• Äldre 27 Dec 20:00
    16339 visningar
    8 svar
    8
    16339

    Rättigheter/skyldigheter vid ensam/gemensam vårdnad?

    Hej, jag är i behov av att veta skillnaden mellan gemensam/ensam vårdnad? Jag har varit tillsammans med barnets pappa men har nu valt, efter mycket trassel, att inte vara tillsammans med honom. Han vill fortfarande vara tillsammans men vill inte ha barn eller bo med mig : )så jag antar att jag vill ha ensam vårdnad. Men vad finns det några nackdelar med att ha ensam vårdnad om man ändå inte kommer att leva ihop? Och hur löser man umgänget i början? vilka skyldigheter har jag?är det någon som har erfarenhet av hur man gör om man inte är tillsammans innan barnet är fött, det är ju lättare om man lever ihop och sedan skiljer sig, då har ju barnet ett naturligt band till pappan. Barnets pappa vill ha kontakt med barnet.

  • Svar på tråden Rättigheter/skyldigheter vid ensam/gemensam vårdnad?
  • Jasusu
    Äldre 27 Dec 20:04
    #1

    Skillnaden är det juridiska.
    Vid gemensam vårdnad så måste ni kunna komma överens om saker som rör barnet dvs vilken förskola,skola barnet ska gå på, öppna konto, ansöka om pass.

    Vid ensam vårdnad så får du alla info om barnet och får även ensam bestämma om det juridiska rörande barnet.

    Skyldigheter du har som vårdnadshavare och boendeförälder är att främja barnets kontakt med sin pappa och ev farföräldrar.
    Du bör se till så att barnet kan få umgänge med sin pappa utefter barnets ålder och mognad.
    Ibörjan när barnet är nyfött så handlar det om några få timmar i veckan som sedan utökas utefter barnets mognad

  • majken­70
    Äldre 27 Dec 20:06
    #2

    Hej

    Är i samma situation som du. Jag "googlade" på enskild vårdnad och fick en massa information. Det är stor skillnad mot gemensam, bäst att du kollar och läser själv. Jag har också mkt funderingar kring hur en god kontakt och anknytning till pappan ska etableras. Jag har bra kontakt med honom men själv valt att vara ensam. Det går ju inte att ha varannan vecka med ett så litet barn. Hur tänker du/ni?

  • Jasusu
    Äldre 27 Dec 20:10
    #3

    Åh nej det går inte alls med varannan vecka.
    Det rekommenderas för övrigt inte förän barnet är över 3 år

    Man brukar ju ofta börja med att pappan kommer hem till mamman någon timme i början 2-3 dagar i veckan.
    Som med tiden utökas till flera timmar.
    När barnet kan vara utan amning i några timmar så kan pappan ta med barnet på promend och hem till sig över dagen.

    Vid ett års ålder så brukar man oftast införa en övernattning i veckan.

    Så ser rekommendationerna ut men barn är ju individer.
    Vissa klarar av en natt i veckan tidigare och vissa behöver längre tid på sig.

  • Äldre 27 Dec 20:26
    #4

    Majken: Tycker själv att det är svårt. Men det var just det där hur mycket kontakt det bör vara i början. Som sagt varannan vecka känns ju avlägset när det gäller en bebis. Hur tänker du/hur känner du?

    Nobless (eller någon annan): tack för svaret! jag tror att jag och exet har en sån bra relation att vi kan lösa saker smärtfritt, men om man blir oense vad händer då? vad kan fadern kräva? om nu fadern vill ha gemensam vårdnad, hur ofta får han det? om det nu finns statistik på det. Känner mig skrämd av tanken på att jag då kanske inte kan flytta/byta stad på 18 år. Jag vill gärna samarbeta för mitt barns skull men vill inte gärna bli styrd de närmsta 18 åren. Är uppvuxen i en annan stad och kan ibland fundera på att flytta tillbaka då jag har stöd från min familj och nära vänner, men det är bara en tanke.

  • Jasusu
    Äldre 27 Dec 20:29
    #5

    Har ni som regeln en bra relation så är nog chansen stor att han får igenom gemensam vårdnad efter att ni gått samarbetsamtal.

    Dock så kan du ju flytta fast ni har gemensam vårdnad.
    Skatteverket gör då en utredning på vart barnet har sin dygnsvila och kommer sedan att skriva barnet hos dig tids nog.
    Dock så ska du vara beredd på att pappan då faktiskt kan yrka på boendet för då är det du som rycker upp barnet från en van miljö.

  • Äldre 27 Dec 20:49
    #6

    Vad krångligt det kan bli. Hoppas att det löser sig smidigt. Vad har ni för syn/åsikter om jag längre fram i graviditeten skulle vilja flytta till en annan stad? Jag är rädd att jag kommer att att känna mig ensam och ibland vara i behov av hjälp och det kan jag få där min familj bor. Jag flyttade för att bo med honom och skulle skulle bo kvar även om jag var singel men känner mig nu lite osäker på om jag fixar det själv med en liten bebis??? har några få vänner men ingen som har barn i den stad jag bor i nu. Men är det grymt mot fadern att flytta? då det försvårar deras umgänge.

  • Äldre 15 May 09:25
    #7

    När det gäller den ekonomiska biten då? måste då mamman bli tvungen att behöva betala hela konstnaden när barnet ska åka till sin pappa ?

  • Tornad­o71
    Äldre 2 Jan 20:39
    #8

    Ni måste tydligen dela på kostnaden för resorna eller betala varanan gång. Kolla med www.minna.se som är en organisation för ensamstående i Sverige.

Svar på tråden Rättigheter/skyldigheter vid ensam/gemensam vårdnad?