• Pica

    Faderskapsutredning före födsel?

    Hej regnbågsbyggare!
    Har någon koll på hur det fungerar med faderskapsutredning efter insemination utomlands? Det måste förstårs startas en faderskapsutredning och jag har förstått att de, åtminstone ibland, kan genomföra denna redan före födsel eftersom "fader okänd" är ganska snabbt konstaterat... Men NÄR kan de påbörja?

    Har någon erfarenhet av påbörjad utredning för närståendeadoption före födsel? Är ju skönt om så mycket som möjligt är klart när den lille kommer

  • Svar på tråden Faderskapsutredning före födsel?
  • Egalia

    Pica skrev 2009-01-07 17:05:41 följande:


    Hej regnbågsbyggare!Har någon koll på hur det fungerar med faderskapsutredning efter insemination utomlands? Det måste förstårs startas en faderskapsutredning och jag har förstått att de, åtminstone ibland, kan genomföra denna redan före födsel eftersom "fader okänd" är ganska snabbt konstaterat... Men NÄR kan de påbörja? Har någon erfarenhet av påbörjad utredning för närståendeadoption före födsel? Är ju skönt om så mycket som möjligt är klart när den lille kommer
    Hej!
    Vi inseminerade på Stork men anonym donator och har gått igenom faderskapsutredning och närståendeadoption.

    Det allra smidiagste är att redan under graviditeten ringa familjerätten (kommunen, socialförvaltningen) och förklara läget. Säg att ni varit på klinik i Danmark och inseminerat med anonym donatorssäd och att ni nu önskar öppna faderskapsutredningen för att den ska kunna avslutas så fort som möjligt efter barnets födelse eftersom den icke-biologiska mamman vill adoptera. Då får ni komma och träffa en handläggare, visa kvitto från kliniken och svara på lite frågor. Vi fick direkt beskedet att utredningen kommer att läggas ner eftersom ingen far finns. MEN utredningen kan INTE läggas ner förrän barnet fötts och fått ett personnummer (det går automatiskt) men utredningen kan vara klar och bara vänta på dessa uppgifter och sedan läggs den ner så fort det bara går.

    En adoptionsutredning kan inte påbörjas förrän det finns ett barn och inte förrän faderskapsutredningen är nerlagd. Tala om för familjerätten då ni träffar dem i samband med faderskapsutredningen att ni önskar att icke-biomamman adopterar. Vår handläggare skrev in detta i faderskapsutredningen, att det var vår önskan.
    När barnet fötts och faderskapsutredningen lagts ner så får ni en bekräftelse på detta hem på posten. Skicka in ansökan om adoption (finns på tingsrättens hemsida att skriva ut) tillsammans med faderskapsutredningen (kopia) och ett medgivande från bio-mamman (som ett personligt och undertecknat brev) inklusive personbevis som behövs (beställs på skatteverkets hemsida eller servicetelefon)till er närmaste tingsrätt. Tingsrätten kommer att ge familjerätten i uppdrag att utreda om en adoption är lämplig och ni blir kontaktade av en handläggare. Handläggaren gör en utredning (vår tog en vecka, två besök varav ett hemma) och skickar in sitt utlåtande (som ni ska ha fått ta del av och lämna synpunkter på innan) till socialnämnden som i ett sammanträde beslutar om de ska rekommendera en adoption eller inte (de baserar det på handläggarens utredning). Socialnämnden medelar tingsrätten sin rekommendation och tingsrätten fattar det avgörande beslutet. Ni får hem papper. Voila.

    Så - ring familjerätten och kör igång med det som går. Och ha samtycken och ansökan ifyllda och klara inför inseminationen för med en liten nyföding är det svårt att få ihop en bra text...så kan ni bara posta när ni har fått faderskapsutredningen.

    Lycka till - det verkar snårigt men för oss gick det verkligen jättesmidigt. Ville skriva lite steg för steg för det upplevde vi som en hjälp...Hör av er om ni har några frågor!
  • Egalia

    Tillägg: nu hittar jag inte blanketterna på sidan längre...märkligt. Men familjerätten kan nog ge er ansökan om adoptions-blankett vid faderskapsutredningen. Skumt...

  • sweetlina
    Egalia skrev 2009-01-08 10:04:09 följande:
    Tillägg: nu hittar jag inte blanketterna på sidan längre...märkligt. Men familjerätten kan nog ge er ansökan om adoptions-blankett vid faderskapsutredningen. Skumt...
    jag har hört att det inte finns några speciella blanketter utan att man får skriva sin egen ansökan, så fick iaf vi göra o de som ja vet har ansökt om adoption, va skumt
  • Pica

    Tack Egalia!!

    Japp, det var noggrann info, och det känns ju verkligen skönt att få allt klart så fort som möjligt. Ska ta tag i detta, tack för hjälpen!

  • Egalia

    sweetlina skrev 2009-01-09 14:45:57 följande:


    jag har hört att det inte finns några speciella blanketter utan att man får skriva sin egen ansökan, så fick iaf vi göra o de som ja vet har ansökt om adoption, va skumt
    Jättekonstigt för vi fick veta att man var tvungen att använda den formella blanketten! Men om man inte behöver det så är det ju bättre, bara underligt att det är olika. Men ja, det var den blanketten som vi använde, som du har i länken.
  • tesmes

    Hej, har också inseminerat utomlands. När vi pratat med handläggaren på Tingsrätten i Malmö blev vi hänvisade till blanketten för utomlandsadoption... Är ju helt omöjlig att fylla i. Ni som gjort en egen ansökan, vad skrev ni, och hur formulerade ni er? Hel sjukt att de inte kan skaffa fram en blankett närståendeadoption!

  • Tuc Tuc

    Här i GBG-området verkar de inte ha några särskilda blanketter... Jag pratade med en handläggare på tingsrätten och fick reda på vad jag behövde skicka. Hon tipsade även om formuleringar (de jag nämnt nedan). Så när jag ansökte om att närståendeadoptera vår son, så skickade jag:

    1: Min ansökan; ungefär 1 A4 där jag skrev en mkt kort bakgrund; att vi planerat och "skaffat" sonen gemensamt med vår donators hjälp, och att jag ville ha rättigheter och skyldigheter gentemot barnet och att jag såg honom som min egen.

    2: Ett medgivande från min fru att hon tyckte att det var en bra idé

    3: Ett medgivande från fadern (känd i vårt fall)

    4: PErsonbevis för mig och sonen, tror jag det var...

    DEt gick ganska snabbt, tycker jag (ca 1½ månad) tills allt var klart

Svar på tråden Faderskapsutredning före födsel?