• Majras

    17 månader och säger inte mycket som man förstår

    Maja säger mamma, pappa, aj, hejdå, tittut och vovov, men så fort hon vill ha något så är det gnäll tills man har gissat sig till vad hon vill ha.
    Däremot förstår hon väldigt bra vad man säger, tex kan man be henne hämta sin snuttefilt och då gör hon det direkt, eller gå och kolla vad storebror gör osv... Allt det förstår hon perfekt.

    Bör man höra med bvc eller är det helt enkelt så att talet bara kommer en vacker dag?

  • Svar på tråden 17 månader och säger inte mycket som man förstår
  • Min familj

    Talet kommer bara en vacker dag. Minns inte vad våran son kunde för ord i den åldern, men jag minns från att knappt ha sagt något till att det bara bubbla ur ord från honom - som över en natt bara...


    Stolt mamma till 2 jordbarn och 1 ängel!
  • Cecese

    Det är helt normalt och inte alls så ovanligt. Vår son som är 2 år 3 mån har bara sagt några få ord fram tills för någon vecka sen. Då började det bubbla ord ur honom och nu säger han säkert 30-40 ord helt plötsligt, dock inte 2 ords meningar än men det kommer nog det med.


    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Fille Fjonkan

    Mina Pys sa ungefär lika mycket som din dotter i den åldern. Nu är han 22 månader. För ca 2 månader sedan började han säga nya ord varje dag. Och han började härma efter alla ord man sa till honom. Så nu lär han sig snabbt mer och mer och kan göra sig förstådd allt oftare.

    Min Tös var likadan i utvecklingen. Kisen var något tidigare, men han var istället senare med den motoriska utvecklingen. Jag tror det är helt normalt


    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Bevabus

    Men ditt barn är ju jättelitet än så länge, att förvänta sig att det ska kunna tala redan är lite överkurs faktiskt De flesta barn jag känner pratade som om de hade lera i munnen i den åldern och jag fattade knappt ett ord

  • Marie30

    Har inte träffat många ett och ett halvtåringar som talar så man förstår. Det kommer fast det kan nog dröja ett bra tag.

  • Warspirit

    Det där är väldigt individuellt. Vissa barn lär sig tidigare, andra senare, beroende på vilken inriktning ens begåvningar är. Att barnet inte lärt sig tala vid 2 betyder inte att barnet är efterblivet på något sätt, utan snarare på att barnet utvecklat andra banor i hjärnan, som kanske inte visar sig fullt ut förrän de är några år.

    Du ska inte oroa dig för det. Det kommer.

  • Meria

    Min son är 2 år och säger inte mycket man förstår heller. Han har precis börjat härma det vi säger och upprepar. Så det håller på att komma mer och mer nu. Tycker inte att han är så sen heller faktiskt, hade inte förväntat mig att han skulle prata på ett tag. Kul att det kommer nu bara


    ♥ Loke -06 & Isak -08 ♥
  • Skorpan2

    Så har vi det hemma med våran son också (snart 18 mån). Han förstår precis vad vi säger, men när han "pratar" låter det som kinesiska. Ser det dock som ett gott tecken att han försöker sig på ett språk.

  • lindaha

    Min dotter som är 15månader säger bara pappa och vovve. Hon sa mamma förut men det har hon slutat med

  • Pormoicheia

    Sonen är likadan och han har nyss fyllt 2...
    Det kommer när det kommer.
    Att de faktiskt pratar (även om det är lite) och att de förstår vad man säger bevisar ju att de kan, bara det att det inte lossnat helt än.

    Jag tror inte att du behöver vara orolig alls.


    It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • Alvi

    Testa att lära barnet tecken.
    Vår son har lärt sig tecken eftersom hans storasyster använder det pga kromosomskada, hon pratar inte.

    Hade han inte kunnat tecken hade vi nog haft jobbigare dagar, för han tecknar bland annat välling, bada, sova (=trött), bil plus massa andra tecken men de behövs inte för "hans överlevnad"....

  • Yggdrasil

    My god... En 17-månaders pratar inte. Det finns så små barn som får till många ord men de är ovanliga. Du måste väl ha sett fler barn i samma ålder som inte kommunicerar genom ord?

    Alltså, jag blir nästan irriterad - förlåt.

    Det du måste göra är att läsa på lite om barns utveckling - inte kolla på FL för här vimlar det av barn som läser högt ur nationalencyklopedin när de är 4 månader. Ärligt talat - det här skriver jag inte bara för att lugna dig utan även för att jag tycker det är skrämmande att barn får leva med en sådan enorm press. De ska inte bara följa sin utvecklingskurva exakt utan dessutom ligga åtminstone ett år före.

