• Atte

    Busiga tvillingar?

    Våra tvillingtjejer är två och ett halvt snart och har gått på förskolan i ett år snart. Vi har problem med våra tjejer för dom är så busiga, dom hittar på bus HELA tiden och när man säger till dom bara dom ler och springer vidare till nya upptåg. Lärarna på förskolan säger att dom inte sett på maken till busiga barn men tycker dom är helt underbara för det är alltid med glimten i ögat dom gör något. Idag var det en person som sa det till mej att det var vanlig att tvillingar var påhittiga eftersom dom alltid vågade gå ett steg längre än andra tack vare säkerheten som syrran ger. Är det någon annan som har upplevt detta? När går det över i såfall? Jag ska ju erkänna att det är jobbigt för man måste ju kolla dom hela tiden annars händer det saker.

  • Svar på tråden Busiga tvillingar?
  • vicsun

    Vi har oxå två super busiga och aktiva killar på 18 månader dom är framåt och uppfinningsrika vill jag lova. Har noterat att när dom gör bus så triggar dom varandra att gå steget längre, det kanske finns en sanning i vad personen sa till dig. Ja man har inget problem med att fylla sin vardag direkt=)

  • snuttP

    Har inte tvilligar.. men ditt inlägg får mig att le.. Så mysigt med busiga barn, som kan busa med glimten i ögat.

  • Cahjo

    Har inte tvillingar men 2 killar med 1½ år emellan och de kan vara rätt busiga de med. De triggar också varandra. Säger man till den ene något så tittar han på brorsan och så flinar de till varandra. Sedan görden andra brorsan samma sak (som de inte fick göra)

    Jobbigt men bättre det än att de bråkar med varandra.

  • Cahjo

    Kan säga att min äldste är snart 4 år så tills dess är dina nog busiga i alla fall...

  • Gemelas

    Mina tjejer blir oxå alltmer busiga, de är 2 år och 2 mån. För det mesta är de snälla men som du säger så busar de liksom upp varandra och om man säger till den ena så gör den andra likadant och oftast mer el värre bus... Men de är ju oftast för söta när de busar, man märker ju hur kul de har tillsammans

  • Lill mamman

    hejsan hoppar in här oxå =) jag har två tjejer som fyller 2 år nu i jan och dom är så busiga! Men mest hemma, på dagis är dom "snälla" säger personalen ;) så dom vill väl visa sin bästa sida då. Nä men jag håller med det är så gulligt ibland när dom står och försöker hjälpa varandra att tex försöka komma upp i fönstret. Men jag längtar oxå tills dom kommer lugna ner sig lite..hehe man blir ju trött och sur ibland för allt går ju i ett jämt! men men klart man älskar sina busfrön.

  • nikki79

    har två pojkar på 3 år å döm e överallt,, så busiga å i trotsåldern på köpet..det e verkligen en tuff period, man känner att det e dubbelt upp

  • Atte

    Det känns som man får vänja sig vid allt busande...
    Varje dag när man hämtar på förskolan så får man en rapport om vad dom har gjort för bus. Igår fick en docka bada i toastolen och alla galonbyxor drog dom ner vid ett annat tillfälle... Undra vad det är idag? Jo jag ska vara nöjd att jag har tjejer som är framåt men man blir ju knäpp av att dom inte lyssnar för dom vet att det är bus dom gör.
    Det har inte gått sönder så mycket saker som det gör nu heller ALLT ska dom ta isär eller flytta (vilket inte alltid går så bra).
    Ja det känns verkligen att dom är två nu, vi har haft det lätt och har väl det nu med egentligen, men pust.

  • Buddha74

    Jag önskade mig verkligen tvillingar när jag blev gravid(stor risk för tvillingar, det kryllar av dom i min släkt). Men jag är nästan glad för att det bara blev en. Två st av min lillkille hade jag kanske inte klarat av. Jag har problem med bara han ibland. Han kan inte sitta still i många sekunder.

    Men det är härligt med busiga barn.

  • ellinoir

    Är nog beredd att hålla med här...mina tjejer(blir 2 år om ett par dagar) hittar på mycket bus ihop och har lärt sig att en håller mig upptagen medans den andra tjejen gör nåt "jaja"...uträknande små troll! Kan oxå hålla med om att de är oftast rätt framåt och vågar nog göra en hel del pga att de är två, vilket de kanske inte skulle göra själva...

    Var häromdagen på 1-års kalas hos en kompis . Där började tjejerna leka snällt med de leksaker som fanns, men leken blev lite vildare allt eftersom tiden gick(inte så att dom välte huset, men lite livat blev det) men i mina ögon var det en lugn lek ändå...har ju vart med om värre så att säga...iaf så såg jag hur 1-åringens pappa bara satt o stirrade förskräckt på oss o barnen...jag frågade efteråt om han tyckte det var livat? ja, han kände att det var lite skillnad på ljudnivå och fart vad det gällde våra twins o hans "lilla docka" ;) ja, man ser ju tydligt i sånna lägen att man blir lite avtrubbad vad det gäller vad som är "normalt" och inte...

  • Angelven

    Nåja - det finns ju bus och bus....

    Bubbett har presterat att tvätta sambon mobil i tvättstället...
    Hela hans rum är målat - fantastiska grottmålningar men det var fina vita väggar innan....

    Bubbtvå är väl oftast den som hejar på och provocerar fram... typ "gör så här!" och så får bubbett göra buset... Han är lixom lite mera psykologisk/antroprolog i sina bus...

