• Lill Mamsen

    Små barn med ADHD (1-5 år)

    Jag söker efter er som har små barn med ADHD eller som misstänker att de har det.

    Hur är ditt barn? Varför misstänkte du att just ditt barn har ADHD? Vad var det som var utmärkande?

    Jag vet inte om min son har ADHD eller inte men han är i alla fall väldigt aktiv och är ständigt i rörelse och pratar konstant och högt. Han är impulsiv och orädd och väldigt framåt och social. Han är smart och en riktig tänkare.

    Jag har läst en del om ADHD och tycker att en hel del stämmer in på honom och en del inte. Oavsett är jag ändå intresserad av ämnet och vill höra hur andra föräldrar har det med sina barn och hur de hanterar problem som uppstår.

  • Svar på tråden Små barn med ADHD (1-5 år)
  • Lill Mamsen

    Okej, men vad är det som har fått de föräldrarna att misstänka att barnen har ADHD? Vad är första tecknen? Har en del erfarenhet av hur det kan se ut i skolåldern men inte i förskoleåldern mer än att de är överaktiva?

  • Lill Mamsen

    ludenben skrev 2008-12-21 22:06:10 följande:


    Min son fick sin utredning när han fyllt 4 år... återkommer med mer men måste logga ut nu. Han har svår ADHD, han är 6 år nu.
    Låter intressant, hoppas jag för höra mer från dig
  • Lill Mamsen

    Väldigt intressant att höra era berättelser. Som det känns just nu så tror jag inte att min son har ADHD. Nog för att han är väldigt aktiv och impulsiv men det går ju i viss mån att resonera med honom. Han ägnar sig även åt lugna saker också som t.ex. bygga pussel, rita, spela spel, pyssla. Han är intresserad av bokstäver och var väldigt tidig med talet. Om man har ADHD så är har man väl koncentrationssvårigheter eller hur? Och det tycker inte jag att han har. En bekant till mig hävdade att man inte behöver ha koncentrationssvårigheter utan att man bara kunde vara överaktiv och impulsiv.Men precis som jeikei skrev så är det ju koncentrationssvårigheter med eller utan hyperaktivitet som ADHD står för. Han hävdade däremot att han var helt säker på att min son har ADHD vilket var en av orsakerna till att jag startade tråden. Han ska göra utredning för båda sina barn. Men den ena har lätt i skolan och när jag sa att jag inte trodde att han hade ADHD så frågade han mig om alla som har ADHD måste ha det svårt i skolan, vad tror ni? För att kunna sätta en diagnos så måste ju svårigheterna visa sig i fler miljöer än bara hemmet. De barn med ADHD som jag mött har i alla fall haft svårigheter i skolan. Inte på grund av att de inte förstår för de är ju ofta väldigt smarta, utan p.g.a. att det blir svårt att koncentrera sig i en stor klass där det är mycket rörelse och ljud som stör deras koncentration.

    Hur har ni och era barn blivit bemötta i skolan? Vad tycker ni som föräldrar att lärarna ska tänka på och göra? Jag läser ju själv till lärare och vill göra mitt allra bästa för de elever jag kommer få ta hand om.

  • Lill Mamsen

    Många verkar ha problem med mat och sömn, på vilket sätt? Har de svårt att somna in, vaknar på nätterna? Äter dåligt?

    Det som ni beskriver som avvikande stämmer överens med det jag sett i skolvärlden, t.ex. utbrott, svårt att vara stilla, inte veta vad som ska hända t.ex. oplanerade saker de behöver struktur och rutiner, svårt för motgångar, att påbörja, genomföra och avsluta ett arbete, blir störd av det som händer runt omkring, impulsiva. Nog för att det visar sig olika på alla, de är ju olika individer, jag har mött flera olika typer. Men de har ju gemensamma svårigheter ändå, även om de visar sig på olika sätt och det brukar ju vara ganska så lätt att se dessa barn.

    Är det någon som fått medicin? Jag var faktiskt skeptisk mot det förut men har verkligen sett att medicin kan göra underverk.

  • Lill Mamsen

    Vad tycker ni om att placeras i enskild grupp? Nu har det ju blivit mer vanligt att allt ska lösas i det "vanliga" klassrummet utan assistent, vad tycker ni om det, bra eller dåligt? Skolan ska ju anpassa sig efter alla individers behov och förutsättningar oavsett diagnos eller inte och inte tvärtom att barnen är de som ska anpassa sig. Men jag har sett de som är 30 stycken i klassen med massor av förflyttningar där det finns de barn som har diagnoser och inte klarar av det. Då är det ju skolans uppgift att ändra organisationen så att det fungerar och inte flytta ut de som inte klarar av det eller vad säger ni? Skolan är ju till för alla.

    Nu blir det många frågor och funderingar och ni får svara på det ni känner för. Tyckte bara att det var ett bra tillfälle att få veta lite om hur föräldrarna tänker.

Svar på tråden Små barn med ADHD (1-5 år)