• annica­villha­beis
    Äldre 7 Dec 16:09
    7021 visningar
    9 svar
    9
    7021

    diska under rinnande vatten

    Man pratar alltid om att man aldrig ska diska under rinnande vatten, det där har jag aldrig förstått riktigt. Jag anser att man slösar mer vatten på att fylla upp ena diskhon med vatten och diska på så sätt. Tänker som så att ska jag diska så ska jag först skölja disken, sen fylla upp diskhon, efter att jag diskat i det vattnet ska det sen sköljas igen. 2 gånger jag man alltså skölja disken samt fylla upp diskhon, diskar jag under rinnande vatten så försköljer, diskar och sköljer igen på en gång, slösar man då inte mindre vatten på att diska under rinnande vatten?
    Säg vad ni tycker, har jag fel eller har jag rätt?
    Jag diskar alltid under rinnande vatten eftersom jag anser man använder mindre vatten då, men ge mig bra argument så ändrar jag mig.

  • Svar på tråden diska under rinnande vatten
  • bisekt­ris
    Äldre 7 Dec 16:12
    #1

    Det beror nog helt enkelt på hur man diskar, och hur mycket man diskar åt gången.

  • Äldre 7 Dec 16:12
    #2

    Beror inte det hela på mängden disk?
    Är det mycket disk så går det åt mera med rinnande vatten, är det bara lite går det åt mera att fylla upp diskhon.

  • annica­villha­beis
    Äldre 7 Dec 16:14
    #3

    Hur mycket är mycket disk då? Efter en måltid med 2 tallrikar, 2 glas, ett par kastruller, kanske nån bunke lite bestik, räknar man det som mycke eller lite, jag tycker det är massor..men kanske för att jag avskyr att diska..

  • kaksmu­lan
    Äldre 7 Dec 16:14
    #4

    Det bästa argumentet jag kan ge är att du provar att hinna diska allt innan du fyllt upp två hoar med vatten! Hinner du diska allt innan du samtidigt fyllt två hoar så sparar du mer vatten när du diskar under rinnande vatten. Om du inte hinner diska klart så är ju det ganska självklart bevisat att det är bättre att diska i upphällt vatten.

    När du gjort testet och insett att du faktiskt ÄR överbevisad så kan du ju "tävla" med dig själv och se med hur lite vatten du egentligen kan diska. Tänk på att liiiite diskmedel kvar på porslinet är inte farligt och smakar inte heller någonting. Så du kan fortsätta att skölja fast det är lödder i sköljvattnet!

    Lycka till! (berätta gärna hur det gick!) 


    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Kamika­zee
    Äldre 7 Dec 16:15
    #5

    Det beror väl på hur stor disken är?

    Har diskmaskin själv och diskar endast stekpannor och dylikt. Då gör jag det under rinnande vatten då jag tycker att vattnet blir alldeles för smutsigt (och därför smutsar tillbaka på stekpannan) ifall jag fyller hon med vatten och diskar i det.


    Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • annica­villha­beis
    Äldre 7 Dec 16:16
    #6

    kaksmulan skrev 2008-12-07 16:14:49 följande:


    Det bästa argumentet jag kan ge är att du provar att hinna diska allt innan du fyllt upp två hoar med vatten! Hinner du diska allt innan du samtidigt fyllt två hoar så sparar du mer vatten när du diskar under rinnande vatten. Om du inte hinner diska klart så är ju det ganska självklart bevisat att det är bättre att diska i upphällt vatten. När du gjort testet och insett att du faktiskt ÄR överbevisad så kan du ju "tävla" med dig själv och se med hur lite vatten du egentligen kan diska. Tänk på att liiiite diskmedel kvar på porslinet är inte farligt och smakar inte heller någonting. Så du kan fortsätta att skölja fast det är lödder i sköljvattnet! Lycka till! (berätta gärna hur det gick!) 
    Men man måste ju räkna med vattnet man sköljer med innan oxå..hum..måste prova nån gång..
  • kaksmu­lan
    Äldre 7 Dec 16:19
    #7
    annicavillhabeis skrev 2008-12-07 16:16:41 följande:
    kaksmulan skrev 2008-12-07 16:14:49 följande: Men man måste ju räkna med vattnet man sköljer med innan oxå..hum..måste prova nån gång..
    Ja, men du kanske egentligen inte behöver skölja så mycket?? Räcker det verkligen itne med att du bara skrapar av resterna från tallrikarna med en slickepott och sen diskar den i diskvattnet i stället? Det gör jag innan jag ställer ned allt i diskmaskinen (allt för miljön ).
    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • annica­villha­beis
    Äldre 7 Dec 16:26
    #8

    kaksmulan skrev 2008-12-07 16:19:59 följande:


    Ja, men du kanske egentligen inte behöver skölja så mycket?? Räcker det verkligen itne med att du bara skrapar av resterna från tallrikarna med en slickepott och sen diskar den i diskvattnet i stället? Det gör jag innan jag ställer ned allt i diskmaskinen (allt för miljön ).
    Jo, skulle jag ha diskmaskin skulle jag aldrig stå och skölja, det gör ju maskinen själv då..men att inte skölja utan lägga ner skitig disk i vattnet, då blir ju resten av disken inte ren, den får man ju diska med skitigt vatten då..känns inte så trevligt.
  • Glesmu­stasch­io
    Äldre 5 Jan 16:53
    #9

    Om du har två "diskoar", eller en "diskho" och en balja kan du testa genom att lägga skölja under rinnande vatten (och lägga den sköljda disken i andra "hon" eller i baljan" med proppen stängd, om du hinner skölja allt innan vattnet hunnit till kanten vinner du, om inte kan du stänga av vattnet och fortsätta fördiska under det vatten som nu samlat sig i diskhon.


    Upprepa samma procedur när du diskar.

    Sköjningen anser jag vara lite mer komplicerad då jag är rädd att få diskmedelsrester om jag inte använder rinnande vatten, men du kan testa i vilket fall som helst.


    Endresultatet blir att du diskar en del av disken under rinnande vatten och resten i det vatten som samlat sig, vilket alltid då blir minst lika energieffektivt som att diska under rinnande vatten. Förhoppningsvis mer effektivt.

Svar på tråden diska under rinnande vatten