• angeli­ta83
    Äldre 11 Dec 12:24
    5557 visningar
    8 svar
    8
    5557

    Råd Och Tips Inför Flytt ¨Till Chile

    Hej!
    Fick nyligen ett glädjande besked om att jag har kommit in på universidad de vina del mar.
    Vilket gör att jag kommer att flytta dit (till chile) i ett år med min 4 snart 5 åriga dotter.
    Jag har aldrig bott där förut och har endast varit där en gång 1994 då var jag 10 år gammal.

    Jag skulle vilja ha tips och råd om livet i chile.
    Vad bör jag tänka på innan jag reser?
    Vad bör jag packa?
    Vart kan man hyra en lägenhet?
    Kan man som utlänning i chile öppna ett internet abonnmang och i så fall hur mycket kostar det?
    Ska jag ta med mig data?
    Hur man hittar en bra förskola?
    MM.

    Vore väldigt tacksam för hjälp.

  • Svar på tråden Råd Och Tips Inför Flytt ¨Till Chile
  • angeli­ta83
    Äldre 11 Dec 18:32
    #1

    puff puff puffelipuff

  • Äldre 11 Dec 18:55
    #2

    Först och främst grattis till antagningen. Det låter väldigt spännande. Vad ska du plugga?

    Jag har bara varit i Chile en gång för tre år sedan men vi ska faktiskt också flytta dit ett år under kommande föräldraledighet. Jag har därför också en del obesvarade frågor som gäckar.

    Vi kommer att landa hos släktingar först och leta efter andrahandsboende under tiden. När vi var där förra gången så satt det ofta uppe skyltar om uthyrning av bostäder så det kommer säkert att ordna sig för er ganska omgående. Kanske kan ni bo på något billigt hotell medan du letar boende.

    Jag vet inte om du kan öppna internetabbonemang men å andra sidan vimlar det av internetcafeér. Det kostar knappt något alls att surfa på dessa så det kan jag rekommendera så slipper du öppna upp abbonemang. Men det är klart, ska du skriva uppsats och liknande så kanske det är skönt ändå att ha med sig en egen dator.

    Vad gäller förskola så vet jag inte hur det fungerar där borta. Vi är också intresserade av förskola till vår dotter, åtminstone några timmar i veckan. Jag undrar om inte det enklaste är att se dig om i området du bor i och prata med ansvarig för förskolan. Det kostar ju förstås också en del men hur mycket vet jag inte.

    Packa så lite som möjligt. Vi såg till att ha med oss barngröt och barnmat då vår dotter var så liten när vi var där. Utbudet av barnmat är inte så stort och gröten de hade var extremt sötad. Nu är din dotter äldre så det behöver du inte bekymra dig över förstås. Men jag tyckte också att det var skönt att ha med Alvedon och andra svenska mediciner som kan behövas. Vaccinera er och se till att du ör försäkrad. Sjukvården kostar mycket pengar i Chile så chansa inte.

    Det är allt jag kommer på nu men jag ska fundera lite och fråga min man när han kommer hem.

  • angeli­ta83
    Äldre 11 Dec 19:17
    #3

    Jag ska plugga sociologi men tydligen kan jag bara välja och vraka bland alla ämnen hur som helst bara för att jag är utlandsstudent.Så kanske jag ändrar mig på plats.

    vad jag har hört kostar dagis allt från 500 uppåt beroende på vad man själv är berädd att betala. finns även gratis men jag tror att det enbart är för d allra fattigaste.
    Jag undrar lite mer är hur man vet att en förskola är bra.

    Både jag och min dotter kommer att vara försäkrade.

    När kommer ni att åka och vart kommer ni att vara?

  • Äldre 12 Dec 14:21
    #4

    Åh, jag blir ju lite sugen själv på att plugga när vi är där för något kommer jag behöva sysselsätta hjärnan med...

    Vi har planerat att åka i maj och kommer att vara uppe i Iquique där merparten av min mans familj bor. Jag tycker mycket om Santaiago och kände mig hemma där men Iquique är ju en kuststad som passar bättre för semestrande. Sedan kommer vi att försöka resa runt en del och hälsa på familj som är spridd över landet.

    Jag vet inte riktigt heller hur man ska kunna veta standarden på en förskola. Min man har ju berättat rena skräckhistorier från hur det var när han var liten och gick på förskola i Chile. Men tiderna har förändrats så det lär ju knappast vara lika strikt längre. Vi såg några dagisgrupper på utflykter när vi var där sist och det såg så trevligt ut och personalen var mysig med barnen. Man får kanske lita på magkänslan en del och vara beredd på att byta om något går snett.

    Hur är din spanska? Jag läser spanska på universitetet nu för att vara bättre förberedd den här gången. Förra gången kunde jag ingenting och inte en kotte talade engelska så jag var helt beroende av min man för att kunna kommunicera. Jobbigt! En av anledningarna till att vi stannar så länge är för att jag så gärna vill lära mig spanska ordentligt och inte bara stapplande.

  • angeli­ta83
    Äldre 15 Dec 00:14
    #5

    Min spanska e d si å så dä med jag kan ju göra mig förstådd vad gäller det mesta vardagliga saker. och kan förstå väldigt mycket vad jag blir lite rädd för är att kurserna jag kommer gå är på spanska och så avancerad är jag inte riktigt men jag kommer ju att gå en intensiv spanska kurs i början av terminen så jag hoppas på d bästa och att jag kommer in i språket snabbt.
    D som också är lite svårt är och fatta alla betydelser som ett ord har.. kan missuppfatta en hel konversation pga jag tror att ett ord betyder nåt annat.

  • gbg1
    Äldre 22 Dec 14:09
    #6

    Hej!
    Vad roligt, ett stort grattis till dig!
    Jag befinner mig faktiskt i Chile just nu och har varit här en gång tidigare i 8mån.
    Dator kan vara bra att ha med. Om du hade tänkt köpa en på plats är annars risken stor att det blir dyrt, elektronik kostar ofta lika mkt eller mer än i Sverige.
    Vad det gäller förskola kan du ta en titt på www.paginasamarillas.cl och söka på sala cuna eller jardin infantil i Viña, då får du upp massor av förskolor. Sen är det bara att ta och ringa, fråga hur mycket det kostar och besöka ett par stycken olika för att se hur det är.
    Vad det gäller packning; ta med det nödvändigaste. Alvedon och liknande finns ju att köpa här också, men iofs kan det vara bra att ha med en dos på planet (om barnet skulle bli sjukt).

  • gbg1
    Äldre 22 Dec 14:11
    #7

    Det där med att hyra lägenhet kan vara lite knepigt. Det finns ju knappt hyresrätter här och om man hyr så är det oftast totalt omöblerat vilket innebär att det varken finns kylskåp, spis eller annat. Har du inte någon familj som kan hjälpa dig?

  • Äldre 25 Jan 14:14
    #8

    Hej, kul för dig att du ska flytta dit! Jag har tyvärr inga tips eller så. Jag är 12 år och jag ska också flytta dit! Min mamma är därifrån fast min pappa är svensk. Vi flyttar dit eftersom mamma och pappa ville att jag och mina bröder (14 och 19) ska få en del av barndomen där. Vad kul att ni ska flytta till Vina del mar, vi ska nämligen flytta till Quintero. Vi kanske ses där, Adios!

Svar på tråden Råd Och Tips Inför Flytt ¨Till Chile