• Bullfa­n
    Äldre 17 Dec 22:36
    1482 visningar
    7 svar
    7
    1482

    Hjälp mig att njuta!

    Jag är så typiskt mammastressad! Jag vill kunna sluta stressa upp mig och njuta jag med =(

    Sover dåligt på nätterna för jag bara lixom väntar på att knodden ska vakna till och behöva napp/bli omstoppad.
    När han är vaken stressar jag upp mig över att han inte ska bli uttråkad.
    När han sover stressar jag med disk, matlagning osv.

    Det hjälper ju inte direkt att jag både äter och dricker för lite så jag är pisstrött jämt, men hur f-n hinner ni mammor med att laga mat om dagarna? Så länge kan inte min sötis underhålla sig själv så jag har tid att göra mat! :O

    Hjälp mig coola ner!

  • Svar på tråden Hjälp mig att njuta!
  • WimZy
    Äldre 17 Dec 22:39
    #1

    Oj, det kunde vara jag som skrivit det....
    Jag vill också veta!


    Bullfan skrev 2008-12-17 22:36:15 följande:
    Jag är så typiskt mammastressad! Jag vill kunna sluta stressa upp mig och njuta jag med =(Sover dåligt på nätterna för jag bara lixom väntar på att knodden ska vakna till och behöva napp/bli omstoppad.När han är vaken stressar jag upp mig över att han inte ska bli uttråkad.När han sover stressar jag med disk, matlagning osv.Det hjälper ju inte direkt att jag både äter och dricker för lite så jag är pisstrött jämt, men hur f-n hinner ni mammor med att laga mat om dagarna? Så länge kan inte min sötis underhålla sig själv så jag har tid att göra mat! :OHjälp mig coola ner!
  • Linda MI
    Äldre 17 Dec 22:50
    #2

    Jag tror att endast du själv kan hjälpa dig själv. Jag har varit exakt likadan tills den dagen då jag var tvungen att själv ta det lugnare. Då förstod jag hur viktigt och ROLIGT det är att få njuta av sitt barn!Tiden går så himla fort och småbarnsåren likaså. Vi ångrar oss om vi inte tar tillvara på detta.

    Vi har infört att efter dagis så är det mys och gos i en timme. När maken kommer hem lagar han och sonen middag ihop oftast.Sen är det lek, ibland tillsammans med oss men ofta själv. Det märks sådan skillnad när han har fått sin "egen" timme med någon av oss. Innan var han gnällig och ville bli buren mycket. Sen spelar självklart ålder in också.Vi har även introducerat honom i alla vardagssysslor vilket har gjrt att han är en stor hjälp vid dukning,plocka ur diskmaskin, torka och dammsuga. Han gillar att få hjälpa till och vara delaktig. Men för den skull så måste man ibland bara släppa på sina egna krav på hemmet och vara förälder med kvalite!Jag njuter alla dagar och har aldrig skrattat så mycket sen jag släppte på mina krav lite grann. Vi har verklignén buskul ihop:)
    Nu skall jag vara hemma med liten bebis och storebror vilket blir en ny utmaning!
    Lycka till!

  • Bullfa­n
    Äldre 17 Dec 22:59
    #3
    Svar på #2
    Tack för bra svar!
    Jag är en stressad person av naturen kanske skulle tillagts också, men nu har jag ju en anledning om något att verkligen försöka ändra på det!
  • en blev två
    Äldre 18 Dec 15:32
    #4

    Är du tillbaks på jobbet eller är du mamma ledig?
    Själv är jag hemma med våra tvillingar på 1 år och en kille på 4 år.
    Kan du laga middagen när lillen sover middag så ni bara har att värma det när det är dags för middag.
    Sen gör vi ofta lite stor kok så vi kan äta rester. På måndagen lagar jag så det räcker till Måndag och Onsdag och på Tisdagen lagar jag till Tis. och Torsdag.

