• jojoruth

    Fler som inte får vara njutningsförälder?

    Varför känns det så fel att jag har en dotter på tre månader som sover 8-12 timmar varje natt. Jag har inga större problem med amningen just nu. Hon e go och glad för det mesta.

    Men när jag säger detta till någon så verkar dom så tjuriga.
    Jag vet att alla inte har det så särskilt inte när dom e så små.

    Jag tycker att det är underbart att få sova hela nätterna.
    Och att det inte är några större problem nu, hade det den första månaden.

    Finns det fler som möts av tjurigheter bara för man har det bra just nu??

  • Svar på tråden Fler som inte får vara njutningsförälder?
  • straw2008

    Nästan alla har det så bra i min mammagrupp så där skryter vi om vartannat!

    Bort med bittra föräldrar!

  • lillacoconut

    Klart man blir tjurig när man inte får sova längre än ett par timmar i taget! :D
    Men - lyllos er, njut!

  • Andrea85

    fattar inte det där. Jag får inte sova hela nätterna fast pojken är snart åtta månader. Men våran nattsömn lär ju inte bli bättre eller sämre pga att ni får sova. varför inte unna någon annan det man själv strävar efter. Nä ska man vara så avundsjuk och bitter kan man gott vara utan nattsömn

  • Everton

    Jösses ja! Det verkar som om ju mer man lider dessto "bättre" mamma är man. Jag brukade ta min lilla tös till ett babycafe och där skröt alla om hur dåligt deras barn sov på nätterna och hur mycket de uppoffrade åt sina små, de oroade sig över mat...över sömn...över allt möjligt. Sedan blev de nästan arga på mig eftersom min dotter sov bra och åt bra.

    Det märkliga är att många av dessa mammor faktiskt VALDE att ha det just så jobbigt. Minns särskilt en kvinna vid namn Lucy. Hon VÄCKTE sin son på natten pga allt möjligt konstigt "åh han kanske var törstig", "hans blöja var våt", "jag tror han drömde något otäckt" osv osv osv. Samma med maten, åh som hon ojjade sig över hur pass lite han åt till lunch och middag...men när jag spenderade en dag med henne och hennes son märkte jag att hon stoppade saker i munnen på honom konstant! Inte så konstigt då att han inte ville ha hela sin middag. Hon bokstavligen sprang efter honom på lekplatsen med en burk mat och en sked och stoppade in den i munnen på honom med jämna mellanrum.

    Jag misstänker att många föräldrar verkar tro att om de har det bra så kommer de "straffas" på något sätt...det "onda ögat" ser dem och kommer göra så att något otäckt händer ens barn. Detta går tillbaka till urminnes tider, förr fick kvinnor inte gå ut överhuvudtaget tiden efter de fött barn, de var isolerade hemma och de fick absolut inte göra något roligt...för då fanns risken att det onda ögat skulle se dem och barnet skulle dö. Jag tror bergsäkert på att mycket av detta ligger kvar. Om man ser till att lida så mycket som möjligt, då kommer ingenting hemskt hända ens unge.

  • Tant Green

    Jag tror som lillacoconut, när man själv lider av svår sömnbrist är det svårt att glädjas åt någonting Ha överseende med dem som inte mår så bra...

  • jojoruth
    Tant Green skrev 2008-12-30 19:32:26 följande:
    Jag tror som lillacoconut, när man själv lider av svår sömnbrist är det svårt att glädjas åt någonting Ha överseende med dem som inte mår så bra...
    Det sjuka med dom som har sagt till mig är att många av dom har inte barn själva än.
  • 06och08

    oj det låter så jävla skönt....
    min lilla tös är 2 månader och sover kanon bra vissa nätter andra inte...men jag är lycklig för det... det kunde ju ha varit mycket värre... hon kunde ju ha vaknat varje timma ,,, har du nåt tips


    jojoruth skrev 2008-12-18 19:19:43 följande:
    Varför känns det så fel att jag har en dotter på tre månader som sover 8-12 timmar varje natt. Jag har inga större problem med amningen just nu. Hon e go och glad för det mesta.Men när jag säger detta till någon så verkar dom så tjuriga.Jag vet att alla inte har det så särskilt inte när dom e så små.Jag tycker att det är underbart att få sova hela nätterna.Och att det inte är några större problem nu, hade det den första månaden.Finns det fler som möts av tjurigheter bara för man har det bra just nu??
  • sweran

    unnar er med "lyxbebisar" all er sömn ni bara kan få...
    min lilla tös på 4 månaer äter minst 3-4 ggr per natt, men inte är jag en trött o tjurig mamma för det... jag vaknar ju bara till, slänger fram bröstet o sen somnar jag om medans hon äter.. det är väl den stora fördelen med samsovningen skulle jag tro

Svar på tråden Fler som inte får vara njutningsförälder?