• Anonym (Fragm­in)
    Äldre 19 Dec 22:35
    1631 visningar
    14 svar
    14
    1631

    Fragmin...någon mer?

    Hur ser ni ut där ni sticker? Jag får stora/ömma/fula blåmärken och det tar väldigt lång tid innan de går bort. Finns det ngt jag själv kan göra för att påverka/minska detta?

    Tacksam..

  • Svar på tråden Fragmin...någon mer?
  • Anonym (Fragm­in) Trådstartaren
    Äldre 19 Dec 22:43
    #3

    Blodförtunnande...om man haft blodpropp i tidigare graviditet.

  • Anonym (Fragm­in) Trådstartaren
    Äldre 19 Dec 22:45
    #4

    Betty Boop skrev 2008-12-19 22:42:55 följande:


    Jag är inte gravid men har fått Fragmin nu efter en magoperation. Jag har fått det förrut vid en annan operation också. Jag tog den sista sprutan härom dagen. Jag ser också hemsk ut och har STORA blåmärken. Jag har dock lätt för att få blåmärken pga en blödningsbenägenhet. Jag tror inte att det finns så mycket annat att göra än att försöka sticka lite "smidigare". Jag har låtit min mamma som är sjuksköterska sticka ett par gånger och då blev det inte så farliga blåmärken, hon är ju van vid att sticka.
    Kan det bero på var man sticker, alltså vad man träffar? Tekninken i sig eller bara hur benägen man är att få blåmärken. Konstiga och svåra frågor, jag vet, men detta är verkligen ett problem för mig...

    tack för svaret btw!
  • Anonym (Fragm­in) Trådstartaren
    Äldre 19 Dec 22:49
    #6

    Ja..där sticker jag med, men usch...jag ser misshandlad ut!

  • Anonym (Fragm­in) Trådstartaren
    Äldre 20 Dec 06:51
    #10

    det kanske är en ide...att ta det väldigt långsamt?!

    Liljan77:

    jag tar mina sprutor hela grav. + tre månader efter förlossning, och det känns som väldigt länge, om inte annat så blir det ganska många stick...(och många blåmärken. det jag tycker e så trist är att varje blåmärke blir stor som en 5-krona minst. Vilket gör att benen är helt svarta efter 12 månader! det tar låång tid för det att försvinna.)

    Fler med tips som kan minska mängden eller iaf storleken på blåmärkerna?

  • Anonym (Fragm­in) Trådstartaren
    Äldre 20 Dec 07:06
    #12

    zem:

    Så upplever jag det med, iaf med de första två. Men nu med trean tycker jag att varje spruta ger ett stort märke. skumt..

    Upplevde du att förlossningen påverkades av fragminet? Jag förlorade mycket blod med tvåan och var riktigt dålig på BB, men vet inte om det hade med fragminet att göra och frågade faktiskt aldrig heller. Det var ju så mycket annat som var positivt!

    Tack för ditt svar!

  • Anonym (Fragm­in) Trådstartaren
    Äldre 20 Dec 11:09
    #14

    Zem:

    Skönt för dig att du inte behövt ändra dosen. När jag fick blodproppen i första graviditeten tog jag ibland 4 sprutor om dagen...just för att få rätt dosering. Men nu med tvåan och trean är det samma dos hela grav.

Svar på tråden Fragmin...någon mer?