• SaramedM

    Kontaktbok med förskolan? Hur utforma?

    Jag har någon tanke om att skapa en kontaktbok för M och oss, främst för M
    Men tanken är att hon med en personal ska fylla iden vad som har hänt under dagen , om det har varit någon speciell situation kanske skapa en social berättelse

    Men hur ska man bygga upp en sån? Hon pratar ju bra, men kanske ändå bilder är en bra ide?

    Personalen har lite( ok då, myclet) svårt att inse att M har ett funktionshinder så jag vill ha så mycket som möjligt på fötterna

  • Svar på tråden Kontaktbok med förskolan? Hur utforma?
  • mysmika

    Jag har jobbat med funktionshindrade ungdommar och de har alla haft en sådan bok.
    Lite är ju beroende på vad de gillar osv, men bilder brukar vara populärt.
    Vad har din dotter för funktionshinder?
    De jag har jobbat med har DS, och där står det mest vad de gjort under dagen, om de haft någon aktivitet eller dy finns bilder utskrivna och inklistrade där.
    Vi, där jag jobar på boendet, där de kommer efter skolan, skriver vi vad vi gjort på kvällen, om det hänt något särskilt, och på helgerna skriver föräldrarna i den.
    Tjejen med ADHD, har åxå en bok, där står det främst om det uppstått någon situation i skolan, så man lättare kan "läsa av" henne när hon kommer till oss. Sen, om hon vill kan man prata om det, eller är det ju ren info till oss, som kan förklara tex ett dåligt humör.

  • SaramedM

    Hon har autism

    Bilder, är pecs då?

    Hon har ju ett tal men att prata är inte det samma som att komminuciera....


    mysmika skrev 2009-01-03 14:59:31 följande:
    Jag har jobbat med funktionshindrade ungdommar och de har alla haft en sådan bok.Lite är ju beroende på vad de gillar osv, men bilder brukar vara populärt.Vad har din dotter för funktionshinder?De jag har jobbat med har DS, och där står det mest vad de gjort under dagen, om de haft någon aktivitet eller dy finns bilder utskrivna och inklistrade där.Vi, där jag jobar på boendet, där de kommer efter skolan, skriver vi vad vi gjort på kvällen, om det hänt något särskilt, och på helgerna skriver föräldrarna i den.Tjejen med ADHD, har åxå en bok, där står det främst om det uppstått någon situation i skolan, så man lättare kan "läsa av" henne när hon kommer till oss. Sen, om hon vill kan man prata om det, eller är det ju ren info till oss, som kan förklara tex ett dåligt humör.
  • mysmika

    Går din dotter på en specialskola?
    Isåfall tycker jag det är konstigt att de inte inser det som du skriver i TS.
    Personalen på de skolor "mina" ungdomar går på är väldigt engagerade, och det känns som om de verkligen får de där lilla extra dessa barn behöver.
    Nej, att prata och kommunicera är inte alls samma.
    Hur gammal är din dotter?

  • Mirakel händer

    Vi har en kontaktbok som är utformad med både bilder och text (korta meningar). Sonen kan prata med kan inte läsa, jo lite i varje fall men har svårt att förstå det som läses.

    Vi har delat upp det i olika kategorier;
    Lektion
    Rast
    Matsituation
    Kamratanda
    Bedömning av hans intresse av skoldagen


  • ulricaa

    Liam har en grav CP-skada och utv.störning. Han har en kontaktbok där vi skriver hur han sovit, om han haft kramper under natten och div annat. På förskolan skriver de hur han ätit, bajsat, sovit och vad han tränat och lekt under dagen. De tar också foton varje dag (eller nästan varje dag) som vi kan titta på och prata kring när han kommer hem.


    stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • AnnBrittS

    Vi har en kontaktbok,från början så var det Assistenten som började med den.Där skrev hon om dagen och boken låg kvar på dagis,men om det var något speciellt så skrev vi oxå.

    I skolan så var kontaktbok självklart från början.
    Nu har vår dotter en digitalkamera som följer henne jämt,skolan ,fritids och avlastning tar bilder,så kan vi titta på dem hemma och dottern får berätta med hjälp av dessa.Givetvis så skriver de oxå i kontaktboken.
    Vi tar bilder hemma och klistrar in i boken och skriver så berättar hon efter bilderna,jag drar ut bilder även på det som skola osv, tagit och sätter i boken.
    Skolan berättar att dottern tittar på bilderna slår ihop boken och berättar.

  • Eldo

    Vi har haft en vanlig A4 pärm som kontaktbok. I den har vi haft viktig information om sonens diagnoser samt information om alla hans mediciner. I pärmen har vi även foton på viktiga personer i sonens omgivning (familj, närmsta släkt mm) och saker/djur som är viktiga för honom. Dessa bilder har varit ett stort stöd för honom då han vill berätta något om en person/sak.

    Längst bak i pärmen har vi haft själva kontaktboken där vi föräldrar har skrivit om hur det har varit hemma. Saker som vi kan tänka oss att sonen vill berätta. Förskolan har gjort på samma sätt. Ibland har de eller vi satt in bilder också. Pärmen följer även med sonen till kortids där de skriver om vad de har gjort, vilka mediciner sonen har fått och hur han har sovit. Allt som är viktigt för sonen skrivs i pärmen.

    Vi har som sagt valt att även ha information om sonens olika diagnoser och mediciner i pärmen. Tanken är att om sonen måste akut till sjukhus så ska pärmen följa med honom så att den som åker med honom inte missar viktig information till sjukvårdpersonalen.

    Nu ska sonen börja skolan i januari och kommer att få en annan kontaktbok och kalender därifrån. Den ena är en skoldagbok och den andre är ett vanligt skrivhäfte. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu med den viktiga informationen. Gör nog ett A5-häfte som jag laminerar och sätter spiralrygg i.

  • SaramedM

    Tack för alla tipsen

    Nej hon går på en vanlig förskola,men vi tänker ställa mycket mer krav nu efter jul

    Jag håller på att utforma en A4pärm med en massa info, om hur vi tänker oss att lägga upp träningen, info om metoden vi har valt, träningsplanen jag håller på att skapa, all info vi får från HAB
    Allt tar jag kopior på

    Sen utöver det vill jag skapa en kontaktbok, helst med bilder, funderar på PECS eller pictogram och sen att de tillsammans med M varje dag går igenom dagen med dessa bilder som stöd och skriver ner vad som har hänt

    Jag vill också få dem att jobba mer( varje dag helst) med sociala berättelser runt vad som sker

  • Nattljus

    Vi använder "Idagboken" från teckenhatten, där skriver resursen varje dag sådant som Olle kanske vill berätta, samt på ena sidan hur träningen gått och vad de fokuserat på. Vi har en digitalkamera som går fram och tillbaka varje dag och resursen tar bilder och filmsnuttar. Filmerna älskar Olle att titta på och det blir lätt att prata om dagen som varit. Jag skriver ut ett kort varje dag och klistrar in i idag-boken. Har samlat alla blad i pärmar, jättkul att bläddra i och se hur Olle vuxit och utvecklats, börjar bli några pärmar nu efter tre år.

  • Röda

    Vi använder också idagboken från teckenhatten. Det fungerar bra.

Svar på tråden Kontaktbok med förskolan? Hur utforma?