    Mitt favoritbus som de gör är att gå och lägga sig - pyjamas, borsta tänderna och så i säng, utan att säga något... Fast, de lär väl upptäcka att jag egentligen mest tycker just det buset är bra

  • tre barn o hund

    Mina tvilling-killar toppar också listan med busiga barn :)
    När dom var små innefattade ofta deras "bus" att smyga upp tiiiiidigt på morgonen (typ vid 4-5 snåret) Ibland var det bakning dom sysslade med såsom att blanda alla möjliga ingredienser från skafferi och kyl och joxa ihop i bunkar....
    Men kan man bli arg när 2 små änglar väcker mamma och säger att frukosten är klar! (trots att köket vid det laget såg ut som ett bombnedslag...)
    Ibland var det skönhetssalong i badrummet då allt innehåll i tuber och flaskor klämdes ut i badkaret,frisyrer fixades och ibland även lite smink - ja varför inte måla med nagellack runt ögonen - det blev snyggt!
    Det här var väl i och för sig ganska harmlösa saker jämfört med det värsta...En morgon vid halv 6 så väcker en av pojkarna mig och säger - mamma mamma, "O" håller på och bränner!!!!!
    Jag var alldeles yrvaken men följde med in på pojkarnas rum. Under sängen ligger "O" och trycker och jag känner en välbekant doft...RÖK!!! och mycket riktigt det pyr i sängbottnen och jag får fullständig panik, och drar ut "O" och välter upp sängen på högkant. Nu börjar glöden få fart och tusen tankar rusar i mitt huvud, ut med barnen och in i köket och fyllde största kastrullen jag kunde hitta med vatten sedan sprang jag som en skållad råtta fram och tillbaka, och det var så fruktansvärt otäckt!!! Jag insåg att det skulle inte funka så jag började dra sängen ut från rummet mot toaletten, där kunde jag sedan ta duschslangen och spruta tills elden slocknade.
    Än idag när jag tänker på det får jag rysningar, även om allt slutade gott. När jag skjutsat barnen till deras farmor och började sanera så funderade jag på hur i hela friden det gått till? Jag hade inga tändstickor eller tändare? En titt in i köket så fick jag förklaringen: ALLA kökslådor var utdragna och hade använts som stege för att komma upp i det översta köksskåpet. Där hade det rotats och hittats en gammal tändare som inte hade funkat...Eftersom "O" visste att eld var absolut förbjudet hade han krupit under sängen och legat där och försökt och försökt flera gånger tills det plötsligt funkade! Tyvärr så blev han så rädd så på något vis så kom lågan åt sängbottnen...
    Det här hände när pojkarna var 3½ år och buset har fortsatt genom åren. När dom var i 7-årsåldern och vi var på besök hos svärmor och hennes man så satt barnen på deras kontor och ritade(trodde vi) Några dagar senare fick vi reda på att dom hade roat sig med att häfta ihop sidorna på en massa böcker i bokhyllan!!!
    Ibland undrar jag var i hela friden dom får alla idéer ifrån???
    Nu är dom ju 11 år så nu är det inte bus längre, mer att bröderna blir osams sinsemellan det är 2 väldigt starka viljor :)

  • päronblomman

    Oj..ovanstående historia ger mig kalla kårer...
    De små på snart 2 fann ikväll en förpackning med ögonskugga och syrran målade brorsan blå och grön i ansiktet..nollställd min vid upptäckt...svårt att bli arg ändå..de var så söta..hmmm

  • dubbelmamma

    "En morgon vid halv 6 så väcker en av pojkarna mig och säger - mamma mamma, "O" håller på och bränner!!!!!", skriver tre barn och hund ovan. Det är väl en av fördelarna med två; att den ene faktiskt ofta berättar vad den andre gör. Herregud om han inte "skvallrat"!

    Det jag tycker märks tydligt med att de vågar mer för att de är två är att de ohejdat pratar med allt och alla på stan och inte är rädda för att dra iväg. "Tricket" hej då nu går jag, som ofta funkar på ett barn för att få barnet med sig är helt bortkastat. Ja, hej då får jag till svar då...

  • CvW

    De sporrar absolut varann till att göra galna saker. Är femton månader och nu har de upptäckt att en stol är flyttbar och kliver de upp där så kommer de upp på sidebordet där de roliga pennorna står. Fast steget upp är ganska långt men man kan se hur de pushar varann att våga.
    Är tvilling själv så min mamma sa att det var rätt åt mig nu fick jag se hur hon haft det med mig o syrran.

  • Lindzy

    Jag bara ler när jag läser era inlägg.......känner igen allt ni skriver.Mina killar är snart 3 år och gissa om det är bus hemma.I bland får vi dela på dom när det går över styr.
    En är lite lugnare men det mäsrks bara när han är ensam för brorsan triggar i gång honom.
    Lycka till alla,ska nu ta bort kritmålning på väggarna

  • twins

    Hej alla jag har 4barn dotter 12 son 9 och så fick vi tvillingar 2012 så nu är dessa busar 3 år och jag känner igen att dom triggar hittar på bus hela tiden twinsen är överallt toan är jämt full med papper har man apelsin framme ja då polerar dom golvet osv händer grejer hela tiden säger man åt dessa små busar så flinar dom bara och hittar på nåt nytt men kul är det hur jag orkar vet jag inte jag bara älskar mina barn jag får väl igen antar att jag va busig själv när jag va liten

Svar på tråden Busiga tvillingar?