• Äldre 16 Dec 22:00
    8338 visningar
    6 svar
    6
    8338

    Kul för små barn i göteborg?

    Vet inte riktigt vad vi ska hitta på under jullovet.. Lek och buslandet på backaplan blir det definitivt och klappa djuren på slottskogen, men det står helt still i huvudet efter det.. någon som har nåt tips? lilltjejen är nybliven 2åring

  • Svar på tråden Kul för små barn i göteborg?
  • Linnpi­nn
    Äldre 17 Dec 09:49
    #1

    På sjöfartsmuseet finns akvarier med saltvattensfiskar och svenska fiskar. Det finns även ett lekrum med ett skepp som man kan klättra runt på. Cafeet har våffelbuffé vissa dagar. Min son är väldigt förtjust i att gå dit.

    Ett annat tips är att gå till någon simhall. På t.ex Åbybadet finns mycket anpassat till små barn.

    När det gäller lek och buslandet vill jag tipsa om bushuset i Torslanda istället. Mycket mindre än lek- och buslandet men inte lika mycket barn och hög ljudvolym. Passar bra för småbarn.

  • Äldre 17 Dec 20:09
    #2

    vart ligger sjöfartsmuseet? är det den i slottskogen? låter kul, fiskar är väldigt intressant just nu :)

  • Yggdra­sil
    Äldre 17 Dec 21:25
    #3

    Tainted skrev 2008-12-17 20:09:50 följande:


    vart ligger sjöfartsmuseet? är det den i slottskogen? låter kul, fiskar är väldigt intressant just nu :)
    svarar här om det är ok? Sjöfartsmuseet ligger i majorna. Det vid slottsskogen är naturhistoriska museet som är halvkul - uppstoppade döda djur och de skräckinjagande siamesiska tvillingarna i naftalin *ryser och minns barndomens blandade känslor av skräck och myfikenhet*

    Jag kan även rekommendera barnens museum - i ostindiska huset (fortsätt längs kanalen ett par minuter från gustav adolfs torg). på 4:e våningen finns jättemycket roligt för barn, och allt är väldigt pedagogiskt.

    Och så:
    Badhusen, valhalla eller lundby funkar alltid.
    Barnbio

    lovet lär gå fort!
  • Yggdra­sil
    Äldre 17 Dec 21:28
    #4

    Yggdrasil skrev 2008-12-17 21:25:32 följande:
    [citat]


    Tainted skrev 2008-12-17 20:09:50 följande:
    svarar här om det är ok? Sjöfartsmuseet ligger i majorna. Det vid slottsskogen är naturhistoriska museet som är halvkul - uppstoppade döda djur och de skräckinjagande siamesiska tvillingarna i naftalin *ryser och minns barndomens blandade känslor av skräck och myfikenhet* Jag kan även rekommendera barnens museum - i ostindiska huset (fortsätt längs kanalen ett par minuter från gustav adolfs torg). på 4:e våningen finns jättemycket roligt för barn, och allt är väldigt pedagogiskt.Och så:Badhusen, valhalla eller lundby funkar alltid.Barnbiolovet lär gå fort!
    [/cita

    ah - en sak till. jag vet inte om du redan varit på lekhuset på backaplan? Det funkar knappt för min 4,5-åring, som tvååring hade han kollapsat! Det är i mitt tycke alldeles för stort, gapigt, oöverskådligt och hysteriskt. Jag var där en gång med sonen när han var tre år och POFF så var han borta. gångarna är supertrånga (och jag var höggravid) så det var omöjligt att följa efter. det var bara att stå nere och hoppas på att hitta honom tillslut.

    Vi har testat bushuset i mölndal och önskeleken på frölunda torg. helt ok båda två. och lite mindre i formatet
  • Mrs 78
    Äldre 17 Dec 22:02
    #5

    Måste bara tipsa om en bok som du kan inhandla eller kanske önska dig i julklapp. Det är en bok om just vad man kan göra med de små i och runt göteborg! Kul att ha sen också! Kommer förstås inte ihåg vad den heter men den är helorange på utsidan m vit text och heter nåt med...Göteborg för de minsta el nåt dyl. Fråga i bokhandel om du är intresserad, de vet säkert!

  • livetl­illa
    Äldre 18 Dec 08:13
    #6

    Universeum. Har man tänkt att gå dit mer än en gång det kommande året kan man köpa årskort för 245 kr (inträde en gång 145 kr), gäller innan jul, dyrare annars.

Svar på tråden Kul för små barn i göteborg?