• DidleyDoo

    Någon i Nairobi??

    Finns det någon som har erfarenhet av Kenya och då framförallt Nairobi?? Kanske till och med någon som befinner sig där nu?? Jag flyttar dit med 6 månaders bebeis om en månad och känner mig skitskraj. Rädd för allt möjligt från tropiska sjukdomar till rån och överfall. Jag skulle också verkligen uppskatta om det finns någon som har erfarenhet och lite visdom att dela med sig av då det gäller malariaprofylax till spädbarn.
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Någon i Nairobi??
  • Jambosana

    Har du kollar SWEA? Även svenska kyrkan håller väl till i Nairobi, det finns också skandinavisk skola där.

    Jag har bara rest i Kenya och Tanzania. Nairobi var ju intressant... Det är våldsamt, men det värsta är koncentrerat till favelorna. Var ska du bo? Är det i nggn av villaöfroterna är det ju rätt cool.

    MEN jag har aldrig träffat så många underbart vänliga och trevlia människor som i dessa två länder! Helt otroliga människor, som trots att de var fattiga inte drog sig för att hjälpa en (man kunde ju förstå om de ville råna en istället!).

    Jag var inte sjuk alls, maten är helt okej där. Små barn och profylax är väl sådär i kombination, myggnät är väl bättre. Dessuotm är det ganska kallt i Nairobi, så malaria är inget jätteproblem där, jämfört med andra områden.

    Har du sett "The constant gardener"?

  • DidleyDoo

    Hej! Tack för ditt svar!!! :) Ursäkta min okunnighet men vad är en favela? Vi kommer att bo tillfälligt vid YAYA centret när vi kommer dit och leta boende därifrån...kollar områden som Kilimani, Westlands, Lavington...vill inte bo för långt från min killes jobb som är mitt i stan.
    Vi flyttar till Nairobi bara för att slippa malarian...tanken är egentligen att vi ska bo i Dar Es Salaam men jag freakade helt ut så nu börjar vi med några månader i Nairobi och sen kanske Tanzania.
    Har inte sett Constant Gardener ännu, måste definitivt det. Har hört att den utspelar sig till stor del i Kibera...uh, jag vill inte bli skrajare än jag redan är..

  • DidleyDoo
    Svar på #2
    Vad ska jag göra där? Ja, jag undrar det med... Haha! Min kille ska jobba, jag ska försöka hitta nåt att sysselsätta mig med så jag inte blir galen antar jag...Hur är det, kan man ta en promenad som ensam mamma eller är det jättefarligt??? Det som skrämmer mig mest är nog tanken på att bli helt isolerad på nån compound med en bebis och aldrig få prata vuxenspråk...
  • Jambosana

    DidleyDoo skrev 2009-01-06 20:53:31 följande:


    Hej! Tack för ditt svar!!! :) Ursäkta min okunnighet men vad är en favela? Vi kommer att bo tillfälligt vid YAYA centret när vi kommer dit och leta boende därifrån...kollar områden som Kilimani, Westlands, Lavington...vill inte bo för långt från min killes jobb som är mitt i stan.Vi flyttar till Nairobi bara för att slippa malarian...tanken är egentligen att vi ska bo i Dar Es Salaam men jag freakade helt ut så nu börjar vi med några månader i Nairobi och sen kanske Tanzania. Har inte sett Constant Gardener ännu, måste definitivt det. Har hört att den utspelar sig till stor del i Kibera...uh, jag vill inte bli skrajare än jag redan är..
    Men Dar är ju MYCKET trevligare än Nairobi! Man kan åka till Zanzibar på helgerna eller på utflykter runtomkring. Dar är inte alls lika farligt.

    Jag vet inte om det heter favela i Afrika, jag menar kåkstäder, typ Kibera. Jo, filmen är jättesorglig, men så otroligt bra.

    Kan du hooka upp med någon anhörig till de som din kille jobbat ihop med? Lär man känna någon viting, så lär man snabbt känna fler.

    Gå ut och gå med barnvagn...hmmm... hittills har jag inte sett något sådant område som det går att göra det i, men jag har inte varit överallt i Nairobi heller...
  • DidleyDoo
    Svar på #5
    Mmmm, jag har också hört att Dar ska vara nice men eftersom malariarisken verkar så överhängande så vågade jag inte börja där. Jag har bara hittat så knapphändig information om hur man går tillväga med bebisar och malaria, det enda jag läser är att det är superallvarligt om de får det..och speciellt falciparum.
    Träffade en vaccinationsläkare här som inte tyckte att jag skulle ge någon typ av malariamedicin till bebisen innan han fyllt ett. Han visste iof ingenting om barn och tropiska sjukdomar överlag så man kan ju undra varför han var vaccinationsläkare. Han ville inte vaccinera mig mot nåt heller eftersom jag ammar fortfarande...Jag undrar verkligen om det stämmer också, känns int ehelt ok att åka utan gula feber vaccin. Rackarns malaria, räcker det med enbart myggnät? Jag är skitnojjig och orolig för lillen. Man blir en helt annan person när man blir mamma, gamla jag hade kastat mig in i det här äventyret med glädje.
  • amnai

    När flyttar ni? Jag har en mailinglista för utlandssvenskar och där finns två som bor i Afrika, inte just Kenya, men de har kanske tips. hör av dig till mig via meddelandefunktionen!

