Inlägg från: Jannamia |Visa alla inlägg
  • Jannamia

    Bleka håret

    Jag är i v 31 och har slingat håret precis i samma utsträckning som tidigare. Rådfrågade min frisör innan och hon sa att resultatet kan bli annorlunda i och med att hårkvaliten försämras. Dagens färg och blekmedel är avsevärt mycket mildare än för ett par år sedan.. Så det ska absolut inte vara någon fara!

  • Jannamia

    I en nyligen publicerad artikel i DN, framgår att många ingredienser i hårvårdsprodukter är hälsofarliga. Vad gäller effekter på fostret är det få studier publicerade. Allmänt kan man säga att man skiljer mellan olika behandlingar som färgning, permanent och blekning. Olika kemikalier med en rad hälsoeffekter används. De vanligaste effekterna är irritation och allergirisken vid hudkontakt. En lång rad studier har också gjorts ang ev cancerrisk. En liten ökning av cancerrisken har observerats för frisörer, men man vet inte vilka kemiska ämnen som ligger bakom cancerförekomsten. Man har också kunnat observerat en ökning i missfall och lägre födelsevikt hos frisörer, vilket bör ge en viss indikation att dessa produkter kan skada fostret. Se i denna artikel (pdf). Jag vill själv anta en restriktiv hållning ang användningen av hårfärg under graviditet och amningstiden, då en liten mängd kemikalie absorberas genom huden och man kan inte utesluta påverkan på fostret. Man brukar rekommendera att avstå så långt möjligt från användningen av kemiska produkter under de tre första månader av graviditeten då organen skapas, men även under amningstiden. Om man vill använda hårblekmedel eller färgning är det mycket viktigt att läsa informationen på förpackningen, följa instruktionerna och använda skyddshandskar. Vid osäkerhet kan man ta kontakt med leverantören.

Svar på tråden Bleka håret