• Äldre 22 May 07:31
    4119 visningar
    15 svar
    15
    4119

    När är det ok eller inte ok att ge sin tonåring alkohol?

    1: alkohol löser inga problem, här blir det nog snarare värrre om du ger den alkohol

    2: Är personen 18+ kan den köpa alkohol i butik och på krogen. Annan alkohol får den vänta med.

    3: det är aldrig okej att langa. Åldersgränser finns av en anledning. Alkohol är extremt farligt, farligare än rökning. Per glas alkoholdryck förlorar man ca 7 timmar av sitt liv, per rökt cigg ungefär 15 min.

    Alkohol skadar hjärnan hos ungdomar eftersom deras hjärnor utvecklas tills de är 25, så åldersgränsen på 20 i sverige är egentligen för låg.

    Ju längre man väntar med att dricka första gången desto mindre är risken att bli beroende, bättre att uppmuntra ungdomarna att vänta än att köpa ut till dem.

    Alkohol leder ofta till våld, övergrepp etc...

    Däremot är det ok enligt lagen att bjuda din 18åring på ett glas vin eller öl till maten hemma, eller en whiskey eller snaps på julafton. Men man får inte ge bort vinet eller det andra i present eller ge bort en flaska som de kan ta med på en fest.

  • Mon 6 May 2019 19:31
    #13
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-05-06 15:33:55 följande:

     Hur många tonåringar, åtminstone om vi snackar 13-16-åringar  är intresserade av att dricka ett glas VIN ?

    En drink kanske många skulle vara tacksamma över i nämnd situation, men tycker inte de flesta tonåringar  att vin är ganska äckligt? Undantaget då kanske champagne vid högtidliga tillfällen.

    Min egen tonåring skulle nog vägra ta emot det där vinglaset i exemplet hur mycket jag än trugade...


    Nja... de flesta drack vittvin och cider när de festade som tonåringar. Själv drack jag inte alls.

    Däremot vet jag att Öl är nått tonåringarna har svårt för, samt tex whisky och sådana spritsorter medan vodka lätt blandades ut med saft eller läsk eller shottades... rödvin var inte poppis i min klass heller;)

    Själv väntade jag tills jag fyllt 18... älskade vin när jag testade det, whiskey likaså, öl tog två försök innan jag lyckades... men de två sorterna jag testade först gillar jag fortfarande inte så;)

    Men mina erfarenheter och observasioner säger att iaf Vitt vin är väldigt poppis bland minderåriga
  • Mon 6 May 2019 19:46
    #14
    Tomelilla15 skrev 2018-05-22 07:46:29 följande:

    Att köpa ut för att veta vad barnen dricker är en illusion. Det kan istället leda till att barnen dricker både det du köpt ut och mer. Dessutom är inte hembränt så vanligt som tidigare så det är inte längre så det finns inte något argument för att man ska ?skydda? barnen mot hembränt genom att köpa systembolags-sprit. Det finns gott om ?vanlig? sprit för barn att få tag på.


    Nä precis. Vet av erfarenhet då mitt ex hade fått cider av sin mamma till en fest. Hennes mamma var ju i tron om att dottern skulle dricka endast det hon fått från mamman... men i själva verket utgjorde det mamman köpt ut kanske knappt en fjärdedel av vad mitt ex drack den kvällen.... jag märkte ju att det började bli aldeles för mycket för henne ganska snabbt villet gjorde att jag beslutade mig för att hålla full koll på vad hon drack då jag viste att hon är en sån som bara dricker och dricker tills det är alldeles flr mycket å sedan bara däckar... så jag lyckades iaf få henne att sluta i tid och så körde jag hem oss till hennes hem å vi var ensamma hemma där då hennes mamma inte var hemma de kvällen... jag beslutade iaf också att meddela hennes mamma hur läget var med henne och att det hade blivit lite för mycket vilket sedan gjorde att mamman aldrig mer köpte ut till sin dotter. Mitt ex blev först sur på mig för det men ändrade sig sedan när hon fick höra om festen och själv såg bilder på hur borta hon var. Efter det var hon själv nogrann med att hålla koll på vad hon drack och hur mycket, å ifall jag var närvarande vid festen brukade hon fråga mig om jag trodde att hon kunde hantera ett glas till etc... det blev mycket bättre på festerna då tyckte hon och av nån anledning fortsatte andra av våra kompisar att göra samma sak... å alla frågade mig... vilket var lite jobbigt men ändå roligt då jag var den enda på festerna som gick nykter... var även fler å fler som började minska drastiskt på drikandet och kanske bara kom med två burkar öl till festen och höll sig till detta.. festerna blev mycket lugnare och roligare för alla då de inte slutade med att nån åkte ambulans eller att hela golvef var nerkräkt eller så...
Svar på tråden När är det ok eller inte ok att ge sin tonåring alkohol?