    / eastcoastmom

    grrringo.blogspot.com

  • t e a

    Hej

    Ang malariaprofylax och barn så har jag läst en skrift som jag tror Karolinska har satt ihop, där stod det att lariam (den vanligaste profylaxen när man åker till Tz) kan ges även till mycket små barn (ges i dos efter barnets vikt) man kan även ta den när man ammar. Men jag förstår absolut att du hellre än att ta medicin väljer ett ställe där det inte är lika vanligt med malaria som i Dar. Ett annat förslag på ställe är Arusha, i norra Tanzania, ligger högt och är svalt och malaria är inte lika vanligt som inne i Dar. Trevligare ställe än Nairobi (som jag visserligen inte varit i men inte hört så mycket gott om tyvärr). I Arusha finns det även mycket Européer boende och kanske en lite mer "lättillgänglig" stad än Nairobi då det gäller att röra sig fritt och säkert ute.

  • Amani

    Jambo!

    Jag har själv inte bott i Nairobi som vuxen med egna barn, bara som barn själv i slutet av 80-talet. Jag blir fortfarande lika varm i hjärtat varje gång någon pratar om Nairobi - mmmm, hem ljuva hem! Mycket har hänt sedan min tid, men jag älskade Nairobi. Tänkte bara tipsa om Svenska Skolan, om du vill ha kontakt med andra svenskar - trevligt ställe!

    Jag är så avundsjuk på dig, ni kommer att få det härligt!
    Kram!

  • DidleyDoo

    Hej vad ni är gulliga som svarar!! Jag har fått lite mer kött på benen vad det gäller malariaprofylax och de jag talat med i Dar es Salaam ger inte medicin till sina små eller tar nån själv, man skyddar sig med myggnät på natten och långärmat och myggmedel om man är ute på kvällen. Så, det blir inte så lång tid i Nairobi, kanske bara några veckor medan vi letar boende i Dar. Från vad jag förstått så kan man leva ett lite friare liv i Dar och sen gör det ju ingenting att Indiska Oceanen och kritvita stränder ligger om hörnet.
    På måndag går flyget!

  • Jambosana

    LYCKA TILL och ha det så underbart. Har aldrig rest till ett land med trevligare befolkning än i Tz.

  • marikat

    Hej,

    jag är bara nyfiken på om du hamnade i Dar eller i Nairobi? Vi är kanske själva på väg att flytta till Nairobi nu (med en 4månaders bebis och 5-åring). Vi bor nu Zambia.

    Om du hamnade i Nairobi så är jag jätte glad för alla tips som du kan ge. 

    //Marika 

  • DidleyDoo

    Hej Marika! Jag hamnade på båda ställena, har bott ett år i Dar och bor nu i Nairobi sen April förra året.
    Inboxa mig så kan du få min mailadress och mob nr här i Kenya, då kan du få min version hur det är att bo här!

    Har min 2½ åring i Svenska Skolan och har många mammor med barn i olika åldrar omkring mig så har säkert några tips att ge.
    När sker den eventuella flytten?

    Anna

  • Monka

    Hej.
     Har läst eran tråd här o är ute efter ett kock jobb i Nairobi eller Mombasa på nåt hotell eller en restaurang som ägs av antligen Svenskar eller Europer helst. Har ni nån aning vart man ska vända sig. Har varit Kanya 2 gånger nu o vill gärna åka dit för ca 6 månader o testa bo där lite längre period. Tacksam för alla tips.
     Monika

  • DidleyDoo
    Monka skrev 2011-03-06 18:52:18 följande:
    Hej.
     Har läst eran tråd här o är ute efter ett kock jobb i Nairobi eller Mombasa på nåt hotell eller en restaurang som ägs av antligen Svenskar eller Europer helst. Har ni nån aning vart man ska vända sig. Har varit Kanya 2 gånger nu o vill gärna åka dit för ca 6 månader o testa bo där lite längre period. Tacksam för alla tips.
     Monika
    Uj...är du säker på vad du ger dig in på? Som kock tror jag du lär få en rätt låg lön då de flesta inom yrket är locals och lönerna blir då därefter...det kombinerat med ett vettigt boende för en Mzungu kan bli svårt att få ihop. Som det ser ut nu är det i princip omöjligt att hitta en lägenhet i säkert område för unde 80000 KES.

    Utmed kusten finns det en hel del hotell som ägs av europeer, framförallt italienare...kanske inte direkt i Mombasa men ställen som Diani eller Watamu (som dessutom är mycket trevligare än Mombasa).
Svar på tråden Någon i Nairobi??