• Eva S

    Hur hög feber kan de få vid tandsprickning?

    Ebba har just fått tand nummer 9 och 10 i dagarna. När hon fått tänder innan så har hon visst blivit grinig men någon feber har vi inte märkt av. Nu hade hon 39,2 grader en dag och förmodligen ännu högre dagen innan. Kan det verkligen bara vara tänderna som orsakar så pass hög temp? Vi har inte märkt av att det skulle vara någon sjukdom på gång.

  • Svar på tråden Hur hög feber kan de få vid tandsprickning?
  • Prinsarnas Mamma

    i samband med att lillkillen fick sin första tand låg hans feber på över 40 grader så jo nog kan de var pga tänderna... Hoppas hon kryar på sig snart!!


    **Mamma till Jakob (18/9-06) och Gabriel (25/6-08)
  • Eva S

    Prinsarnas Mamma skrev 2008-12-20 22:17:59 följande:


    i samband med att lillkillen fick sin första tand låg hans feber på över 40 grader så jo nog kan de var pga tänderna... Hoppas hon kryar på sig snart!!
    Oj det var mycket! Bra att veta att det troligen är tänderna så vi slipper oroa oss över annat.
  • Prinsarnas Mamma

    ger ni alvedon? hjälper det? om inte så går det att ge ipren/bufren emellanåt.


    **Mamma till Jakob (18/9-06) och Gabriel (25/6-08)
  • Eva S

    Prinsarnas Mamma skrev 2008-12-20 22:21:21 följande:


    ger ni alvedon? hjälper det? om inte så går det att ge ipren/bufren emellanåt.
    Vi ger flytande Panodil för tillfället. Verkar funka hyfsat iaf men hon blir inte helt feberfri. Piggare blir hon iaf och lite mindre gnällig.
  • Prinsarnas Mamma
    Eva S skrev 2008-12-20 22:25:12 följande:
    Prinsarnas Mamma skrev 2008-12-20 22:21:21 följande: Vi ger flytande Panodil för tillfället. Verkar funka hyfsat iaf men hon blir inte helt feberfri. Piggare blir hon iaf och lite mindre gnällig.
    skönt det hoppas hon kryar på sig snart!!! O va lite uppmärksamma på allmäntillståndet m.m iaf utifall det inte skulle vara tändsprickningen som orsakar febern.
    **Mamma till Jakob (18/9-06) och Gabriel (25/6-08)
  • Eva S

    Prinsarnas Mamma skrev 2008-12-20 22:27:32 följande:


    skönt det hoppas hon kryar på sig snart!!! O va lite uppmärksamma på allmäntillståndet m.m iaf utifall det inte skulle vara tändsprickningen som orsakar febern.
    Tack! Hon har somnat nu så jag ska passa på att göra samma.
  • kaffe

    Tandsprickning ger inte feber. Däremot kan dom små bli gnälliga pga att det gör ont. Med tanke på att det är 20 tänder som ska komma upp, så är det kanske inte så konstigt om det någon av dessa 20 gånger sammanfaller med att barnet har feber. Men det beror inte på tänderna.

  • Fru 31maj

    kaffe skrev 2008-12-20 22:31:32 följande:


    Tandsprickning ger inte feber. Däremot kan dom små bli gnälliga pga att det gör ont. Med tanke på att det är 20 tänder som ska komma upp, så är det kanske inte så konstigt om det någon av dessa 20 gånger sammanfaller med att barnet har feber. Men det beror inte på tänderna.
    Tandsprickning kan visst ge feber och försök inte lura i nån nåt annat.
    Visst , läkare säger att det inte gör det , men föräldrar säger nåt annat.
    Jag har tre barn och alla har fått feber när de fått tänder. Inga lyckträffar alltså!!!

    Min lilltjej fick över 39 grader sist så det kan mycket väl vara tänderna.
  • kaffe

    Fru 31 maj... Jag försöker inte lura någon, endast påpeka fakta. Det finns inga som helt vetenskapliga belägg för att tandsprickning ger feber.

  • paula26

    min dotter hadde ganska hög feber när hon fick sin första kindtand...8det komm tre tänder sammtidigt. nu var det så att jag tyckte att tandköttet var lite väl svullen, så jag gick till tandläkaren med henne. hon hadde fått en liten infektion i tandköttet som hon fick antibiotika för. läkaren sa att det är lika för alla ban, vissa får aldrig feber, andra får runt 38 o vissa barn runt 40...

Svar på tråden Hur hög feber kan de få vid tandsprickning?