• Tmed3
    Äldre 29 Dec 18:00
    3660 visningar
    15 svar
    15
    3660

    Bästa vinterkläderna... snälla hjälp!

    Jag har tre barn och har i åratal försökt hitta de allra bästa vinterkläderna. Har provat mig igenom flera märken i flera prisklasser o nu har jag fått nog.

    Vi är ute mycket, åker mycket skoter och bor i jämtland där det kan vara rätt kallt emellanåt.
    Behöver alltså kläder som verkligen funkar...
    Dottern har en molo-overall o än är vi nöjda med den. Men priset är lite mindre kul att inhandla till alla tre. Och det känns som det måste finnas fler overaller som är riktigt bra, bättre t.o.m
    Sen skor? är det hopplöst att hitta några dom aldrig blir kall i?
    Och vantar? Fick tips om hestra men tycker inte alls dom håller dom små händerna varma.
    Har provat didriksson o både vantar o overall är inget vidare

    Så hjälp snälla... tips kanske på hur man kan klä dom bättre? och så givetvis märken/kläder som verkligen håller dom små varma...

  • Svar på tråden Bästa vinterkläderna... snälla hjälp!
  • La Lola
    Äldre 29 Dec 18:02
    #1

    En bra början om man är ute mycket är kanske ullunderställ?


    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Tmed3
    Äldre 29 Dec 18:04
    #2

    Ja det kanske är en start att byta ut underställen. men händer/fötter är det mest akuta...

  • Äldre 29 Dec 18:04
    #3

    Kolla på skoteroveraller och skoterkängor.

  • Nyfike­n gul
    Äldre 29 Dec 18:05
    #4

    lager på lager gäller under ytterkläder - är dom ordentligt klädda under spelar det i princip ingen roll vad dom har för ytterplagg.

    Fleceunderställ är att rekommendera och jag skulle satsa på overaller/jackor/byxor som är vattenavvisande och har förstärkta knän och rumpa.

    Rejäla sockor i stövlar o skor är det som gäller - se till att ett par tjocka sockar får plats MED utrymme för att vifta på fötterna. Man fryser om fötterna när man inte kan röra på tårna och foten i skorna. Skor/stövlar ska alltså inte sitta åt.

    Gamla hederliga raggsockar är att rekommendera.

    Vantar - då är det tumvantar som håller värmen bäst. Där skulel jag också rekommendera ett par vattenavstötande vantar. Och där gäller samma som för skorna. Man ska röra fingrar och händer i vantarna för att itne frysa.


    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Äldre 29 Dec 18:07
    #5

    Håller med om ullunderställ. Sen är det bästa att använda ullstrumpa också. Händer kan vara lite svårare. Men där gäller egentligen samma. Yllevantar. Visst de kanske blir blöta, men de blir inte kalla. Jag hade såna när jag var liten, stickade lovikkavantar. De kunde bli blöta och tunga men kall om händerna var jag aldrig... Men det kan kännas opraktiskt... Skulle kanske ha tunna ullevantar och sen vattenstoppande vantar över.

    Säger bara det: ylle, yll, ylle

  • rednec­k girl
    Äldre 29 Dec 18:08
    #6

    hej, hej.vi bor i mora och är ute rätt mycket på vintern.till de mindre köper jag reima tec overaller och vantar(inte roligt pris,men efter jul reas mycket ut).de har inte hänt än att de frysit.skor är svårare,har haft både ecco och viking gore tex.i bland fryser de iaf om tårna.vi brukar ha en liten fiffig grej med oss,som vi fått från pop.som man kan gnugga så blir det värme i den.kan användas om och om igen om man kokar i 5 min.värmen håller i ca en halvtimma.perfekt att stoppa in i skor,vantar el var man nu fryser.tom dom stora kan ta med ett par sådana till slalom backen.

  • mammam­utillt­re
    Äldre 29 Dec 18:08
    #7

    Hej hej!

    Ja nu bor inte jag så vi kan åka skoter men jag är oxå noga med att de ska ha bra kläder som håller dem varma och torra.

    Jag brukar köpa polarn o pyret men visst blir det dyrt med tre barn.
    Jag tycker nog reima som jag köpte ett år till tjejen var jätte bra den är smidiig med så man kan ha fleece kläder under då det är mkt kallt.
    Eskimo vinter stövlar hade min tjej och de håller varmt tycker jag, men killarna har kavat känga och jag tycker de är kalla om tårna ibland.

    Jag har sålt mina polarn och reima kläder på blocket och de har varit i mkt fint skick, så det är ett tips att köpa begagnat till dem? märkeskläder håller sig rätt bra tycker jag.

    Vantar köpte jag på hm faktiskt och än så länge har det hållt dem varma, ett tips är att ha tunna vantar i de varma.

  • Heeso
    Äldre 29 Dec 18:12
    #8

    Observera att man aldrig skall ha bomullsstrumpor i tex gore tex skor. Det skall alltid vara ull eller polyester. bomull behåller nämligen fukten vilket gör att de blir kalla.

    Sen är ju ull/eller polyesterunderställ också att föredra. Samma underställ du själv har helt enkelt. Borde finnas i sportaffärer.

  • Allima­c 2004
    Äldre 29 Dec 18:15
    #9

    Bästa jag har testat hittills

    overall: Gneis
    Underställ: Craft
    Skor: Kuoma
    Strumpor: hemstickade ullstrumpor
    Handskar: finska tummhandskar som köps på marknad


    ♥ Lilla My & Harry Boy ♥
  • Tmed3
    Äldre 29 Dec 18:16
    #10

    Åh tack för bra tips.
    Vi kör på fleeceunderställ o det har jag varit nöjd med men ska klämma på ett i ull o se...
    Polarn o pyret har enligt mig värdelösa overaller tyvärr men reima ska jag kolla upp.
    Dom har vantar o så också såg jag. hur är dom?

  • Allima­c 2004
    Äldre 29 Dec 18:22
    #11

    Reima tycker jag blir så lätt nötta på rumpa och knän...


    ♥ Lilla My & Harry Boy ♥
  • Tmed3
    Äldre 29 Dec 18:29
    #12

    Åh ja det vill jag inte, det var mycket det jag störde mig så på med didriksson, efter en säsong var dom helt noppriga o fula...

    Fler tips på riktigt bra handskar?

  • rednec­k girl
    Äldre 29 Dec 18:29
    #13

    reimas vantar är jätte bra tycker jag.pop overallerna är inte alls så bra som reimas,så de köper jag inte mer.tycker inte heller att reimas blir så nötta.man använder ju inte det bästa man har om det inte finns snö ute (iaf inte jag)jag har alltid overall att byta med,beroende på väder.lätt att overaller blir fula i rumpan och på knäna om de inte finns snö som tar emot.

  • Allima­c 2004
    Äldre 29 Dec 18:50
    #14

    Vi har snö heeela vintern, och lite till men jag tycker ändå att reimas blivit nötta...


    ♥ Lilla My & Harry Boy ♥
  • saints
    Äldre 2 Jan 16:47
    #15

    Jag ha tips på bra headwear produkt! Eftersom jag själv gillar Buff så mycket vill jag att folk ska ha sådana. Gudomliga.

    Buffen är så jäkla praktisk. Kan bli mössa, scarf, hjälmhuva, munskydd, pannband m.m..

    De finns nog i sport och fritid,- cykel och motorcykelaffärer

    Annars vet jag att det finns en hel del på:
    www.buffit.se
    www.addnature.se
    www.ethab.se

Svar på tråden Bästa vinterkläderna... snälla hjälp!