    Det ENDA som inte är normalt och DET ENDA du eventuellt ska ha hjälp med är att se ditt barn som det är och lära dig lägga ribban i en nivå som han/hon har en rimlig chans att nå upp till. Annars kommer du få ett barn som får växa upp med känslan av att inget han/hon gr duger. Inte ett ord om saken behöver du uttala - sådant känns i luften.

  • Esska

    17 månader är jättelitet! Det kommer...

    Vår tjej sa knappt mamma o pappa vid 17 månader och nu vid 2 månader så säger hon nya ord varje dag

  • riskakan

    Majras skrev 2008-12-30 12:06:44 följande:


    Maja säger mamma, pappa, aj, hejdå, tittut och vovov, men så fort hon vill ha något så är det gnäll tills man har gissat sig till vad hon vill ha. Däremot förstår hon väldigt bra vad man säger, tex kan man be henne hämta sin snuttefilt och då gör hon det direkt, eller gå och kolla vad storebror gör osv... Allt det förstår hon perfekt. Bör man höra med bvc eller är det helt enkelt så att talet bara kommer en vacker dag?
    Du har en helt normal 17 månaders, kan jag upplysa dig om. Det finns många barn runt 18 mån som inte ens säger så mycket som din dotter, kanske bara mamma och pappa. Det finns också 18 månaders som redan har börjat prata ganska mycket, men det är som sagt mindre vanligt. Ta henne till BVC om 1-2 år, om hon då inte pratar så mycket mer än hon gör nu. Men inte än! Då kommer de att börja undra vad du har för förväntningar egentligen
  • skrosa

    vår dotter kunde kanske 5 ord när hon var 18 månader sen kom 20-30 ord på en vecka, det bara bubblade till. när hon var 22-23 månader så började hon helt plötsligt prata 2-4 ords meningar, bara så där. så barn tar sin tid men när det kommer så kan allt hända på en dag känns det som

  • örtagård

    Helt normalt. Precis så talar vår 18 mån men han syrra talde treordsatser vid samma ålder - väldigt olika alltså. Men tänk på så mycket han förstår, de förstår ju lika mycket som de som redan pratar, det glömmer man lätt !

    Vår lille lyssnar jättegärna till ganska mycket text i böcker redan. Det gillade inte syrran som var tidig i talet. Så vi läser 20 min varje nattning med honom och han bara ligger och lyssnar. Väldigt olika som sagt, men visst saknar man talet när de brölar ööööö och pekar !

  • Bippa

    fast då kan man undra vem som sätter riktlinjerna för vad de ska kunna på 18 månaders kontrollen. för enligt "grönaboken" som de skriver i på bvc så ska ett barn då kunna tala minst 10 ord och förstå flera.


    riskakan skrev 2009-01-11 11:51:56 följande:
    Majras skrev 2008-12-30 12:06:44 följande:
    Du har en helt normal 17 månaders, kan jag upplysa dig om. Det finns många barn runt 18 mån som inte ens säger så mycket som din dotter, kanske bara mamma och pappa. Det finns också 18 månaders som redan har börjat prata ganska mycket, men det är som sagt mindre vanligt. Ta henne till BVC om 1-2 år, om hon då inte pratar så mycket mer än hon gör nu. Men inte än! Då kommer de att börja undra vad du har för förväntningar egentligen
  • Frod

    Jag tror inte heller att det behöver kollas upp. Men för allas vetskap så ska en 18 månaders enligt utvecklingsbedömningen på BHV kunna 8-10 ord. Dom kraven är lågt ställda (enligt läkaren i barnmedicin som jag lyssnade på förra veckan). Men jag skulle nog inte oroa mig ändå.. Min lilla tjej är 17 månader och säger ca 7 ord. Så hon kommer kanske inte nå upp till målet på sin 18 månaderskontroll. Men man kan ju mer än att träna med barnet. Prata, läsa, sjunga osv.

  • Bevabus
    Frod skrev 2016-05-16 16:02:20 följande:

    Jag tror inte heller att det behöver kollas upp. Men för allas vetskap så ska en 18 månaders enligt utvecklingsbedömningen på BHV kunna 8-10 ord. Dom kraven är lågt ställda (enligt läkaren i barnmedicin som jag lyssnade på förra veckan). Men jag skulle nog inte oroa mig ändå.. Min lilla tjej är 17 månader och säger ca 7 ord. Så hon kommer kanske inte nå upp till målet på sin 18 månaderskontroll. Men man kan ju mer än att träna med barnet. Prata, läsa, sjunga osv.


    Med tanke på att ungen numera är 7-8 år så hoppas jag att TS har slutat oroa sig för länge sen haha
    There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
Svar på tråden 17 månader och säger inte mycket som man förstår