  • Äldre 30 Dec 21:42
    #5

    Jag fick ett gott råd av en vän; börja inte fixa med sådant du inte kan avsluta.
    Jag lagar ofta inte mat på dagen (från början glömde jag det rentav) utan det gör min sambo när han kommer hem fr jobbet.
    En sjysst deal tycker jag... till en början iaf :)
    Laga stora portioner o frys in så du lätt kan ta fram o värma i micron, om du har en vill säga :)
    O stressa ner... ta vara på dagen o ta bort de flest måsten som man bunkrar upp med.

  • Ilonas­mamma
    Äldre 30 Dec 22:01
    #6

    beror ju lite på ålder på barnet vad man hinner med på vilken tid om dygnet

    när min dotter fortfarande sov middag efter lunch så förberedde jag ofta middagen som vi skulle äta på kvällen då.

    skalade potatis och la i kastrull som jag sedan bara bytte till nytt kallvatten innan kokning. La kyckling eller fiskfileer i form och krydda/marinera och sen fick formen så i kylen tills det va dags att sätta in i ugnen, så sen när middagen ska sättas igång så är det bara spisen och ugnen som ska på!

    matlåda till lunch som jag och dotter äter...eller så fick dottern något snabblagat och sov middag på väg ner på stan så jag fick luncha med ngn

    diskar det man kan medan man lagar mat, byttor/skärbräda verktyg osv...det går så mkt fortare att diska när det precis blivit smutsigt.Nu har vi diskmaskin så det är skillnad, men vi har inte alltid haft det. Och att allt man behöver när man ska laga mat är diskat redan...så man inte behöver gör det precis innan man ska laga mat.

    fyller tvättmaskinen på kvällen och sätter på den på morgonen, hänger när som helst under dagen...gör inget om det ligger ett tag.

    på kvällarna... slänger ihop en köttfärslimpa eller någe annat..idag har jag gjort pannacotta tills imorn...tar ju typ 10min bara eller nåt iaf.

    sen brukar jag plocka fram och förbereda så mkt det går under dagen.

    några minuter här och där gör mkt, istället för att göra allt på en gång.

    och viktigt...att var sak har sin plats! då behöver man aldrig plocka undan ngt om man lägger tillbaka det direkt när det är använt.

    Och hittar man inte ngt då man behöver det så bli man ju stressad..tex sax, rumpsalva..blöjor, tvättlappar...dl mått...stekspade osv.

    har även hunnit moppa alla golv idag...plockat undan lite grann som dottern dragit fram...suttit här otaliga TIMMAR...varit på affärn och apoteket...varit på lekland med dottern och syrran o systersonen.

    Sen brukar jag ta en runda innan läggdags och plocka undan det som står framme...kke städa toaletterna(max 10min)

    Nu ska jag plocka och hänga tvätt och lägga in torr tvätt i skåpen..kommer ta max 20 min.

    Men jag behöver inte så mkt sömn...jag gör lika mkt hemma som innan jag fick barn..lika mkt tid vid datorn och lika många serier ser jag på....skillnaden är att jag sover 5 timmar mindre om dygnet!

  • Elfie
    Äldre 17 Jan 15:16
    #7

    Är också väldigt stressad av naturen, har dessutom svårt att släppa på mitt kontrollbehov.

    Har i små steg försökt komma över detta genom att strunta i en sak i taget och låta pappa göra hushållspyssel på sitt sätt.

    Vilken hjältinna du verkar vara Ilonasmamma, hinner du med allt detta under en och samma dag...blev helt knäckt av att bara läsa hälften. Just detta att hela tiden ha 100 små grejer att göra är det som stressar mej mest. När min man kommer hem på kvällen tycker jag däremot att det är ganska skönt att pyssla lite med mat, tvätt o liknande så får pappa möjlighet att vara med lille killen. Sedan delar vi på ansvaret att se till att jag har mat som är enkel att värma upp på vardagarna, funkar finfint! Ett tips är också att röja odentligt på söndag så börjar veckan bra, sedan har allt förfalit lagom till helgen igen :)

Svar på tråden Hjälp mig att njuta!