle bli... Var faktiskt till en spågubbe och han sade att vi inte kunde bli lyckliga ihop... Deprimerande... Men om jag visste att "om ett år kommer jag att träffa Mr Right och leva lyckligt med honom resten av mitt liv", jag då skulle jag liksom kunna uthärda på ett annat sätt. Men nu, snart 40 år, snuvad på familjelivet och ingen chans att hinna få syskon till dottern.. Usch. Allt är hemskt.

  • Ellen07

    Nej, jag vill inte straffa honom genom att inte medverka. Det är bara det att jag vill att han tar sitt ansvar på ngt sätt. Jag vill att det ska vara tydligt. Nu har jag varit tvungen att flytta och ta allt det praktiska, mot min vilja. Att driva den juridiska processen dessutom är mer än vad jag står ut med.

  • Ellen07

    Nej, jag vill inte jävlas och inte "nagla mig fast" - jag är inte korkad på något vis. Men för mig är det mycket viktigt att det tydligt framgår att det inte är jag som vill skiljas. Jag försöker verkligen samarbeta när det gäller barnet och det är det som är det viktigaste nu.

    Vi får se vad som händer. Jag ville bara höra hur det funkar rent praktiskt och nu har jag fått svar.

  • Ellen07

    Jag tycker att det är tråkigt med åsikterna om hur jag ska göra och om jag är "vuxen" eller inte - jag har inte bett om synpunkter på det. Jag kan hantera det här och har inte bett om att bli "uppläxad" av okända människor. Jag vill veta vad som händer praktiskt. Punkt slut. Så fler värderingar eller åsikter om vad som är rätt och fel, ansvarstagande eller inte, det vill jag inte ha.

Svar på tråden Skilsmässa när bara en vill? Hur går det till?